سیستم فاسد مقام خاخام اعظم در آستانه فروپاشی

با نزدیک شدن به انتخابات خاخام اعظم اسرائیلی‌ها به دنبال جایگزین‌هایی برای خاخام اعظم هستند.

با نزدیک‌شدن به انتخابات رهبری خاخام اعظم در اسرائیل، اهمیت تشکیلات خاخام ارشد به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسیده است.

در دو ماه گذشته، برای اولین‌بار از زمان تأسیس شورای خاخام در بیش از 100 سال پیش، اسرائیل بدون خاخام‌های ارشد بوده است. با انقضای دوره اخیر شورای عالی خاخام، این کشور تنها با یک خاخام اعظم و هیچ شورایی باقی مانده است.

قرار است در پایان این ماه، انتخاباتی برای خاخام اعظم در اسرائیل برگزار شود، در دوره‌ای که اهمیت و شهرت آن در پایین‌ترین سطح تاریخی قرار دارد.

نویسنده مقاله نوشت: چگونه در دولت یهود به وضعیتی رسیدیم که مکانیسم‌های مسئول خدمات مذهبی کاملاً از بین رفته است؟ قرار بود انتخابات برای خاخام‌های ارشد یک سال پیش برگزار شود؛ اما شرایط برای آریه دری، رئیس شاس که ترجیح داد آنها را به تعویق بیندازد تا بتواند کنترل توزیع مشاغل را در دست بگیرد، مناسب نبود.

جنگ، انتخابات شهرداری‌ها و بی‌توجهی وزارت امور دینی به روند قانونی، ما را به وضعیتی رسانده است که دوره ریاست خاخام‌ها علی‌رغم دو بار تمدید، به پایان رسیده است. در شورای‌عالی ربانی، نهاد کهنه‌کار خاخام، نتوانسته است ترکیبی از مداخلات سیاسی بیش از حد و غفلت جنایت‌کارانه از مدیریت صحیح را تحمل کند.

خاخام اعظم در اسرائیل کنترل انحصاری بر ازدواج و طلاق، تغییر دین، دفن و کشروت دولتی دارد؛ اما علی‌رغم تأثیر زیاد آن بر زندگی روزمره بسیاری از مردم اسرائیل نسبت به فروپاشی آن بی‌تفاوت هستند. ما عادت کرده‌ایم که شاهد سیستمی فاسد در حال شکست باشیم، سیستمی که عمیقاً تحت‌تأثیر خویشاوندگرایی قرار گرفته و مهم‌تر این که به مردم خدمتی نمی‌کند.

براین‌ اساس، در سال‌های اخیر باوجود رشد جمعیت، شاهد کاهش پیوسته تعداد زوج‌هایی هستیم که ازدواج از طریق ربانی را انتخاب می‌کنند. زوج‌های بیشتری به گزینه‌های دیگر روی می‌آورند ازجمله ازدواج مدنی در خارج از اسرائیل و یا سایر مراسم‌ها که در سال گذشته تقریباً دوبرابر شده است.

بر اساس داده‌های منتشر شده در این هفته، اسرائیل پیشتاز جهانی در ازدواج از طریق زوم است، بیش از 1500 زوج اسرائیلی از طریق زوم ازدواج کردند.

خاخام جاناتان ساکس، به ما آموخت که یهودیت زمانی نفوذ پیدا می‌کند که قدرت را رها کند. واقعیت کنونی در شورای خاخام یک واقعیت استبداد و زورگویی بدون تأثیر واقعی بر قلب مردم است. ما فقط می‌توانیم تصور کنیم که در اسرائیل چه دنیای یهودی غنی می‌توانست وجود داشته باشد اگر خاخام از اقتدارگرایی و سیاست‌زدگی خود دست بردارد و از آزادی انتخاب نحوه ازدواج حمایت کند.

زمان آن فرارسیده است که تصمیم‌گیرندگان بپذیرند که انحصار خاخام بر ازدواج و طلاق در اسرائیل در حال فروپاشی است. مردم اسرائیل به دنبال یک نظام مذهبی هستند که به آن خدمت کند، نه برعکس.

نویسنده مقاله در پایان نوشت: ما از تصمیم‌گیرندگان می‌خواهیم که به افکار عمومی گوش دهند و از این فرصت برای اصلاحات واقعی برای انتخاب رهبری خاخام که برای همه مردم اسرائیل کارساز باشد، نه فقط یک بخش محدود، استفاده کنند.

انتخابات آتی آخرین فرصت برای حفظ اهمیت خاخام اصلی برای مردم اسرائیل است. اگر تغییر قابل‌توجهی رخ ندهد، مردم همچنان به دنبال جایگزین‌هایی خارج از چارچوب نهادی خواهند بود.

 

پیوند خبر: https://www.jpost.com/israel-news/article-821282

→ خواندن مطلب قبلی

موافقت ارتش اسرائیل با افزایش حملات

خواندن مطلب بعدی ←

دانش‌آموزان گرسنه اسرائیلی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *