۳۰ شهریور ۱۴۰۳

کاهش شمار معترضان در تظاهرات شنبه به دلیل ترس از حمله ایران

تظاهرات سراسری شنبه شب‌های اسرائیل این بار از ترس حمله ایران و حزب‌الله، با جمعیتی بسیار کمتر از حد معمول برگزار شد.

طبق روال همیشگی عصر شنبه این هفته نیز در سراسر اراضی اشغالی تجمعاتی برگزار کردند. معترضان در این تجمعات خواستار برگزاری انتخابات و آزادی گروگان‌ها شدند.

خبرگزاری اسرائیل تایمز نوشت که این اعتراضات از ترس حمله بزرگ ایران و حزب‌الله با مشارکتی کمتر از حد معمول برگزار شد.

با این حال حدود 1000 نفر در تظاهراتی نزدیک میدان گروگان‌های تل‌آویو شرکت کردند. این تجمعات در حالی برگزار شد که روز شنبه رونن بار، رئیس شین بت و دیوید بارنیا، رئیس موساد به تازگی از مذاکرات گروگان‌ها برای آتش‌بس در قاهره بازگشتند، اما هیچ پیشرفتی پس از آن مذاکرات اعلام نشد.

معترضان در تظاهرات تل آویو از میدان گروگان‌ها به سمت ورودی شرقی مقر ارتش اسرائیل در کریا در جاده بگین راهپیمایی کردند. صدها معترض بزرگراه ایالون را مسدود کردند و با پلیس سوارکار درگیر شدند که پلیس پنج معترض را دستگیر کرد.

برخی‌ از نمایندگان حزب کارگر در این تظاهرات حضور داشتند و طی درگیری‌های خیابان بگین فریاد می‌زدند و سعی می‌کردند تا از حملات خشونت آمیز پلیس به معترضین جلوگیری کنند.

ایناو زانگواکر، مادر گروگان متان زانگواکر و از فعالان برجسته آزادی اسرا گفت: تیم مذاکره کننده صبح شنبه به قاهره اعزام شد و سریع بازگشت. چه نیازی به اجرای این نمایش بود وقتی‌ شما با موانعی که نتانیاهو ایجاد کرده است برای مذاکرات به قاهره رفتید؟

زنگاوکر گفت: دیوید بارنیا، رونن بار همکاری با نخست وزیر جنایتکار را متوقف کنید. دستان او غرق در خون قربانیان است و اگر ادامه دهید، شما هم شریک خواهید شد. آنچه را که پشت درهای بسته به ما می‌گویید، به مردم بگویید. بگویید که نتانیاهو علاقه‌ای به توافق و بازگشتن گروگان‌ها به خانه ندارد!

دنی الگارات، برادر گروگان ایتزیک الگارات در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه، مسئول دفتر سیاسی حماس، خطاب به نتانیاهو گفت: خوش به حالت! در واقع حذف هنیه حذف گروگان‌هاست.

تظاهرات
اران اتزیون

گفتنی است که تظاهراتی مقابل خانه یوآو گالانت، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در آمیکام و مقابل خانه آریه دری رهبر حزب شاس در اورشلیم برگزار شد. هزاران نفر از معترضان ضد دولتی در نقاط دیگری از جمله مقابل خانه نتانیاهو در قیصریه و اورشلیم نیز تجمع کردند. همچنین تظاهرات دیگری در حیفا، در تقاطع حمد و نزدیکی اورشلیم برپا شد.

دیپلمات سابق، اران اتزیون، در تظاهرات مقابل خانه نتانیاهو گفت: زمان برای توافق و انتخابات فرا رسیده است. قرارداد معامله گروگان‌ها مدت‌هاست که آماده امضا است، اما نتانیاهو عمدا مذاکرات را به دلایل سیاسی، شخصی و جنایی متوقف می‌کند. او با بدترین شرایطی که قابل تصور باشد دقیقا زمانی که اسرائیل ضعیف و منزوی شده و ارتش اسرائیل فرسوده شده است، جنگ منطقه‌ای را آغاز می‌کند.

اتزیون از گالانت و دیگر سران نهاد امنیتی اسرائیل خواست تا نتانیاهو را برای رسیدن به توافق تحت فشار قرار دهند.

او به آنها گوشزد کرد: نوبت شما فرا رسیده است. وقت آن است که روی میز او بکوبید و بگوید: تو حق کشتن گروگان‌ها و برهم زدن معامله گروگان‌ها را نداری!

تظاهرات
تظاهرات در ام‌الفهم

موشه یعلون، وزیر دفاع پیشین و رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، در سخنرانی راهپیمایی حیفا گفت: رها کردن گروگان‌ها برای یک روز، یک ساعت و حتی یک دقیقه دیگر، یک جنایت، لکه ننگ و بدنامی است که پاک نمی‌شود. یعلون گفت: اگر به دولت و نخست وزیر باشد که، بهتر است گروگان‌ها را قربانی کنیم و جنگ را پایان ندهیم. زیرا تا زمانی که جنگ وجود دارد، آنها در قدرت خواهند ماند.

لازم به ذکر است که شنبه صدها نفر در تظاهرات ضد جنگ در ام الفهم شرکت کردند. این تظاهرات توسط سازمان مشارکت صلح سازماندهی شد که ائتلافی متشکل از گروه‌های چپ و دو ملیتی است که پس از 7 اکتبر با هم متحد شدند.

سمیر محمد، شهردار ام‌الفهم، گفت: آنچه در غزه اتفاق می‌افتد در هیچ جای دنیا رخ نداده است و ما مشابه آن را ندیده‌ایم. این یک جنگ ویرانگر است که جهان به صورت زنده و انگشت به دهان آن را تماشا می‌کند. حالا زمان آن فرا رسیده است که جنگ متوقف شود و رهبران جهان برای توقف آن گام بردارند تا بتوانیم کسانی را که باقی مانده‌اند نجات دهیم.

چهار نفر از جمله ادهم جبارین، رئیس کمیته مردمی محلی و مرید فرید، رئیس شعبه محلی حزب بلد و یکی از اعضای شورای شهر در جریان این اعتراض بازداشت شدند. پلیس همچنین تعدادی پرچم فلسطین را در این تظاهرات ضبط کرد.

 

لینک خبر: https://www.timesofisrael.com

 

 

→ خواندن مطلب قبلی

دستگیری در تظاهرات شنبه شب تل آویو

خواندن مطلب بعدی ←

بلاتکلیفی سربازان رژیم صهیونیستی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *