۳۰ شهریور ۱۴۰۳

پایان مذاکرات آتش‌بس؛ وقت‌کشی اسرائیل

مذاکرات آتش‌بس بدون هیچ پیشرفتی در دوحه به پایان رسید.

قطر، مصر و ایالات متحده آمریکا امروز جمعه بیانیه مشترکی در خصوص پایان دور مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه و توافق مبادله بین اسرائیل و حماس در دوحه صادر کردند.

در بیانیه مشترک سه جانبه آمده است: در طول 48 ساعت گذشته در دوحه، مقامات ارشد دولت‌های ما به عنوان میانجی با هدف انعقاد توافقنامه آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها و بازداشت‌شدگان، مذاکراتی جدی و سازنده در فضایی مثبت انجام دادند.

وی افزود: پیشتر ایالات متحده آمریکا با حمایت کشور قطر و جمهوری عربی مصر پیشنهادی را به دو طرف ارائه کرد که شکاف‌های بین دو طرف را کاهش داده و با اصول منطبق است.

وی ادامه داد که این پیشنهاد بر اساس نکات توافقی است که در هفته گذشته به‌دست آمده است و شکاف‌های باقی مانده را به گونه ای پر می‌کند که امکان اجرای سریع توافق را فراهم کند.

وی افزود: تیم‌های فنی در روزهای آتی بر روی جزئیات اجرایی از جمله تمهیدات اجرای بخش‌های جامع بشردوستانه توافق و همچنین بخش‌های مربوط به گروگان‌ها و بازداشت شدگان به کار خود ادامه خواهند داد.

مقامات ارشد دولت‌های ما قبل از پایان هفته آینده مجدداً در قاهره دیدار خواهند کرد تا به توافقی مطابق با شرایط ارائه شده امروز دست یابند. همانطورکه رهبران سه کشور هفته گذشته اعلام کردند که دیگر زمانی برای تلف کردن وجود ندارد و هیچ بهانه‌ای برای توجیه تأخیر بیشتر از سوی هیچ طرفی قابل قبول نیست، زمان آزادی گروگان‌ها و بازداشت‌شدگان، آغاز آتش‌بس و اجرای آن فرا رسیده است.

در پایان بیانیه مشترک آمده است: اکنون راه برای دستیابی به این نتیجه، نجات جان انسان‌ها، امدادرسانی به مردم غزه و کاهش تنش‌های منطقه هموار شده است.

سایت روزنامه معاریو نیز به نقل از منابع آگاه از مذاکرات نوشت: موضوعات اصلی اختلاف همچنان باقی است. اسرائیل اصرار دارد که محور فیلادلفیا را در اختیار بگیرد و اجازه ندهد که فلسطینیان بدون بازرسی به سمت شمال نوار غزه حرکت کنند تا از عبور به اصطلاح تروریست‌های مسلح به شمال نوار غزه جلوگیری شود.

یکی از مقامات ارشد حماس نیز به رویترز گفت که خلاصه این مذاکرات که به سازمان حماس ارسال شده، با آنچه در 2 ژوئیه بر سر آن توافق شده مطابقت ندارد.

 

لینک خبر: https://13tv.co.il/item/news/politics/state-policy

→ خواندن مطلب قبلی

گزارشی از مذاکرات آتش‌بس در دوحه

خواندن مطلب بعدی ←

رزمایش هوایی ارتش اسرائیل

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *