۳۰ شهریور ۱۴۰۳

حمله معترضین به پایگاه نظامی

راست‌گرایان افراطی در اعتراض به بازداشت دو سرباز متجاوز به پایگاه نظامی ارتش یورش بردند.

عصر دوشنبه فعالان راست افراطی به پایگاهی نظامی که در آن چند سرباز ذخیره به جرم سوءاستفاده از زندانیان فلسطینی بازداشت و برای بازجویی منتقل شده بودند، حمله‌ور شدند.

چند تن از اعضای ائتلاف در این آشوب و یورش دسته‌ جمعی به پایگاه نظامی دست داشتند و این موضوع خشم هرزی هالیوی، فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی را برانگیخت. هالیوی گفت: آنها به ارتش، امنیت و تلاش نظامی ما آسیب رساندند.

نتانیاهو، هالیوی، گالانت و اسحاق هرتزوگ، به شدت از شورش در خارج از پایگاه سدیه تیمان انتقاد کردند و خواستار آرامش شدند اما سخنان آنها نتوانست مانع از وقوع اتفاقی مشابه در پایگاه بیت لید رژیم صهیونیستی در مرکز اراضی اشغالی شود.

این اعترضات با دستگیری 9 سرباز نیرو دفاعی رژیم‌صهیونیستی که متهم به سواستفاده جدی از یک زندانی فلسطینی در پایگاه نظامی سدیه تیمان بودند، آغاز شد. این امر خشم سیاستمداران حزب راست افراطی برانگیخت.

قانونگذاران جناح راست از جمله وزیر امنیت‌ ملی ایتامار بن گویر، وزیر میراث، آمیچای الیاهو و زوی سوکوت، حامیان خود را به شدت تحریک کرده و از آنها خواستند برای اعتراض به بازداشت سربازان، در تیمان حاضر شوند.

پس‌ از انتقال سربازان از سدیه تیمان به بیت لید، برای بازجویی ده‌ها معترض در آنجا نیز به پایگاهی که پلیس و برخی از دادگاه‌های ارتش رژیم‌صهیونیستی در آن قرار دارد، نفوذ کردند.

پلیس دوشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که تعدادی از شهروندان به پایگاه حمله کردند و آنه در عرض چند دقیقه متفرق شدند و هیچ بازداشتی در هر دو حادثه اعلام نشده است.

برخی از معترضانی که در بیت لید شورش کردند، یونیفورم ارتش اسرائیل را پوشیده بودند و به نظر می‌رسید که مسلح باشند.

پایگاه
راستگرایان افراطی با لباس‌های نظامی و ماسک‌های صورت که اسلحه در دست دارند

باتوجه به تصویری که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، تاللی گوتلیب، عضو کنست و حزب لیکود در کنار آشوبگران نقابدار ایستاده و برای جمعیت سخنرانی می‌کند.

هالیوی گفت: ما به بیت لید آمدیم تا مطمئن شویم که اتفاق جدی‌تری نمی‌افتد. ورود اغتشاشگران و تلاش برای نفوذ به پایگاه‌ها رفتاری خلاف قانوی و هرج و مرج است که موجب آسیب رساندن به ارتش اسرائیل، امنیت کشور و تلاش‌های نظامی می‌شود.

گالانت گفت که با هالیوی صحبت کرده و به او گفته است که ارتش اسرائیل حمایت کامل خود را برای تدابیر و اقدامات فوری در راستای جلوگیری از ورود غیرمجاز شهروندان به پایگاه‌های اسرائیل اعلام می‌کند.

وی حمله به بیت لید را حادثه‌ای جدی برشمرد که به دموکراسی اسرائیل آسیب زده و بهانه به دست دشمنان می‌دهد.

تحقیقات درمورد سربازان پس‌ از آن آغاز شد که یک متهم زندانی فلسطینی با علائمی ناشی‌ از سواستفاده جدی جنسی به بیمارستان منتقل شد.

بنا به گزارش رادیو ارتش، این آزار حدود سه هفته پیش در سدیه تیمان روی داد و زندانی فلسطینی در پایگاه نظامی در وضعیت وخیمی پیدا شد و برای مداوا و جراحی به بیمارستان منتقل شد.

در همین حال، بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و از جناح راست افراطی، بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که اعتراضات علیه دستگیری سربازان موجه است و من با تمام وجود از آنها حمایت می‌کنم.

یاییر لاپید، رهبر اپوزیسیون گفت که شورش‌های روز دوشنبه نشان داد که نتانیاهو ضعیف است و کنترل دولت خود را از دست داده است و از او خواست تا وزرای دخیل در این حملات را اخراج کند.

وی در بیانیه‌ای گفت: ما در لبه پرتگاه نیستیم، ما در پرتگاه هستیم. همه خطوط قرمز امروز رد شد.

به گفته ارتش، خشونت در سدیه تیمان زمانی آغاز شد که بازرسان پلیس صبح دوشنبه در پایگاه حاضر شدند تا سربازان مظنون را بازداشت کنند. تصاویر تلویزیونی اعضای پلیس را نشان می‌دهد که برخی از آنها نقاب پوشیده بودند و یکی از سربازان را دور می‌کردند.

پایگاه
حمایت از سربازان متجاوز

مشاجره شدیدی بین بازرسان پلیس نظامی و سربازان در پایگاه درگرفت و گروهی از قانونگذاران و فعالان راست به سمت سدیه تیمان حرکت کردند تا به درگیری‌ها بپیوندند.

به گزارش سایت خبری وای نت، چندین روزنامه‌نگار که قصد پوشش خبری این شورش را داشتند مورد حمله معترضان قرار گرفتند. از جمله خبرنگار وای نت ایلانا کوریل و لازم بود پلیس برای محافظت از او وارد عمل شود.

او تصریح کرد: آنها مرا هل دادند، تف روی من انداختند، مرا شلخته، فاحشه عرب و خائن نامیدند. آنها دوبار گوشی من را پرت کردند و من اشک می‌ریختم.

به گزارش این سایت خبری، معترضان در بیت لید سعی کردند جلوی ورود خودروها به پایگاه را بگیرند و خواستار بازرسی آنها و مانع ورود سربازان حامل خودروی مجرمین شوند.

خبرگزاری اسرائیل تامیز نوشت: اسرائیل مرتباً به سوء استفاده و سایر جنایات علیه فلسطینیان متهم است. به همین منظور برخی‌ از اعضای جناح راست استدلال می‌کنند که نیروهایی که با موقعیت‌های پیچیده برخورد می‌کنند باید مصونیت داشته باشند.

بن‌گویر گفت برای اسرائیل شرم آور است که بهترین قهرمانان ما را دستگیر کند، همچنین اسموتریچ گفت سربازان ارتش اسرائیل سزاوار احترام هستند و نباید با آنها به عنوان جنایتکار رفتار شود.

زوی سکوت، یکی‌ از اعضای کنست با مگافون گفت: ما ارتش دیگری نداریم. این تظاهرات مهمی است. بیایید بیرون برویم و با سربازها نجنگیم.

پایگاه
زوی سکوت در جریان یورش به پایگاه نظامی ارتش رژیم صهیونیستی

یولی ادلشتاین، رئیس کمیته امور خارجه و دفاع کنست، در میان اعتراض‌ها اعلام کرد که روز سه‌شنبه یک جلسه استماع فوری برای بحث درباره دستگیری این سربازان برگزار خواهد کرد.

لازم به ذکر است که دادخواستی به دیوان عالی دادگستری توسط انجمن حقوق مدنی در اسرائیل ارائه شد که در آن خواسته شده است تا به دولت دستور دهد با وجود گزارش‌هایی که در ماه‌های اخیر در مورد سوء استفاده در سدیه تیمان منتشر شد، این پایگاه را ببندد.

در این گزارش‌ها سوء استفاده گسترده از زندانیان، از جمله ضرب و شتم، بی‌توجهی به مشکلات پزشکی، مجازات‌های خودسرانه و موارد دیگر قید شده است.

ارتش اسرائیل در ماه می اعلام کرد پس‌ از گزارش‌هایی مبنی بر اینکه زندانیان در در سدیه تیمان به‌شدت مورد بدرفتاری قرار گرفته‌اند، در حال بررسی گزارشات مربوط به آزار و شکنجه زندانیان تومر-یروشالمی است. دادستان کل ارتش، گفت که تا پایان ماه مه، ارتش 70 تحقیق را آغاز کرده و بسیار جدی با آنها برخورد می‌کند.

اوایل ماه جاری، نتانیاهو به دادگاه عالی گفت که سدیه تیمان فقط باید برای بازداشت کوتاه مدت و بازجویی از زندانیان امنیتی فلسطینی که در غزه دستگیر شده‌اند، استفاده شود.

 

لینک خبر: https://www.timesofisrael.com/bordering-on-anarchy-idf

→ خواندن مطلب قبلی

لغو پروازهای هواپیمایی شرکت آلمانی به و از اسرائیل

خواندن مطلب بعدی ←

صدور غیرقانونی مجوز حمل سلاح گرم

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *