۳۰ شهریور ۱۴۰۳

خشم دموکرات‌ها از سخنرانی نتانیاهو در کنگره

اعضای حزب دموکرات آمریکا از سخنرانی چهارشنبه بنیامین نتانیاهو در جلسه مشترک کنگره، انتقاد کردند.

سالن عمومی در طول سخنرانی نتانیاهو نسبتا پر به‌نظر می‌رسید. اما یکی‌ از رهبران دموکرات که سخنرانی نتانیاهو را تحریم کرد، اظهار داشت: برخی‌ از صندلی‌های جلسه توسط افرادی اشغال شده که از اعضای کنگره نیستند.

Capture 25

اوکاسیو کورتز، مانند سایر دموکرات‌های چپ، نتانیاهو را به جنایت جنگی متهم کرد و نوشت: این روز، روز سیاهی در تاریخ آمریکاست که یک رهبر مستبد با حکم بازداشت از دادگاه بین‌‌المللی لاهه، اجازه دارد در هر دو مجلس کنگره سخنرانی کند.

او در X نوشت: نتانیاهو افراد زیادی را از دست داده است. وقتی چنین اتفاقی رخ می‌دهد آنها مانند مراسم اهدای جوایز بدون شرط عضویت صندلی‌ها را پر می‌کنند تا تصویری از حضور و حمایت افراد ارائه کنند.

بسیاری‌ از رسانه‌ها نیز با بررسی مستندات تاکید کردند که سخنان نتانیاهو درباره کشته‌ نشدن هیچ غیرنظامی در عملیات رفح دروغ است.

بر اساس آمار سایت خبری اکسیوس، حدودا نیمی‌ از دموکرات‌های کنگره سخنرانی نتانیاهو را تحریم کردند. از 212 نفر دموکرات در مجلس نمایندگان 100 نفر و از 51 دموکرات در سنا 27 نفر این مراسم را تحریم کرده و حضور نداشتند.

یکی‌ از نمایندگان برجسته کنگره به نام رشیده طلیب که ملیت فلسطینی-آمریکایی دارد، به منظور اعتراض در این سخنرانی شرکت کرد و تابلویی به دست گرفت که روی آن نوشته بود: نتانیاهو جنایکار جنگی و مجرم نسل‌کشی است. آنا پائولینا لونا، نماینده جمهوری‌خواه کنگره از فلوریدا و یکی‌ از حامیان رژیم‌صهیونیستی در گوشه‌ای از مراسم تلاش کرد تا تابلوی طلیب را پایین آورد اما در نهایت طلیب در طول سخنرانی یک ساعته نتانیاهو، همواره تابلو را بالا نگه داشته بود.

سخنرانی
رشیده طلیب در کنگره

نانسی پلوسی، از اعضای ارشد حزب دموکرات و رئیس سابق مجلس نمایندگان نیز نتانیاهو را تحریم کرد و پس‌ از سخنرانی وی گفت: حضور امروز نتانیاهو در مجلس نمایندگان بدترین نوع حضور یک رهبر خارجی است که در کنگره آمریکا برای سخنرانی دعوت شده بود.

پلوسی افزود: خانواده‌ها خواستار آتش‌بس برای بازگرداندن گروگان‌ها به خانه هستند و ما امیدواریم که نخست‌وزیر، زمان خود را صرف رسیدن به این اهداف کند.

لازم به ذکر است که کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا که رئیس مجلس سنا نیز هست، علی‌رغم اینکه قرار بود ریاست جلسه را برعهده بگیرد، در سخنرانی حضور نداشت.

نتانیاهو خطاب به معترضان حامی فلسطین در آمریکا گفت: این چیزی است که به‌ شدت ما را نگران می‌کند. وی آنها را احمق‌هایی خواند که برای ایران مفید هستند. کاردین، یکی‌ از حامیان رژیم‌ صهیونیستی، پس‌ از این سخنرانی، از نتانیاهو انتقاد کرد و گفت: من طرفدار پروپاقرص معترضان نیستم اما آنها حق اعتراض دارند. آنها حقوق دیگران را تضییع نمی‌کنند و به‌ نظر من انگیزه و دیدگاه بسیاری‌ از معترضان درست است. با این حال نحوه توصیف نخست‌ وزیر از آنها را دوست ندارم.

گرگوری میکس دموکرات ارشد مجلس در بیانیه‌ای رسمی به نتانیاهو حمله کرد و گفت از اینکه نتانیاهو بیان نکرده است چگونه قصد دارد به جنگ پایان دهد، بسیار ناامید است.

نخست‌وزیر رژیم‌ صهیونیستی از پذیرش پیشنهاد بایدن برای آتش بس و معامله گروگان‌ها امتناع می‌ورزد. با این حال هیچ‌گونه برنامه واقع‌بینانه‌ای را برای یک روز پس‌ از جنگ غزه نیز ترسیم نکرده است و می‌ترسم این بدان معنا باشد که قصد دارد تسلیم راست‌های افراطی جناح خود شود.

بایکوت دموکرات‌ها انتقاد طرف جمهوری‌خواه را به همراه داشت و برخی محافظه‌کاران نیز با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری آتی، از کامالا هریس، نامزد دموکرات به‌دلیل غیبت او انتقاد کردند.

جمهوری خواهان همچنین شب گذشته نسبت به تظاهراتی که با سخنرانی نتانیاهو در واشنگتن همراه شد و تظاهرکنندگان در پایتخت آمریکا پرچم‌های ایالات متحده و مجسمه‌های نخست وزیر را به آتش کشیدند، ابراز خشم کردند. یکی از معترضان در حال پاشیدن کلمه حماس بر روی مجسمه ای در شهر دستگیر شد.

 

لینک خبر: https://www.ynetnews.com/article/hycmoyyyr

→ خواندن مطلب قبلی

خوانش مفسران اسرائیلی از سخنان نتانیاهو: لفاظی بدون محتوا!

خواندن مطلب بعدی ←

وحشت اسرائیلی‌ها از عفونت مغزی آمیب

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *