۳۰ شهریور ۱۴۰۳

واکنش مقامات سیاسی به سخنرانی نتانیاهو

 اظهارات نتانیاهو مبنی بر عدم خروج اسرائیل از محور فیلادلفیا واکنش‌های متفاوتی را در میان مقامات ارشد برانگیخته است.

در پی سخنرانی روز دوشنبه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره مرگ شش گروگان اسرائیلی و اعتراض گسترده‌ای که به دنبال این حادثه رقم خورد، شماری از مقامات سیاسی در حمایت یا محکومیت نتانیاهو واکنش نشان دادند.

بنی گانتز، رئیس وحدت ملی، اکراه نتانیاهو نسبت به ورود به محور فیلادلفیا را به مردم یادآوری کرد و گفت: شگفت‌انگیز است که کسی که از شروع عملیات در غزه می‌ترسید و اصلاً نمی‌خواست در جنوب غزه عملیات کند، امروز برای کل کشور اهمیت آن را توضیح می‌دهد.

یاییر لاپید، رهبر حزب ییش آتید در واکنش به سخنان نخست‌وزیر گفت: این گذرگاه فیلادلفیا نیست که واقعاً او را آزار می‌دهد، بلکه محور بن‌گویر – اسموتریچ است. نتانیاهو حداقل یک حقیقت را گفت، او نمی‌خواهد جنگ را پایان دهد. سه بار تکرار کرد که او نمی‌خواهد جنگ را پایان دهد، یعنی نمی‌خواهد معامله گروگان‌ها به ثمر برسد. او برای همیشه جنگ می‌خواهد. سخنان امشب او یک معنای وحشتناک داشت: او معامله نمی‌کند.

گادی آیزنکوت، عضو حزب وحدت ملی و عضو سابق کابینه جنگ، نیز در واکنش به سخنان نتانیاهو گفت: این یک الگوی منظم است که تکرار می‌شود. او یک مسئله را مطرح می‌کند و از آن یک تهدید وجودی می‌سازد. او حقیقت را می‌داند و از آن فرار می‌کند.

نتانیاهو همچنین با انتقادهایی از سمت دولت خود مواجه شد؛ آریه دری، رئیس حزب شاس به رسانه‌های اسرائیلی گفت که رای به واگذاری محور فیلادلفیا اشتباهی جدی بود که دستان ما را بست.

بااین‌حال نتانیاهو حمایت قابل‌توجهی نیز از سایر اعضای دولت از جمله بزالل اسموتریچ وزیر دارایی دریافت کرد. اسموتریچ گفت: من از نخست‌وزیر به دلیل ایستادگی در برابر دشمنان ما و ارسال پیامی روشن به مردم اسرائیل و کل جهان حمایت می‌کنم.

ایتامار بن گویر وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی نیز در حمایت از نتانیاهو گفت: موافقت با یک معامله ظالمانه و خروج از محور فیلادلفیا ممنوع است. همان‌طور که ما نباید تسلیم شویم و محور فیلادلفیا را رها کنیم و اصول دیگری را که پیروزی ما در جنگ را تضمین می‌کند، واگذار کنیم.

جو بایدن در واکنش به سخنان نتانیاهو گفت: نتانیاهو به‌اندازه کافی برای معامله تلاش نمی‌کند. ما به مذاکره در مورد پیشنهاد نهایی برای توافق ادامه می‌دهیم البته نه با نتانیاهو، بلکه با همتایانم در مصر و قطر.

کاخ سفید نه‌تنها رد نکرد که در واشنگتن از رفتار او ناامید شده‌اند؛ بلکه مقامات آمریکایی به‌صراحت اعلام کردند که تصمیم بر ماندن در مورد محور فیلادلفیا فقط دستیابی به توافق را دشوارتر می‌کند.

 

پیوند خبر: https://www.jpost.com/israel-news/politics-and-diplomacy/article-817462

→ خواندن مطلب قبلی

پافشاری نتانیاهو بر ادامه اشغال محور فیلادلفیا

خواندن مطلب بعدی ←

ادامه اعتصاب معلمان

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *