۳۰ شهریور ۱۴۰۳

حمله گانتز و آیزنکوت به نتانیاهو

گانتز: فیلادلفیا تهدید اصلی نیست، نتانیاهو گروگان‌ها را زنده بازنخواهد گرداند.

بنی گانتز، رئیس حزب اردوگاه دولتی، روز سه‌شنبه تأیید کرد که محور فیلادلفیا بین نوار غزه و مصر تهدید موجودیتی برای کشورش محسوب نمی‌شود و تأکید کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، زندانیان را زنده باز نمی‌گرداند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، گانتز اظهارات خود را در یک سخنرانی مطبوعاتی مشترک با همکار خود، رئیس سابق ستاد ارتش، گادی آیزنکوت که او نیز از شورای جنگ استعفا داد، بیان کرد.

این سخنرانی به رد ادعاهای نتانیاهو در مورد محور فیلادلفیا اختصاص داشت که او از آن به‌عنوان بهانه‌ای برای خنثی‌کردن انعقاد توافق با جنبش حماس برای آتش‌بس و تبادل اسرا استفاده می‌کند.

گانتز گفت: برخی از استدلال‌هایی که دیروز توسط نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو ارائه شد، غیرمنطقی بود.

نتانیاهو روز دوشنبه در یک سخنرانی مطبوعاتی مدعی شد که دستیابی به اهداف جنگ در غزه از محور فیلادلفیا می‌گذرد و تأکید کرد که ارتش به‌هیچ‌وجه از آن عقب‌نشینی نخواهد کرد.

گانتز افزود: نتانیاهو حقیقت را نگفته است، زیرا او ربوده‌شدگان (زندانیان اسرائیلی) را زنده باز نمی‌گرداند، ساکنان شمال را به خانه‌هایشان باز نمی‌گرداند و مانع ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد شد.

وی گفت: نتانیاهو به طور سامان‌مند توانایی انجام معاملات برای آزادی افراد ربوده شده را محدود کرد و هنگامی که ما درخواست کردیم فشار نظامی بر خان‌یونس و رفح (جنوب نوار غزه) را افزایش دهیم، او این روند را متوقف کرد.

وی گفت: این تعجب‌آور نیست، نتانیاهو خواستار بقای سیاسی است و به روابط راهبردی با ایالات متحده آسیب می‌زند، درحالی‌که ایران در حال پیشرفت به سمت دستیابی سلاح‌های هسته‌ای است.

ماه‌هاست که مقامات امنیتی، مخالفان و خانواده‌های زندانیان نتانیاهو را به ممانعت از انعقاد توافق با حماس متهم می‌کنند.

گانتز تأکید کرد که محور فیلادلفیا یک تهدید وجودی برای اسرائیل نیست. ما می‌توانیم از آن عقب‌نشینی کنیم و هر زمان که بخواهیم بازگردیم.

به گفته گانتز، موضوع فیلادلفیا نیست، بلکه شکست در تصمیم‌گیری راهبردی است.

گادی آیزنکوت، نماینده کنست با حمله به نتانیاهو اهمیت حفظ این محور را کم‌اهمیت جلوه داد و گفت: موقعیت راهبردی اسرائیل در محور فیلادلفیا تغییر نخواهد کرد.

وی معتقد است که در دوره کنونی نتانیاهو از دسامبر 2022، تهدید ایران که خود او در کنست از آن به عنوان هدف اصلی یاد کرد، فراموش شد و مورد غفلت قرار گرفت.

 

پیوند خبر: https://www.maariv.co.il/news/politics/Article-1129782

→ خواندن مطلب قبلی

وخامت روانی دانش‌آموزان دبیرستانی در اسرائیل

خواندن مطلب بعدی ←

انتشار ویدئو از دو گروگان کشته‌شده در غزه

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *