آتش‌بس در شمال،‌ جنگ در داخل

سیاستمداران اسرائیلی و رهبران منطقه شمال از پیشنهاد آتش‌بس آمریکا و فرانسه انتقاد کردند.

ساکنان و سیاستمداران شمال اسرائیل با پیشنهاد آتش‌بس آمریکا و فرانسه با حزب‌الله مخالفت می‌کنند، زیرا می‌ترسند که این پیشنهاد به تنش‌های آینده منجر شود و مدعی شدند که آتش‌بس، 7 اکتبر دیگری را تضمین می‌کند.

رسانه‌های اسرائیلی صبح پنجشنبه گزارش دادند که سیاستمداران اسرائیلی و ساکنان شمال اسرائیل پیشنهاد آتش‌بس آمریکا و فرانسه بین اسرائیل و حزب‌الله را که قرار است روز پنجشنبه حوالی ظهر آغاز شود، محکوم کردند.

دیوید آزولای، رئیس شورای منطقه‌ای متولا در مصاحبه‌ای تأکید کرد که چنین آتش‌بسی 7 اکتبر دیگری را تضمین می‌کند که دولت مسئول آن خواهد بود. علاوه بر آزولای، رئیس شورای منطقه‌ای گالیله علیا، امیر سوفر، گفت که زمان برای مذاکره وجود دارد که اکنون زمان آن نیست.

آزولای توضیح داد که روزهای اخیر، توانمندی‌های حزب‌الله را برجسته کرده است و دولت بنیامین نتانیاهو باید تهدید را از بین ببرد تا از ۷ اکتبر سال آینده جلوگیری کند. آزولای تأکید کرد که چنین وضعیتی نباید اتفاق بیفتد و دولت از حمایت همه‌جانبه برای مبارزه با حزب‌الله و ایجاد محیط امن‌تر برای ساکنان شمال اسرائیل برخوردار است.

آزولای ادامه داد: آنها می‌خواهند دقیقاً همان کاری را انجام دهند که حماس در جنوب در 7 اکتبر انجام داد. او افزود که توافق با حزب‌الله بدون شکست قاطعانه آنها محیط امنی را برای بازگشت ساکنان شمال فراهم نمی‌کند و به نظر می‌رسد که ما دوباره دو قدم به عقب برمی‌گردیم.

سوفر نیز گفت: اکنون، زمان جنگ است! و تأکید کرد که ما نباید تحت فشار بین‌المللی گمراه شویم. آتش‌بس تنها به دو چیز منجر می‌شود: تأخیر در بازگشت ساکنان شمال به خانه‌های خود و رهاکردن کسانی که تخلیه نشده‌اند.

وی سپس از نخست‌وزیر خواست که پیشنهاد آتش‌بس را رد کند و در کنار ساکنان شمال که تقریباً یک سال استقامت قابل‌توجهی از خود نشان داده‌اند، محکم بایستد.

یوسی امروسی، مقام ارشد سابق شین بت در گفت‌وگو با معاریو، مخالفت خود را با این پیشنهاد ابراز کرد و تأکید کرد که مذاکرات صلح باید هم‌زمان با ادامه جنگ باشد؛ زیرا وقفه سه‌هفته‌ای در نبرد به حزب‌الله اجازه سازماندهی مجدد را می‌دهد.

وی سپس تأکید کرد که اگر اسرائیل با آتش‌بس در جبهه شمالی موافقت کند، این آتش‌بس باید تاحدامکان کوتاه باشد.

وزیران اسرائیل و اعضای کنست از هر دو ائتلاف و اپوزیسیون، مذاکرات آتش‌بس گزارش شده بین اسرائیل و حزب‌الله در صبح پنجشنبه را محکوم کردند و خواستار ادامه تهاجم شدند.

یاییر لاپید، رهبر اپوزیسیون و رئیس ییش آتید، در واکنش به گزارش‌های آتش‌بس در X از پیشنهاد آتش‌بس استقبال کرد و البته نوشت که باید کوتاه‌تر از سه هفته باشد.

لاپید نوشت: دولت اسرائیل باید امروز صبح اعلام کند که پیشنهاد بایدن – ماکرون برای آتش‌بس را می‌پذیرد؛ اما فقط برای هفت روز، تا از بازسازی سیستم‌های فرماندهی و کنترل حزب‌الله جلوگیری کند. وی سپس تأکید کرد که اسرائیل نباید هر پیشنهادی را به قیمت عقب‌نشینی حزب‌الله از شمال بپذیرد.

وزیر امنیت ملی، ایتامار بن گویر اعلام کرد که حزب راست افراطی خود اوتزما یهودیت را برای جلسه فوری برای بحث در مورد تحولات تشکیل خواهد داد. بن‌گویر در گذشته تهدید کرده بود که اگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، امتیازاتی را که او مخالف آن بود، بدهد، دولت را سرنگون خواهد کرد.

وزیر دارایی بزالل اسموتریچ (حزب صهیونیستی مذهبی) در X نوشت که درگیری در شمال باید با یک شکست حزب‌الله و ازبین‌بردن توانایی آن ادامه دهد. اسموتریچ نوشت که اسرائیل نمی‌تواند به دشمن فرصت دهد تا بهبود یابد و سازماندهی مجدد کند.

وزیر اوریت استرک نیز افزود: هیچ حکم اخلاقی برای آتش‌بس وجود ندارد؛ نه برای 21 روز، نه برای 21 ساعت.

 

پیوند خبر: https://www.mako.co.il/news-politics/2024_q3

→ خواندن مطلب قبلی

گزارشی جامع از اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی

خواندن مطلب بعدی ←

نارضایتی یهودیان مذهبی از عملکرد خاخام اعظم

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *