۳۰ شهریور ۱۴۰۳

حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران؛ از خیال تا واقعیت

اسرائیل توان حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران را ندارد.

مشاور امنیت ملی بنیامین نتانیاهو روز جمعه گفت، در حالی که مذاکرات بین تهران و واشنگتن در راستای کاهش تنش‌ها بوده است، اسرائیل به حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران نزدیک نشده است.

 

زاچی هانگبی گفت: هنوز مشخص نیست که مذاکراتی که متحد اصلی اسرائیل(آمریکا) با ایران در هفته‌های اخیر انجام داده است؛ در جهت ترسیم گام‌هایی است که بتواند برنامه هسته‌ای تهران را محدود کرده و تنش‌ها را کاهش دهد یا خیر!

حمله پیشگیرانه

هانگبی به کانال 13 تلویزیون گفت، با این وجود، هیچ توافقی، اسرائیل را که ایرانِ مجهز به سلاح هسته‌ای را تهدیدی برای موجودیت خود نداند، مقید نمی‌کند. هانگبی در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم اسرائیل برای حمله پیشگیرانه به ایران نزدیکتر است یا خیر، گفت:

«ما به این حمله نزدیک‌ نمی‌شویم زیرا ایرانی‌ها مدتی است که غنی سازی غیر مجاز را متوقف کرده‌اند و اورانیوم را تا حدی که از نظر ما خط قرمز است غنی‌سازی نمی‌کنند.»

 

هانگبی افزود: “اما ممکن است این امر به وقوع بپیوندد؛ بنابراین ما در حال آماده شدن برای لحظه‌ای هستیم که اگر فرا برسد، باید از اسرائیل دفاع کنیم. ”

حمله

نتانیاهو یک «خط قرمز» برای غنی‌سازی اورانیوم ایران با درجه خلوص شکافت‌پذیر 90 درصد تعیین کرده است. ایران در سال های اخیر غنی سازی را به خلوص 60 درصد رسانده است.

حمله
پیشرفت هسته‌ای ایران

مقامات ایرانی و غربی پس از ناکامی در احیای توافق هسته‌ای 2015 که غنی سازی تهران را به 3.67 درصد رسانده بود، برای ترسیم گام‌هایی که می‌تواند جلوی پیشرفت سریع هسته‌ای این کشور را بگیرد، ملاقات کرده اند.

توافق 2015 غنی سازی اورانیوم ایران را محدود کرد تا کار تهران را برای توسعه ابزار تولید تسلیحات هسته ای دشوارتر کند. ایران چنین جاه طلبی هایی را تکذیب می‌کند.

 

سپس  ایالات متحده دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سال 2018 این پیمان را کنار گذاشت و تحریم‌هایی را که به اقتصاد ایران ضربه زده بود، دوباره اعمال کرد. تهران با فراتر رفتن تدریجی از محدودیت‌های غنی سازی در توافق، به این تحریم‌ها پاسخ داد.

لینک خبر: https://www.reuters.com/world/middle-east/israel-no-closer-attack-iran-nuclear-sites-official-says-2023-06-30/

→ خواندن مطلب قبلی

دبیرکل جهاد اسلامی از تشکیل گردان‌های جدید رزمی خبر داد

خواندن مطلب بعدی ←

شعله‌های تظاهرات، اسرائیل را به آتش کشید

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *