۳۰ شهریور ۱۴۰۳

اعتراض دادستان کل رژیم صهیونیستی

دادستان کل رژیم صهیونیستی نسبت به انتصاب کمیسر خدمات اجتماعی اعتراض کرد.

روز جمعه، گالی بهاراف میارا، دادستان کل رژیم صهیونیستی گفت: طرح نخست‌وزیر، بنیامین نتانیاهو برای انتصاب مستقیم کمیسر بعدی خدمات اجتماعی، خلاف روال همیشگی و اعطای تفویض اختیار به کارگروه گزینش بوده و غیرقانونی است.

وی در پاسخ به درخواست‌های دیوان عالی درباره همین موضوع، اظهار داشت: تصمیم دولت موقعیت جدیدی را ایجاد می‌کند که به‌موجب آن نخست‌وزیر می‌تواند فرد موردنظر خود را برای چنین سمتی انتخاب کند. درحالی‌که حتی نیاز نیست حداقل شرایط حرفه‌ای، تجربه، مهارت یا شایستگی لازم داشته باشد.

به همین دلیل، دادستان گفت: تصمیم دولت مبنی بر انحراف از روش همیشگی برای تعیین کمیسر غیرقانونی است. وی تغییر پیشنهادی را گامی مهم در تبدیل خدمات اجتماعی به یک نظام سیاسی خواند.

بااین‌وجود ماه گذشته کابینه رژیم صهیونیستی به‌اتفاق آرا اعطای اختیار به نتانیاهو برای معرفی کمیسر به کارگروه شورای انتصابات ارشد را تصویب کرد.

در اظهاراتی که دفتر نخست‌وزیری پس از رأی‌گیری منتشر کرد، نتانیاهو تأکید کرد که مسئولیت انتخاب یک کمیسر خدمات اجتماعی بر عهده ملت است و توسط دولت منتخب نمایندگی می‌شود. وی استدلال کرد که هیچ دلیلی وجود ندارد که به متخصصان خدمات ملکی اجازه داده شود که در این زمینه اظهارنظر کنند.

نتانیاهو اقدام در راستای ایجاد یک نهاد نظارتی تحت عنوان جنبشی برای دولت را نقض جدی اصول حکمرانی برشمرد و کابینه را به پایمال‌کردن حاکمیت قانون و ارزش‌های دموکراسی متهم کرد.

باتوجه‌ به وضعیت فعلی انتظار می‌رود تا دولت، دوره ریاست دانیال هرشکویتز، در جایگاه کمیسری خدمات اجتماعی را تا سه ماه دیگر تمدید کند که در این صورت مدت‌زمان خدمت وی ۱۰ سپتامبر به پایان می‌رسد.

در سال ۲۰۱۸ پس از برگزاری کمیته‌ای به ریاست قاضی بازنشسته حنان عفراتی، اولین گزینه پیشنهادی نتانیاهو برای این سمت رد و سپس هرشکویتز توسط دولت انتخاب شد.

دولت فعلی از زمان روی کار آمدن خود در دسامبر ۲۰۲۲ بارها با بهاراف میارا درگیر شده و به‌کرّات گزارش‌هایی مبنی بر اخراج دادستان کل توسط نتانیاهو منتشر شده است.

طبق گزارش کان نیوز، یاریو لوین وزیر دادگستری و ایتامار بن گویر وزیر امنیت ملی ماه گذشته پس از رأی‌گیری خدمات اجتماعی در مورد احتمال اخراج دادستان بهاراف میارا گفت‌وگو کردند.

 

پیوند خبر: https://www.timesofisrael.com/ag-to-court-move

→ خواندن مطلب قبلی

اعتصاب ادامه‌دار معلمان

خواندن مطلب بعدی ←

پرتاب شن به سمت بن گویر

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *