۳۰ شهریور ۱۴۰۳

خوانش مفسران اسرائیلی از سخنان نتانیاهو: لفاظی بدون محتوا!

مفسران و روزنامه‌نگاران اسرائیلی به سخنرانی نتانیاهو در کنگره واکنش نشان دادند.

نتانیاهو 9

بسیاری از نویسندگان و مفسران اسرائیلی متفق القول هستند که بنیامین نتانیاهو، ممکن است بهترین اسرائیلی باشد که انگلیسی آمریکایی‌ها را روان صحبت می‌کند اما سخنان وی واقعیت وضعیت اسرائیل را منعکس نمی‌کرد.

دکتر مارگالیت نویسنده در روزنامه معاریو با دیگر نویسندگان و مفسران اسرائیلی موافق است که سخنرانی روان بود و کلمات او با دقت انتخاب شده بودند که با تشویق حاضران همراه بود، اما هیچ محتوایی نداشت به‌جز درخواست او از بایدن برای تهیه سریع اسلحه. این نویسنده سخنرانی نتانیاهو را یک سخنرانی کاملا احساسی خواند تا منطقی که تاثیرگذاری آن نیز بیشتر است.

بارنیا، نویسنده و روزنامه نگار در روزنامه یدیعوت آحارونوت، در مقاله‌ای با عنوان دنیایی در واشنگتن و دنیای دیگر در اسرائیل همسو با مفسران اسرائیل، سخنرانی نتانیاهو را سخنرانی زیبا و مورد پسند آمریکایی‌ها توصیف کرد که هیچ ارتباطی با عملکرد وی در اسرائیل ندارد.

این نویسنده توضیح داد: همانطور که انتظار می‌رفت او اسرائیل را به عنوان مدافع ارزش‌های آمریکا در برابر اسلام بنیادگرا معرفی کرد. این بحثی است که آمریکایی ها دوست دارند بشنوند. چرچیل در آغاز جنگ جهانی دوم به آمریکایی‌ها گفت: تسلیحات به ما بدهید تا ما کار را علیه آلمان تمام کنیم و اکنون نتانیاهو به آمریکا می‌گوید ابزار به ما بدهید و ما کار را علیه ایران انجام می‌دهیم. واقعیت این است که انگلیس به تنهایی نمی‌توانست این کار را انجام دهد و به آمریکایی‌ها نیاز داشت این در مورد اسرائیل نیز صدق می‌کند: ما به تنهایی نمی‌توانیم این کار را تمام کنیم.

وی افزود: اجازه ندهید تشویق‌های بی‌وقفه در کنگره ما را گمراه کند؛ آمریکا از ما دور می‌شود. صندلی‌های خالی سالن پیامی کمتر از صندلی‌های پر اعتبار نبود.

نتانیاهو متوجه شد که باید در سخنرانی خود چشم انداز روز بعد را نیز در غزه، در شمال و در مورد گروگان‌ها ارائه کند، متأسفانه هیچ ارتباطی بین گفته‌های او و کاری که به عنوان نخست وزیر انجام می‌دهد، نه در جبهه غزه، نه در جبهه شمالی و به ویژه در معامله آدم ربایان وجود نداشت.

یونا لیبزون نویسنده کانال 12 عبری نوشت: خانواده‌های ربوده شدگان در این سخنرانی هیچ گونه خبری درباره معامله دریافت نکردند.

یارون آبراهام، مفسر و روزنامه‌نگار همان کانال نیز گفت: سخنرانی بسیار عالی در میان تشویق حاضران بود اما هیچ تیتر هیجان‌انگیزی از آن بیرون نیامد، به‌جز درخواست او از بایدن برای تهیه سریع مهمات.

دیگر نویسنده کانال 12 اذعان کرد که سخنان نتانیاهو درباره منافع مشترک اسرائیل و آمریکا عالی بود اما فاصله بین حرف و عمل را بیشتر نشان داد. همه دوست دارند اسرائیل در این سخنرانی منعکس شود اما پس از این سخنرانی فقط شکاف بیشتری می‌شود.

ستون‌نویس و مفسر سیاسی روزنامه عبری هاآرتص نیز گزارش داد که کسانی که در میدان گروگان‌ها در تل آویو جمع شده بودند، پس از قطع صدا، سخنرانی نتانیاهو را تماشا کردند. کسی آنجا او را تشویق نکرد و ترجیح دادند با یکدیگر گفت‌وگو کنند. درحقیقت خوانش روزنامه هاآرتص از سخنرانی نتانیاهو این بود که کسانی که در تل‌آویو در میدان حاضر بودند، نتانیاهو را باور ندارند و به او اعتماد ندارند، حتی اگر در کنگره آمریکا گفته باشد که توافقی صورت گرفته است.

 

لینک خبر: https://www.mako.co.il/news-columns/2024

→ خواندن مطلب قبلی

بیانیه حماس در واکنش به سخنرانی نتانیاهو در کنگره

خواندن مطلب بعدی ←

خشم دموکرات‌ها از سخنرانی نتانیاهو در کنگره

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *