بحران بودجه و بهره کشی از مالیات

وزارت دارایی رژیم صهیونیستی در نظر دارد تا برای جبران کسری بودجه، تغییراتی در سیستم مالیاتی اعمال کند.

به دنبال کاهش کسری بودجه و در راستای تأمین مالی جنگ جاری، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی گفت: برای تغییرات مالیاتی برنامه‌هایی ازجمله انسداد صندوق‌های تحصیلی و لغو سود پس‌انداز بازنشستگی را در نظر دارد.

دولت رژیم صهیونیستی باید برای جبران افزایش هزینه‌های نظامی و غیرنظامی جنگ، افزایش درآمد دولت و مقابله با کسری بودجه سال 2025 به ارزش 30 الی 40 میلیارد (معادل 8میلیارد دلار)، تغییرات مالیاتی اعمال کند.

اوایل این ماه بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی چارچوب اولیه بودجه دولتی برای سال 2025 را باهدف کسری تا 4 درصد از تولید ناخالص داخلی ارائه کرد. بااین‌حال برای سال جاری، دولت مجبور شد سقف کسری بودجه را از 2.25 درصد برنامه‌ریزی شده به 6.6 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش دهد که دلیل آن هزینه‌های دفاعی و غیرنظامی بیشتر بود.

هزینه‌های جنگ از زمان آغاز جنگ در 7 اکتبر به بیش از 250 میلیارد شکل افزایش یافته است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در مطبوعات عبری، خزانه‌داری به‌عنوان بخشی از پیشنهادها و در راستای تأمین کسری بودجه سال 2025 به دنبال ایجاد منابع جدید درآمد، در نظر دارد تا بر سود انباشته شده در صندوق‌های مطالعات پیشرفته از اول ژانویه مالیات تعیین کند.

تخمین زده می‌شود که این تغییر سالانه 1.4 میلیارد شکل درآمدهای دولتی را تقویت می‌کند. وزارت دارایی پس از تماس با روزنامه اسرائیل تایمز گفت که لایحه پیشنهادات هنوز به‌طور رسمی منتشر نشده است.

صندوق مطالعات پیشرفته که صندوق آموزش نیز نامیده می‌شود و به زبان عبری “کرن هیشتالموت” نامیده می‌شود، تنها برنامه پس‌انداز کوتاه‌مدت و بدون مالیات اسرائیل است. این صندوق به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا پول انباشته شده را پس از شش سال بدون پرداخت مالیات و بهره سرمایه برداشت کنند. اگر پول قبل از پایان شش سال برداشت شود، صاحبان صندوق مشمول جریمه مالیاتی می‌شوند. به‌هرحال اگر پیشنهاد جدید تصویب و اجرا شود از ابتدای سال 2025 بر سرمایه و سود تعلق‌گرفته، مالیات اعمال خواهد شد و پس از برداشت وجوه باید توسط پس‌اندازکنندگان پرداخت شود.

علاوه‌بر این، خزانه‌داری به دنبال ایجاد تغییراتی در مزایای فعلی سپرده برای صندوق‌های بازنشستگی است. بر اساس این پیشنهاد، سقف سپرده پس‌انداز بازنشستگی که معاف از مالیات است، کاهش می‌یابد. انتظار می‌رود این حرکت سالانه 1.1 میلیارد شکل درآمد ایجاد کند.

مقامات وزارت دارایی همچنین به دنبال لغو تعدادی از تغییرات و مزایای مالیاتی برنامه‌ریزی شده در سه سال آینده هستند، حرکتی که پیش‌بینی می‌شود منجر به افزایش 2.6 میلیارد شکلی درآمد دولت در سال 2025 شود. این موارد شامل تعدیل براکت‌های مالیاتی برای تغییرات در شاخص قیمت مصرف کننده، لغو معافیت مالیاتی از افزایش قیمت آپارتمان اول و مالیات بر درآمد منفی است.

اقدامات دیگر شامل لغو معافیت مالیات بر ارزش‌افزوده برای گردشگری است که انتظار می‌‍رود که در صورت احتمال رونق دوباره گردشگری اسرائیل، سالانه 3 میلیارد شکل سود به همراه داشته باشد.

همچنین انتظار می‌رود با کاهش مزایای مالیاتی در خرید وسایل نقلیه الکتریکی و افزایش نرخ مالیات اضافی بر درآمد سالانه بالاتر از 721560 شکل از 3 درصد فعلی به 5 درصد، سالانه 2 میلیارد شکل حاصل شود.

 

پیوند خبر: https://www.timesofisrael.com/treasury

→ خواندن مطلب قبلی

افزایش 30 درصدی درخواست مشاوره روانی

خواندن مطلب بعدی ←

سفر بی‌موقع نتانیاهو به نیویورک

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *