نارضایتی یهودیان مذهبی از عملکرد خاخام اعظم

اکثریت قریب‌به‌اتفاق یهودیان مذهبی خواهان برچیده شدن حاکمیت خاخام اعظم شدند.

یک نظرسنجی ویژه که توسط سازمان آتیم در آستانه انتخابات خاخام اعظم انجام شده است، نشان می‌دهد که 59 درصد از یهودیان مذهبی مورد بررسی، خواهان شکستن انحصار خاخام اعظم هستند؛ 46 درصد از مردم به آزادی انتخاب در خدمات دین علاقه‌مند هستند و تنها 30 درصد از مردم مذهبی معتقدند که خاخام نقش خود را به‌درستی انجام می‌دهد.

در یک نظرسنجی که در ماه سپتامبر توسط مؤسسه Maagre Mohad در میان نمونه‌ای متشکل از 804 پاسخ‌دهنده انجام شد، از پاسخ‌دهندگان پرسیده شد: آیا در حال حاضر خدمات مختلف خاخام‌ها با کیفیت به مردم اسرائیل ارائه می‌شود و با نیازهای آنها سازگار است؟

35 درصد پاسخ دادند که ارائه خدمات دینی توسط خاخام اعظم به اندازه کافی نیست، 34 درصد از ارائه خدمات خاخام راضی بودند و 31 درصد پاسخ دادند نمی‌دانم.

همچنین در میان ملی‌گرایان مذهبی، تعداد بالایی که از خدمات دینی خاخام رضایت نداشتند، ثبت شده است؛ معادل 34 درصد. این در مقایسه با 39 درصدی که پاسخ مثبت دادند و از خدمات مذهبی حضرات راضی بودند.

در میان مذهبی‌های لیبرال، نظرات متفاوت است: 36 درصد پاسخ دادند که ربانی خدمات با کیفیت و مناسب ارائه نمی‌دهد و 36 درصد معتقد بودند که ارائه می‌دهد.

در میان سنت‌گرایان، 35 درصد از خدمات خاخامی راضی نیستند، درحالی که 30 درصد راضی هستند.

این نظرسنجی همچنین پرسیده شد که آیا مردم اسرائیل باید اجازه و اختیار چگونگی ازدواج، طلاق و دفن را داشته باشند؟ 46 درصد پاسخ دادند که باید مجاز باشند، 37 درصد پاسخ منفی دادند و پاسخ 17 درصد نمی‌دانم بود.

در سؤال جالب دیگری از پاسخ‌دهندگان پرسیده شد که آیا انحصار حاکمیت در امور دینی و دولتی باید از بین برود؟ در کمال تعجب 59 درصد از یهودیان مذهبی معتقدند که انحصار خاخام باید از بین برود، تنها 30 درصد پاسخ منفی دادند، 11 درصد گفتند: نمی‌دانند.

خاخام شائول فاربر، رئیس انجمن آتیم، خواهان تغییر در عملکرد و اختیارات خاخام‌ها شدد.

به گفته این سازمان، فراتر از خدمات ضعیفی که به مردم ارائه می‌کنند، خاخام با پدیده‌های خویشاوندی، سیاست‌زدگی و فساد شناخته می‌شوند. دکتر شائول فاربر، رئیس و بنیان‌گذار آتیم گفت: انتخابات برای خاخام اعظم که این روزها در حال برگزاری است، بدبینی نسبت به مذهب و دولت را در بین عموم مردم کشور نشان می‌دهد.

وی افزود: راه‌هایی نه‌تنها برای بهبود دیوان‌سالاری، بلکه برای تقویت روابط بین مردم در اسرائیل و هویت یهودی وجود دارد. مردم زیادی در اسرائیل آرزوی تغییر در عملکرد خاخام اعظم و بازگرداندن یکپارچگی را دارند و ما تصمیم گرفته‌ایم که در رأس آن باشیم و این تغییر را رهبری خواهیم کرد.

 

پیوند خبر: https://www.israelhayom.co.il/judaism/judaism-news/article/16512530

→ خواندن مطلب قبلی

آتش‌بس در شمال،‌ جنگ در داخل

خواندن مطلب بعدی ←

هشدار ارتش به خریدی‌هایی که ثبت‌نام نکردند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *