۳۰ شهریور ۱۴۰۳

مهم‌ترین سلاح اسرائیل در خطر است!

وای نت: دانش به‌عنوان مهم‌ترین سلاح در اسرائیل در خطر است!

پروفسور بن دیوید اقتصاددان در بخش سیاست عمومی دانشگاه تل‌آویو در مقاله‌ای با عنوان «مهم‌ترین سلاح اسرائیل در خطر است!» وضعیت ضعیف آموزش در اسرائیل را بررسی کرد.

نویسنده مقاله با تأکید بر اینکه حمله پیشرفته پیجری یا پرتاب موشک در مقیاس گسترده به لطف فناوری پیشرفته توسط افرادی که تحصیلات مناسبی کسب کرده‌اند، امکان‌پذیر است، نوشت:

موضوع مطالعات اصلی (ریاضیات،‌ علوم تجربی و ادبیات) بسیار مهم و سنگ بنای امنیت ملی است. به‌عنوان تنها کشور در جهان که تهدید می‌کند و تلاش می‌کند تا نابود کند، نمی‌توان اهمیت دانش را به‌عنوان سلاح ویژه‌ای که ما را زنده نگه می‌دارد، نادیده گرفت.

امروز روی نیمکت مدرسه کودکانی هستند که باید دانش مورد نیاز برای حفظ اسرائیل در آینده را ارائه دهند؛ نگرانی بزرگ اینجاست! وقتی به تمام آزمون‌های PISA از سال 2006 تا آخرین آزمون نگاه می‌کنید، می‌بینید که موفقیت دانش‌آموزان اسرائیلی در درس‌های اصلی (ریاضیات، علوم تجربی و ادبیات) در طول سال‌ها در مقایسه با سایر کشورهای توسعه‌یافته بسیار پایین است. در بخش خریدی، پسران خریدی درس‌های اصلی را مطالعه نمی‌کنند و در امتحانات مربوطه شرکت نمی‌کنند که اگر در امتحانات شرکت می‌کردند، معدل دانش‌آموزان اسرائیلی از این هم کمتر می‌شد.

بر اساس میانگین تمام نتایج در آزمون‌های PISA در سال‌های 2006-2022، دانش‌آموزان در سیستم دولتی-یهودی کمتر از اکثر کشورهای OECD هستند؛ دانش‌آموزان در سیستم مذهبی دولتی کمتر از 80 درصد کشورهای OECD هستند و عرب‌زبانان در اسرائیل یک‌سوم کمتر از کشورهای جهان هستند.

وضعیت آموزش در جامعه خریدی یا به‌طور صحیح‌تر، رهبران خریدی که با قدرت سیاسی خود مانع از رسیدن هرگونه دانش مرتبط با بازار کار جهانی و دموکراسی لیبرال به فرزندانشان می‌شوند، عامل مهم بیشتر شدن این ضعف است.

آمار
داده‌ها بر اساس موسسه دموکراسی اسرائیل (2023)

به گفته بن دیوید، نرخ زادو ولد جمعیت خریدی حدود سه برابر بیشتر از نرخ تولد یهودیان سکولار، یهودیان سنتی، عرب‌های مسیحی و دروزی است. این نرخ، دوبرابر نرخ تولد مسلمانان اسرائیلی و دو‌سوم بیشتر از یهودیان مذهبی غیر خریدی است. در نتیجه این نابرابری‌ها، سهم جمعیت خریدی‌ها در جمعیت اسرائیل هر 25 سال – یعنی هر نسل – دوبرابر می‌شود.

درحالی‌ که یهودیان مذهبی بین سنین 50 تا 54 سال، 6 درصد از جمعیت امروز را تشکیل می‌دهند، نوه‌های آنها بین 0 تا 4 سال 26 درصد از کل کودکان نوپا در اسرائیل را تشکیل می‌دهند. از آنجایی که سهم پسران خریدی که درس‌های اصلی را مطالعه نمی‌کنند و در آزمون‌ها شرکت نمی‌کنند با سرعت فزاینده‌ای به رشد خود ادامه می‌دهد، میانگین دانش‌آموزان اسرائیلی شرکت کننده در آزمون‌های PISA که در حال حاضر کمتر از میزان کشورهای توسعه یافته است، سیر نزولی خواهد داشت.

امروز 22 درصد از بچه‌های کلاس اول در میان اعراب اسرائیلی و 22 درصد دیگر در جریان خریدی درس می‌خوانند. به آنها کودکان یهودی در حاشیه جغرافیایی و اجتماعی اضافه می‌شوند که آموزش با کیفیتی دریافت نمی‌کنند. به عبارت دیگر، حدود نیمی از کودکان در اسرائیل تحصیلات جهان سومی دریافت می‌کنند که بیشترین بخش‌های جمعیت را تشکیل می‌دهند. به‌عنوان بزرگسال آنها فقط می‌توانند اقتصاد جهان سومی را حفظ کنند که با مهارت‌های آنها مطابقت داشته باشد؛ اما اقتصاد جهان سوم نمی‌تواند سیستم‌های بهداشتی، رفاهی و امنیتی کشورهای جهان اول را حفظ کند. بدون ارتش پیشرفته در منطقه، دولت اسرائیل تا چند دهه دیگر به کشور جهان سوم تبدیل خواهد شد.

نویسنده مقاله در پایان نوشت: ما به دولتی نیاز داریم که اولویت‌های دولتی را جایگزین دیدگاه بخشی و شخصی کند، دولتی که بداند چگونه بین مشکلات سطحی و ریشه‌ای تفاوت قائل شود؛ دولتی که بتواند با شجاعت بخش‌های چپ، مذهبی، سکولار، یهودیان و عرب را در کنار قرار دهد.

 

پیوند خبر: https://www.ynet.co.il/economy/article/hylznatp0

→ خواندن مطلب قبلی

شکست مذاکرات با سازمان معلمان

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *