۳۱ شهریور ۱۴۰۳

هشدار 280 اقتصاد‌دان به تصویب بودجه

طی نامه‌ای که 280 اقتصاد‌دان ارشد اسرائیل آن را امضا کرده‌اند، با نحوه تخصیص بودجه که شامل افزایش قابل توجه سهم جامعه خریدی می‌باشد مخالفت شده‌است. (بودجه دولت، این هفته به کنست ارائه خواهد شد.)

محتوای این بیانیه به این شرح می‌باشد: ما استادان اقتصاد و مدیریت، ضمن تایید اظهارات مقامات ارشد وزارت دارایی هشدار می‌دهیم که انتقال وجوه در چارچوب توافقات ائتلاف، همانطور که در بودجه آتی که در این هفته به رای گذاشته می شود منعکس شده است، منجر به نتایج قابل توجهی از جمله آسیب رساندن به اقتصاد اسرائیل و آینده آن در دراز‌مدت خواهد شد

این امر به دلیل افزایش بی‌سابقه تخصیص منابع به موسسات آموزشی غیر رسمی خریدی بدون پیش‌شرط نظارت اجباری و مطالعات هسته‌ای کامل و به دلیل افزایش حمایت‌های مالی از دانشجویان یشیوا و اعطای کوپن غذا از طریق این مجرا می‌باشد.

بسیاری از اقتصاددانان ارشد اسرائیل می‌گویند که این بودجه، به تبدیل اسرائیل به یک کشور عقب مانده در دراز مدت کمک می‌کند. این بیانیه پس از اینکه دولت بودجه ائتلاف را که بیش از یک میلیارد شِکِل بود به 13.6 میلیارد شِکِل افزایش داد، توسط اقتصاد‌دانان نوشته شد.

اقتصاد‌دانان مشهور

امضاکنندگان شاخص این نامه پروفسور آوی بن-باسات، مدیر کل سابق وزارت دارایی، پروفسور آویا اسپیواک، معاون سابق رئیس بانک اسرائیل، پروفسور ایتان شیشینسکی و پروفسور یوجین کندل، رئیس سابق شورای اقتصاد ملی هستند.

بر اساس این نامه، این اقدامات باعث می‌شود کودکان خریدی از کسب مهارت های اساسی ضروری در آموزش و پرورش برای پیوستن به بازار کار در یک اقتصاد پیشرفته محروم شوند و انگیزه فارغ التحصیلان خریدی برای ادغام در این بازار کاهش می یابد.

متأسفانه دولت اسرائیل نه تنها با این مشکل اساسی برخورد نمی‌کند، بلکه اقداماتی را انتخاب می‌کند که مشکل را تشدید کرده و آینده اقتصاد اسرائیل را به نابودی سوق دهد. دولت اسرائیل باید به خود بیاید و در تخصیص ائتلاف تجدید نظر کند. بودجه‌ای که برای ملاحظات سیاسی کوتاه‌مدت تصویب می‌شود، می‌تواند اسرائیل را در درازمدت به کشوری عقب مانده تبدیل کند که بخش بزرگی از جمعیت آن فاقد مهارت‌های اولیه برای زندگی در قرن بیست و یکم هستند.

 

لینک خبر:https://en.globes.co.il/en/article-280-economists-warn-budget-will-damage-israels-economy-1001447055

 

 

 

 

→ خواندن مطلب قبلی

نگرانی ساکنین اسرائیلی از اوضاع وخیم اقتصادی

خواندن مطلب بعدی ←

سوت پایان رژیم اسرائیل و فروپاشی قریب الوقوع آن

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *