۲۹ شهریور ۱۴۰۳

اکران فیلم “پرونده های بی بی” در تورنتو

فیلم جنجالی پرونده‌های بی بی در تورنتو اکران شد.

روز دوشنبه در تورنتو فیلمی حاوی تصاویر دیده نشده از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حال بازجویی توسط پلیس، به اتهام اختلاس به نمایش درآمد. اگرچه سازندگان این فیلم گفتند که این کار ناتمام باقی مانده و شاید به دلیل مسائل حقوقی هرگز به‌طور قانونی در اسرائیل اجازه اکران داده نشود.

پس‌از آنکه دادگاه رژیم صهیونیستی روز دوشنبه درخواستی را مبنی بر صدور حکم توزیع فیلم در کانادا را لغو کرد و اگرچه قوانین اسرائیل استفاده از ویدئوها را غیر مجاز می‌داند اما باین حال نمایش فیلم پرونده‌های بی بی به کارگردانی الکسیس بلوم و تهیه کنندگی الکس گیبنی در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو ادامه یافت.

پرونده
الکسیس بلوم کارگردان و الکس گیبنی در پنجاه و ششمین جشنواره فیلم نیویورک

گیبنی پس از نمایش فیلم روی صحنه گفت: این فیلم را نمی‌توان در اسرائیل نشان داد. البته این یک قانون خاص در اسرائیل است و بر بقیه جهان تأثیری ندارد.

این فیلم با تکیه بر مصاحبه‌هایی از مقامات بلندپایه سابق رژیم صهیونیستی، از جمله ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق، قصد دارد تصویر حقیقی نتانیاهو که به‌عنوان یک رهبر، محکومیت‌های جنایی متعددی در کارنامه خود دارد را نشان دهد.

گنجاندن فیلم بازجویی در این فیلم علاقه شدیدی عده‌ای در اسرائیل را برانگیخته است و در پی آن هزاران نفر به گروه‌های آنلاینی پیوستند که ادعا می‌کردند راهی برای تماشای مخفیانه فیلم ارائه می‌دهند. تعدادی از روزنامه نگاران اسرائیلی در میان جمعیت تماشاگر در تورنتو حضور داشتند.

سایت خبری وای نت گزارش داد: گیبنی گفت که امیدوار است این فیلم درنهایت به اسرائیل برسد. به گفته تهیه کننده، حداقل برخی از مطالب مورد بحث در فیلم پیش از این فاش شده و به مطبوعات راه یافته است.

به گزارش مجله ورایتی، اظهارات ضبط شده از نخست‌وزیر که بین سال‌های 2016 تا 2018 توسط پلیس بازجویی شده و جمع‌آوری شده بود، سال گذشته در اختیار گیبنی قرار گرفت که مجموعا شامل هزاران ساعت مصاحبه است. در این فیلم همچنین بازرسان با همسر نتانیاهو، سارا و پسر یائیر، دوستان، همکاران و کارکنان خانواده صحبت می‌کنند.

به گفته بلوم مشکلات حقوقی نیز سازنده را برای به تصویر کشیدن یکی از افراد فیلم مجبور به استفاده از یک بازیگر کرده است.

اوایل روز دوشنبه، دادگاه منطقه اورشلیم درخواست نتانیاهو برای جلوگیری از نمایش فیلم پرونده‌های بی بی را رد کرد. وکلای نخست وزیر خواستار صدور حکم علیه راویو دراکر، روزنامه نگار اسرائیلی و یکی از تهیه کنندگان فیلم، به دلیل انتشار تصاویری از بازجویی پلیس بدون اجازه دادگاه شده بودند. جرمی که تا یک سال زندان دارد.

رادهیان سیمون پیلای، منتقد کانادایی که روز دوشنبه در اکران فیلم جضور داشت تصریح کرد فایل‌های بی بی: همانطور که انتظار می رفت. لعنتی، خشم برانگیز و ضروری است. اما همچنین بسیار باورنکردنی ساخته شده است.

بیرون از سالن اکران فیلم، گروه کوچکی متشکل از مهاجران اسرائیلی تظاهراتی علیه نتانیاهو برگزار کردند و از او خواستند به توافقی برای آزادی گروگان‌ها دست یابد.

نتانیاهو به اتهام کلاهبرداری و نقض اعتماد در سه پرونده جداگانه که در سال 2019 تشکیل شده است، محاکمه می‌شود که در یکی از آنها نیز به جرم رشوه خواری متهم شده است. انتظار می‌رود که روند این پرونده سال‌ها طول بکشد، چراکه اولین محاکمه همراه با سایر پرونده‌های غیر فوری با شروع عملیات طوفان الاقصی مقارن شده و تعلیق یافت.

او و بلوم کار بر روی این مستند را قبل از شروع جنگ در غزه آغاز کردند و گیبنی روز دوشنبه گفت که کارگردان برای آماده سازی فیلم در سریع ترین زمان ممکن عجله کرده است.

لینک خبر: https://www.timesofisrael.com/bibi-files-premier-in-canada-puts-pm-interrogation-footage-on-big-screen-for-first-time/

 

→ خواندن مطلب قبلی

روند صعودی کسری بودجه

خواندن مطلب بعدی ←

تظاهرات در عروسی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *