جنگ لبنان و افزایش محبوبیت نتانیاهو

نظرسنجی: جنگ با لبنان محبوبیت حزب لیکود به رهبری نتانیاهو را افزایش داد.

یک نظرسنجی در اسرائیل نشان داد که تجاوز به لبنان موجب افزایش محبوبیت حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو شد و تعداد کرسی‌های آن در کنست را افزایش داد و از رقیب خود، اردوگاه دولتی به رهبری بنی گانتز پیشی گرفت.

بر اساس نتایج نظرسنجی که روز جمعه روزنامه اسرائیلی معاریو منتشر کرد، اگر انتخابات سراسری امروز برگزار می‌شد، حزب لیکود 25 کرسی از 120 کرسی کنست را به‌دست می‌آورد که برای اولین‌بار از آغاز جنگ غزه در 7 اکتبر است.

از سوی دیگر، حزب اردوگاه دولتی 19 کرسی، حزب ییش آتید به ریاست یاییر لاپید 15 کرسی و حزب مخالف جناح راست، اسرائیل بیتنو به ریاست آویگدور لیبرمن 14 کرسی به‌دست آوردند.

نتایج نظرسنجی حاکی از تأثیر ضربه‌های سخت به حزب‌الله و تشدید درگیری‌ها در شمال بر انتخاب رأی‌دهندگان اسرائیلی است.

باوجود این، کمپ حامی نتانیاهو همچنان 53 کرسی به‌دست آورد و از اردوگاه مخالفان عقب افتاد که انتظار می‌رود57 کرسی به دست خواهد آورد و سهم نمایندگان عرب به10 کرسی محدود شد.

برای تشکیل دولت در اسرائیل، حمایت حداقل 61 نماینده مورد نیاز است و باتوجه به رد درخواست‌های انتخاباتی توسط نتانیاهو در طول جنگ، هیچ انتخاباتی به زودی به‌نظر نمی‌رسد.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، تنها کسی که می‌تواند از نتانیاهو پیشی بگیرد، نفتالی بنت، نخست‌وزیر راست‌گرای سابق است، نتایج نشان می‌دهد که اگر تصمیم به تشکیل یک حزب جدید بگیرد، 21 کرسی کسب خواهد کرد و حزب لیکود 20 کرسی به دست می‌آورد، درحالی ‌که اردوگاه دولتی و ییش آتید هر کدام 12 و اسرائیل بیتنو 10 کرسی به دست آوردند.

نتایج همچنین نشان داد که 43 درصد از اسرائیلی‌ها ترجیح می‌دهند بنت به‌عنوان نخست وزیر خدمت کند و تنها 37 درصد اسرائیلی‌ها نتانیاهو را ترجیح می‌دهند.

بااین‌حال، بنت از زمان خروج از دولت در سال 2022، قصد خود برای بازگشت به عرصه سیاسی را اعلام نکرده است.

این نتایج در شرایطی است که منطقه شاهد تشدید بی‌سابقه‌ای است، زیرا ارتش رژیم صهیونیستی دوشنبه گذشته خشونت‌آمیزترین حمله را به لبنان از آغاز رویارویی با حزب‌الله در حدود یک سال پیش آغاز کرد.

 

پیوند خبر: https://www.maariv.co.il/news/politics/article-1135765

→ خواندن مطلب قبلی

کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل

خواندن مطلب بعدی ←

تهدید و ادامه نسل‌کشی خلاصه سخنرانی نتانیاهو در سازمان ملل

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *