۳۰ شهریور ۱۴۰۳

گزارشی از مذاکرات آتش‌بس در دوحه

خبرگزاری والا از پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس تحت فشار بین المللی خبر داد.

طبق گزارش والا، مقامات آمریکایی گزارش دادند که در اولین روز از دور جدید مذاکرات آتش‌بس در غزه که دیروز پنجشنبه در دوحه آغاز شد، پیشرفت هایی حاصل شد.

به‌گزارش آکسیوس، مذاکرات پیشرفت‌هایی داشته است، رویترز نیز گزارش داد که میانجی‌ها یک روز مفید از گفت‌وگوها را به پایان رساندند و مذاکرات از روز جمعه از سر گرفته شد.

مجید الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر با تاکید بر ادامه تلاش‌های میانجی‌گران قطر، مصر و آمریکا، از از سرگیری مذاکرات امروز جمعه خبر داد.

الانصاری افزود: تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس در غزه، آزادی گروگان‌ها و تسهیل رسیدن کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه ادامه دارد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با تایید ادامه مذاکرات در دوحه خاطر نشان کرد که حماس از طریق میانجیگران مصر و قطر در مذاکرات شرکت می‌کند.

جان کربی، مشاور ارتباطات امنیت ملی در کاخ سفید، آغاز مذاکرات را امیدبخش توصیف کرد و خاطر نشان کرد که بحث‌ها بر جزئیات اجرای توافق متمرکز است نه فقط چارچوب کلی.

موضع حماس

حسام بادران، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس، در بیانیه‌ای که از طریق تلگرام منتشر شد، تأیید کرد که عملیات نظامی اسرائیل مانع دستیابی به آتش‌بس است.

بادران خواستار اجرای توافق چارچوبی شد که قبلاً به‌دست آمده بود که شامل آتش‌بس کامل، عقب نشینی نیروهای اسرائیلی، بازگشت آوارگان فلسطینی و انعقاد قرارداد تبادل اسرا می‌شود.

وب سایت والا گزارش داد که مقامات نظامی اسرائیل معتقدند که مذاکرات دوحه، آخرین فرصت برای دستیابی به توافق در مورد غزه است.

فشارهای خانواده زندانیان

انجمن خانواده زندانیان تظاهراتی را در تل آویو ترتیب داد تا دولت نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد و از تیم مذاکره کننده خواست بدون دستیابی به توافق مبادله زندانیان برنگردند.

روزنامه معاریو اشاره کرد که برآوردها در اسرائیل حاکی از امکان آزادی تعدادی از اسرای زنده اسرائیلی به‌عنوان بخشی از این معامله است.

بنی گانتز، رهبر ائتلاف اردوگاه دولتی هشدار داد که زمان برای افراد ربوده شده در غزه رو به پایان است و خواستار دستاوردهای ملموس و برداشتن گام‌های موثر شد.

از سوی دیگر، بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل از اعزام تیم مذاکره کننده به دوحه با توجه به این‌که حماس با هیئتی در مذاکرات شرکت نکرده و به نظر می‌رسد اسرائیل التماس می‌کند، انتقاد کرد.

او تمایل خود را برای دستیابی به توافقی ابراز کرد که یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس را مجبور به بازگرداندن زندانیان کند.

این مذاکرات بر اساس برنامه‌ای که رئیس جمهور آمریکا در 31 ماه مه اعلام کرد انجام می‌شود.

 

لینک خبر: https://news.walla.co.il/item/3684944

→ خواندن مطلب قبلی

تروریسم یهودی در قلقیلیه

خواندن مطلب بعدی ←

پایان مذاکرات آتش‌بس؛ وقت‌کشی اسرائیل

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *