۳۰ شهریور ۱۴۰۳

راه‎‌حلی برای جلب رضایت خریدی‌ها / احتمال انحلال کنست و انتخابات جدید

«در آستانه یک هفته مهم در کنست»

وزارت دارایی همچنان با درخواست رئیس حزبیهودیت تورات“، مبنی بر دریافت حدود نیم میلیارد شِکِل افزایش بودجه برای این حزب مخالف است.

به گزارش”وای نت” وزارت دارایی به دنبال راه‌حلی برای جلب رضایت وزیر مسکن است تا بودجه دولتی در کنست را در تاریخ برنامه ریزی شده، به تصویب برساند.

بر اساس پیشنهاد در وزارت دارایی، بودجه فعلی از وجوهی که در پایان سال در بودجه وزارتخانه های دولتی باقی مانده، تامین می‌شود. به گفته این وزارت‌خانه گاهی‌ اوقات صدها میلیون شِکِل به وزارتخانه‌های دولتی اختصاص می‌یابد ولی تا پایان سال استفاده نمی‌شود. از این جهت هر ساله مبالغ مازاد زیادی باقی می‌ماند.

وزیر دارایی به صراحت اعلام کرد تقاضای خریدی‌ها را نمی‌توان در بودجه آتی پذیرفت و افزود:« هیچ راهی وجود ندارد که به کسی یک شِکِل بیشتر بدهیم.»

یک منبع سیاسی به “وای نت” گفت: به نظر می‌رسد نتانیاهو، منتظر آخرین لحظات است. این اتفاق مدیریت نمی‌شود. علاوه بر درخواست‌های احزاب یهودیت تورات” و “اولتزما یهودیت“، مقامات حزب “لیکود” نیز خواهان سهم بیشتری از بودجه هستند. مضافا اینکه وزیر بن‌گویر نیز سقف مطالبات خود از بودجه را برای مناطق النقب و الجلیل بالا بره است. در حال حاضر، خزانه‌داری قصد ندارد به خواسته‌های ایشان پاسخی بدهد. تاکنون نتانیاهو نیز به این موضوع واکنش نشان نداده است.

105922403 25cea429 ceb5 4c5f 9ea8 01c60e5ed79f

خبرگزاری “وای نت” پیش‌تر از بحران عمیق بین  وزیر بن‌گویر و اسموتریچ در روزهای اخیر خبر داده بود.

یک منبع نزدیک به وزیر امنیت ملی نیز گفت که اعضای این حزب عصبانی هستند و هنوز تصمیمی درباره موافق یا مخالف بودن رای‌شان درمورد بودجه را نگرفته‌اند. انتقادهایی به این بحث وجود دارد که گفته می‌شود باید به همه اقشار فکر کرد نه فقط به مردم النقب و الجلیل!

این منابع آگاه افزودند:« نتانیاهو گفته است که از شکاف‌های بودجه بین وزارتخانه ها اطلاعی ندارد ولی در اولین فرصت آن را بررسی خواهد کرد. خیلی دشوار است که بفهمیم نخست وزیر چه در سر دارد و چه سیاستی را پیش خواهد برد. ایتامار بن‌گویر تمایلی به سرنگونی این دولت ندارد اما تصمیم وی مبتنی بر اتفاقات دو روز آینده است. در هر حال وی ملزم به پذیرش تصمیمات هم حزبی‌هایش خواهد بود.

 

3646275

«آزمون بزرگ ائتلاف»

تصویب بودجه یکی از بزرگترین آزمون ائتلاف‌ها تلقی می‌شود. “اولتزما یهودیت” در اعتراض به لایحه بودجه و در راستای مخالفت با آن؛ در بعضی از رای‌گیری‌های چهارشنبه گذشته شرکت نکرد و به این ترتیب اپوزیسیون موفق شد دو لایحه اعضای خود را تصویب کند. همچنین وزیر گلدکنف  تهدید ‌کرد که اگر بودجه وعده داده شده به او افزایش نیابد، به همراه هم‌حزبی‌هایش به بودجه رای منفی خواهد داد.

f5a6ac7c 9bd0 4be8 9cb2 079f134e8956 16x9 1200x676

با این وجود هفته گذشته کمیته مالی به ریاست موشه گافنی، لایحه بودجه 2023 و لایحه بودجه سال مالی 2024 را تصویب کرد. بودجه‌ها در سال 2023 طبق مصوبه، به  484 میلیارد شِکِل و در سال 2024، به 514 میلیارد شِکِل خواهد رسید

بر اساس قانون، کنست باید حداکثر 60 روز قبل از آغاز سال مالی، بودجه را تصویب کند اما به دلیل نزدیک بودن انتخابات؛ آخرین مهلت تا 29 مِی تمدید شد. در این ائتلاف، مقدمات برگزاری آراء حدود یک هفته قبل از آخرین تاریخ فراهم شد تا در صورت تاخیرهای غیرمنتظره، باز هم زمان کافی برای تصویب بودجه وجود داشته باشند. اعضای ائتلاف برای 35 ساعت گفتگو قبل از رای‌گیری در مورد بودجه و قانون تسویه حساب توافق کردند. بر همین اساس این گفتگو از ساعت 9 صبح امروز آغاز و در ساعت 20:30 شب روز سه‌شنبه پایان یابد. در این گفتگو افرادی چون بنیامین نتانیاهو نخست وزیر ، اسموتریچ وزیر دارایی ، یائر لاپید رهبر مخالفان و موشه گافنی رئیس کمیته مالی به مدت ده دقیقه صحبت خواهند کرد و پس از آن رای گیری آغاز می‌شود.

rJGpD6v1r2 417 241 1899 1068 0 x large

همچنین موافقت شد که اپوزیسیون بتواند حداکثر سه رای درخواست کند؛ اما شواهد گویای اینست که احتمالا ائتلاف رای اکثریت را نداشته باشد. این به معنای انحلال کنست و یک انتخابات دیگر است!

 

لینک خبر: https://www.ynet.co.il/news/article/hjt11x58h3

→ خواندن مطلب قبلی

دستگیری عوامل موساد در سیستان و بلوچستان

خواندن مطلب بعدی ←

سوفیا و بحران بی‌پدری

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *