۳۰ شهریور ۱۴۰۳

حماس، دستیابی به توافق را توهم خواند

حماس: ما با مذاکرات واقعی روبه‌رو نیستیم و صحبت از نزدیک بودن توافق یک توهم است.

سامی ابوزهری، یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی (حماس) با اشاره به اینکه صحبت از دستیابی به توافق قریب الوقوع در غزه، تاکید کرد که اشغالگران اسرائیل همچنان مانع از همه تلاش‌ها برای تکمیل هرگونه توافق آتش‌بس در غزه می‌شوند.

ابوزهری امروز شنبه در اظهاراتی گفت که واشنگتن کاملاً موضع اسرائیل را می‌پذیرد و اشغالگران از مفاد قبلی عقب‌نشینی کرده‌اند و این نشان می‌دهد که ما با توافق یا مذاکره واقعی روبه‌رو نیستیم، بلکه با تحمیل و دیکته آمریکا روبه‌رو هستیم.

رهبر جنبش حماس فاش کرد که آنچه از میانجیگران شنیده شد حاکی از انحرافات عمده از توافق دوم ژوئیه گذشته است.

عصر دیروز جمعه، یک منبع برجسته در حماس به الجزیره گفت که پیشنهاد جدید آمریکا به شرایط اشغالگر پاسخ می‌دهد و با آنها موافق است و افزود که جنبش پس از اطلاع میانجی‌ها بار دیگر تایید کرد که اشغالگران از نتایج مذاکرات دوحه توافق نمی‌خواهند.

وی توضیح داد که اشغالگری به طفره رفتن و مانع تراشی ادامه می‌دهد و بر اضافه کردن شروط جدید برای ایجاد مانع در توافق اصرار دارد. وی بر پایبندی جنبش به آنچه در 2 ژوئیه گذشته با آن توافق کرده است، که بر اساس اعلام جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و قطعنامه شورای امنیت است، تاکید کرد.

وی از میانجی‌ها خواست تا اشغالگری را تحت فشار قرار دهند و آن را ملزم به اجرای آنچه بر سر آن توافق شده است، تأکید کرد و گفت که هرگونه توافقی باید ضامن توقف تجاوز علیه مردم ما و خروج از نوار غزه باشد.

در بیانیه مشترک میانجی‌ها (قطر، مصر و آمریکا) که دیروز جمعه پس از پایان مذاکرات دوحه صادر شد، آمده است: طی 48 ساعت گذشته در دوحه، مقامات ارشد دولت‌های ما به عنوان میانجی‌گر مذاکرات فشرده‌ای را با این کشور انجام داده‌اند. هدف از انعقاد توافق آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها و بازداشت‌شدگان، جدی و سازنده بود و در فضایی مثبت انجام شد.

دفتر نتانیاهو در اولین اظهارنظر خود پس از پایان مذاکرات دوحه گفت که این رژیم از تلاش‌های ایالات متحده و میانجی‌ها برای متقاعد کردن حماس برای کنار گذاشتن رد توافق آزادی گروگان‌ها قدردانی می‌کند.

وی با بیان اینکه اصول اساسی ما برای میانجیگران و آمریکا شناخته شده است، ابراز امیدواری کرد که فشارها بر حماس منجر به پذیرش اصول پیشنهادی 27 مه شود تا امکان اجرای جزئیات توافق فراهم شود.

روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از یک مقام امنیتی اسرائیل نوشته بود که اسرائیل پیشنهاد آمریکا را دریافت کرده و به گفته وی این پیشنهاد برای نتانیاهو کاملا غیرقابل قبول است.

این مسئول تاکید کرد که همه علاقه‌مند هستند که این احساس را ایجاد کنند که کارها خوب پیش می‌رود، در حالی‌که اینگونه نیست.

 

لینک خبر: https://www.mako.co.il/pzm-soldiers/Article-e38a9c1a7df5191026.htm

→ خواندن مطلب قبلی

تهدید وقیحانه اسرائیل

خواندن مطلب بعدی ←

دستیابی به توافق به قیمت انحلال ائتلاف

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *