۳۰ شهریور ۱۴۰۳

هوش مصنوعی جایگزین دولت نتانیاهو!

لاپید خطاب به نتانیاهو: “اگر هوش مصنوعی جایگزین دولت شود از تو کم‌خطرتر خواهد بود!

در پی اعتراضات مردم اسرائیل به روند اصلاحات قضایی، رهبر اپوزوسیون خطاب به نتانیاهو چنین گفت:

” اگر هوش مصنوعی جایگزین کل دولت تو (نتانیاهو) شود، بی‌ضررتر خواهد بود.”

نتانیاهو پس از گفتگو با ایلان ماسک و آلتمن گفت که اسرائیل سیاست‌هایی را برای استفاده از هوش مصنوعی توسعه خواهد داد.

نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه گفت قصد دارد پس از گفتگو با میلیاردر فناوری و مدیر عامل OpenAI یعنی سام آلتمن و همچنین رئیس توییتر، ایلان ماسک، یک سیاست ملی در مورد استفاده‌های عمرانی و امنیتی برای هوش مصنوعی اتخاذ کند.

OpenAI یک آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی آمریکایی است که از شرکت غیرانتفاعی OpenAI Incorporated و شرکت تابعه آن OpenAI Limited Partnership تشکیل شده است. OpenAI این تحقیقات را با هدف بشردوستانه ترویج و توسعه می‌دهد.

به گفته نتانیاهو، ماسک عقیده داشت که اسرائیل می‌تواند در توسعه هوش مصنوعی به یک رهبر تبدیل شود، اما همچنین از نیاز به درک خطرات ذاتی این فناوری نیز صحبت کرد.

ماسک در توئیتر پاسخ داد و از نتانیاهو برای تشخیص خطرات ایمنی ناشی از ابزارهای هوش مصنوعی جدید برای بشر تشکر کرد.

نتانیاهو گفت که در روزهای آتی، کارگروه‌های ویژه‌ای را تشکیل خواهد داد تا درباره سیاست ملی هوش مصنوعی، چه در حوزه مدنی و چه در حوزه امنیتی بحث و بررسی کنند و تاکید کرد که اسرائیل به یک قدرت ملی در این حوزه تبدیل خواهد شد.

ماسک و آلتمن هر دو در زمینه هوش مصنوعی پیشرو هستند که در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های گسترده‌ای در این زمینه بوده ایم. انتشار چت ربات ChatGPT در اوایل سال جاری توسط OpenAI، که ماسک به یافتن آن کمک کرد، امکانات ابزارهای هوش مصنوعی جدید را نشان داد و به جلب توجه به این فناوری و همچنین نگرانی از خطراتی که ممکن است ایجاد کند کمک کرد.

نتانیاهو در پیامی ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، گفت: ما در آغاز عصر جدیدی برای بشریت هستیم.

“عصر هوش‌مصنوعی”.

وی ادامه داد: اوضاع با سرعت  غیر قابل باوری در حال تغییر است و اسرائیل باید سیاست ملی در این زمینه اتخاذ کند.

نتانیاهو گفت که او و ماسک «درباره دو موضوع طولانی صحبت کردند.

1- در مورد نیاز دولت‌ها به درک فرصت‌ها و خطرات هوش مصنوعی.

2-  او ارزیابی خود را بیان کرد که اسرائیل می‌تواند به یک بازیگر مهم جهانی در این موضوع تبدیل شود.

نتانیاهو افزود که آلتمن که در حال بازدید از اسرائیل است، همچنین گفت که اسرائیل می‌تواند به یک بازیگر اصلی در توسعه هوش مصنوعی تبدیل شود.

در پایان ماه مارس، ماسک و دیگر افراد کلیدی درگیر در این فناوری خواستار توقف توسعه هوش مصنوعی به مدت شش ماه شدند تا برنامه‌ریزی و مدیریت بهتر استفاده از آن انجام شود.

هفته گذشته آلتمن و مقامات ارشد دیگر شرکت‌های هوش مصنوعی هشدار دادند که این فناوری خطر انقراض را برای بشریت به همراه دارد و کاهش این خطر باید به همان اولویت همه‌گیری و جنگ هسته‌ای داده شود.

با این حال، آلتمن در سخنانی در تل آویو گفت: «این اشتباه است که در حال حاضر قوانین سنگینی را در زمین وضع کنیم یا سعی کنیم این نوآوری باورنکردنی را کاهش دهیم.»

اما او گفت، خطر ایجاد یک “ابر اطلاعاتی که واقعاً با نیازهای جامعه هماهنگ نیست” در دهه آینده وجود دارد. او تشکیل یک سازمان جهانی را پیشنهاد کرد که در بالاترین حد در مرز قدرت محاسباتی و تکنیک‌هاست، که بتواند چارچوبی برای مجوز دادن به مدل‌ها، ممیزی کردن ایمنی آن‌ها، پیشنهاد آزمایش‌هایی در این زمینه را اعمال کند. ”

 

لینک خبر: https://www.timesofisrael.com/israel-to-develop-policies-for-ai-use-netanyahu-says-after-talks-with-musk-altman/

→ خواندن مطلب قبلی

شکاف رعب آور اجتماعی در اسرائیل

خواندن مطلب بعدی ←

پاسخ ایزاک هرتزوگ به توهین‌های اسموتریچ

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *