۳۰ شهریور ۱۴۰۳

نه یهودیان به مراسم ازدواج آیینی

نیمی از یهودیان اسرائیل ترجیح می‌دهند در یک مراسم غیر مذهبی ازدواج کنند.

در یک نظرسنجی، دو سوم از یهودیان اسرائیلی خواهان انجام ندادن مناسک مذهبی در مراسم عروسی هستند و فقط رای‌دهندگان خریدی‌ها و راست افراطی مخالف لغو آیین‌های مذهبی مربوط به عروسی یهودیان هستند.

یک نظرسنجی که قبل از Tu B’Av، منتشر شد، نشان داد که نیمی از یهودیان اسرائیل در صورت امکان به صورت مذهبی و آیینی ازدواج نمی‌کنند، 22 درصد ازدواج‌ مدنی (غیر سنتی و مذهبی) و 13 درصد ازدواج سفید را ترجیح می‌دهند.

موسسه تحقیقاتی اسمیت برای هیدوش، سازمانی که آزادی مذهب را ترویج می‌کند، دریافت که اکثریت قریب به اتفاق کسانی که گفته‌اند مراسم مذهبی را انتخاب می‌کنند، به عنوان خریدی شناخته می‌شوند. در میان پاسخ دهندگان سکولار، تنها 15 درصد گفتند که مراسم مذهبی را انتخاب خواهند کرد.

این نظرسنجی نشان داد که زنان (44 درصد) کمتر از مردان (55 درصد) یک مراسم مذهبی را انتخاب می‌کنند و حمایت بیشتری از سایر گزینه‌های ازدواج، از جمله ازدواج آنلاین و مدرن را ابراز کردند.

میکوه
میکوه ( حمام آیینی)

از جمله شرایط لازم برای ازدواج قانونی در اسرائیل این است که زنان باید حداقل در یک کلاس شرکت کنند، جایی که قوانین یهودی در مورد سیکل‌های ماهیانه به آنها آموزش داده می‌شود و قبل از عروسی باید خود را در میکوه (حمام آیینی) غوطه‌ور کنند. چنین الزاماتی برای مردان وجود ندارد.

67 درصد از یهودیان اسرائیلی پاسخ دادند که از قانونی شدن انواع بیشتری از ازدواج، از جمله عروسی‌های مدنی، و سفید حمایت می‌کنند.

نود و دو درصد از مردم سکولار و 31 درصد از یهودیان مذهبی از گسترش انواع ازدواج مجاز در اسرائیل حمایت کردند.

این نظرسنجی خاطر نشان کرد که 68 درصد از رای دهندگان حزب لیکود و 41 درصد از رای دهندگان راست افراطی صهیونیسم مذهبی و اوتزما یهودیت فقط از ازدواج‌های مجاز در اسرائیل حمایت کردند و تنها 9 درصد از رای دهندگان احزاب خریدی از دیگر انواع ازدواج حمایت کردند.

احزاب مذهبی مدت‌هاست که با استناد به مخالفت‌های مذهبی خود در مورد تحریم ازدواج‌های بین‌مذهبی و سایر اتحادیه‌هایی که توسط قوانین یهود ممنوع شده‌اند، تلاش کرده‌اند تا ازدواج مدنی در اسرائیل را مجاز کنند.

قوانین اسرائیل تنها اجازه ازدواج از طریق نهادهای مذهبی را می‌دهد، به این معنی که صدها هزار شهروند اسرائیلی به دلیل موانع مذهبی مختلف نمی‌توانند در اسرائیل ازدواج کنند.

اگرچه نزدیک به شش دهه است که زوج‌ها می‌توانند در خارج از اسرائیل در مراسم مدنی ( غیر مذهبی) ازدواج کنند و ازدواجشان توسط سازمان جمعیت ثبت شود اما این روند هزینه‌ها و مشکلات زیادی را به دنبال دارد.

اسرائیل همچنین برای زوج‌هایی که نمی‌توانند به‌طور قانونی در اسرائیل ازدواج کنند، مانند زوج‌های همجنس‌گرا و بین‌مذهبی یا افرادی که از نظر قانونی واجد شرایط یهودی بودن نیستند، ازدواج مدنی را پیشنهاد می‌کند.

موضع عموم یهودیان در اسرائیل روشن است: اکثریت بزرگی از مردم، سیاست‌های دولت‌های اسرائیل را که از زمان تأسیس این کشور تسلیم باج‌گیری احزاب خریدی شده‌اند و اقتدار خاخام خریدی را بر رژیم صهیونیستی تحمیل کرده‌اند، رد می‌کنند.

نویسنده مقاله در پایان نوشت: طنز این است که ازدواج مذهبی توانسته است ده‌ها هزار زوج را از نهاد ازدواج بیگانه کند و آنها را به ترجیح زندگی مشترک بدون ازدواج رسمی سوق دهد. بنابراین، خاخام‌ها به بزرگترین تهدید برای نهاد ازدواج در اسرائیل تبدیل شده است.

 

لینک خبر: https://www.timesofisrael.com

→ خواندن مطلب قبلی

تلاش نتانیاهو برای برهم زدن مذاکرات

خواندن مطلب بعدی ←

درگیری شدید در اعتراض خریدی‌ها به استخدام

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *