۳۰ شهریور ۱۴۰۳

انتقاد رئیس سابق شین بت از سخنان نتانیاهو

رئیس سابق شین بت، روز جمعه به‌شدت از سخنان نتانیاهو درباره محور فیلادلفیا انتقاد کرد.

ناداو آرگامان، رئیس سابق شین بت (آژانس امنیتی رژیم صهیونیستی)، روز جمعه به‌شدت ار سخنان نتانیاهو درباره محور فیلادلفیا انتقاد کرد و در مصاحبه‌ای گفت که سخنرانی نتانیاهو بهترین نمایش شهر، اما توخالی بود و حقیقت را در مورد آنچه در غزه و شمال اتفاق می‌افتد، ارائه نکرد.

آرگامان توضیح داد که علی‌رغم سخنان نتانیاهو درباره محور فیلادلفیا، هیچ ارتباطی بین قاچاق مهمات به غزه و محور فیلادلفیا وجود ندارد.

به گفته وی، تا حدود سال‌های 2016 تا 2017 تونل‌های قاچاق بین نوار غزه و مصر وجود داشت، اما مصر به درخواست اسرائیل، تونل‌ها را پرازآب دریا کرد و آ‌ها را فروریخت. آرگامان افزود که از زمان اقدام مصر، تعداد بسیار کمی سلاح از طریق محور وارد نوار غزه شده است و بیشتر قاچاق از طریق گذرگاه رفح انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اسرائیل باید قبل از هر چیز بر بازگرداندن همه گروگان‌ها تمرکز کند. هر اقدام دیگری باید در اولویت دوم باشد.

آرگامان با اشاره به درگیری در غزه تصریح کرد که برای نجات جان انسان‌ها باید درگیری متوقف و آتش‌بس اعلام شود. بازگشت گروگان‌ها بالاتر از هر چیز دیگری است. حذف یحیی سنوار لازم است، اما کافی نیست. او هشدار داد که اگر گروگان‌ها بازگردانده نشوند، شکاف غیرقابل‌تحملی در اسرائیل برای سال‌های متمادی به وجود خواهد آمد.

آرگامان صرفاً به انتقاد از نتانیاهو بسنده نکرد و ایتامار بن گویر و بزالل اسموتریچ و دولت را افراطی و خطرناک برشمرد و آماج انتقادات خود قرار داد.

وی اظهار داشت آنها در دانشگاهی که با راهبُرد و امنیت سروکار داشته باشد، تحصیل نکرده‌اند. هرچند معتقدند که می‌دانند چه باید بکنند. آنها از یک جهان‌بینی افراطی برخوردارند. این نگرش اسرائیل را فراگرفته است و این واقعیتی نیست که ما باید در آن زندگی کنیم.

آرگامان در خصوص وضعیت سیاسی رژیم صهیونیستی هشدار داد که انقلاب و اعتراضات قانونی با تمام توان ادامه دارد و بسیار خطرناک است. به گفته وی، اگر دولت کنونی به شیوه فعلی ادامه دهد، خود را در یک استبداد خواهیم دید.

او در پایان بیانات انتقادی خود گفت: بی‌بی می‌تواند هر کاری انجام دهد؛ اما او نمی‌خواهد.

 

پیوند خبر: https://www.jpost.com/israel-news/article-819051

→ خواندن مطلب قبلی

پرتاب شن به سمت بن گویر

خواندن مطلب بعدی ←

موافقت اسرائیلی‌ها با کنارگذاشتن محور فیلادلفیا

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *