۳۱ شهریور ۱۴۰۳

سرگذشت ندیمه؛ شیوه زنان اسرائیلی علیه اصلاحات قضایی

در جریان مبارزه برای حفظ حقوق زنان تظاهراتی در اراضی اشغالی برگزار شد.

 

در قسمت سوم فصل اول سریال تلویزیونی سرگذشت ندیمه، قهرمان داستان، جین آزبورن می‌گوید:«وقتی آنها کنگره را سلاخی کردند،کسی بیدار نشد، وقتی قانون اساسی را لغو کردند و تروریست را متهم کردند، همچنان کسی بیدار نشد، آنها گفتند که این موقتی است ولیکن هیچ تغییری یک شبه رخ نمی‌دهد.»

ندیمه
تصویری از زنان ملبس معترض در تل آویو

این همان پیام نهان اعتراض زنان قرمزپوش در تظاهرات هفته اخیر است.

یکی‌از زنان ملبس گفت:«ما برای اعتراض به نقض حقوق زنان اینجا هستیم.»

سوئز کارنی، برپاکننده این اعتراض می‌گوید:«مردم ابراز احساسات می‌کنند و به ما می‌گویند که اعتراضات ما چشمشان را باز کرده است. آن ها بالاخره متوجه می‌شوند که این اتفاقات واقعیت دارد و حقوق زنان نقض می‌شود.»

کارنی گفت:« یک سال پیش مردم به ما می‌خندیدند ولی اکنون به‌نظر می‌رسد که این امر چندان غیر ممکن نیست. در اولین اعتراض گسترده علیه اصلاحات در خیابان کاپلان تل آویو، سخنرانان یکی پس از دیگری روی صحنه آمدند و ناگهان متوجه شدیم که حتی یک نفر موضوع حقوق زنان را مطرح نکرده است.»

وی گفت:«به همین دلیل احساس کردیم که باید این خلاء را پر کنیم. چراکه زنان اولین گروهی هستند که تحت تاثیر این اصلاحات قرار می‌گیرند. آنها اولین کسانی هستند که در معرض این قوانین محدود کننده خواهند بود و اگر دیوان‌ عالی قادر به حمایت از ما نباشد، این آغاز پایان ما خواهد بود.»

واکنش نویسنده سرگذشت ندیمه به این شیوه اعتراض زنان در اراضی اشغالی
ندیمه
          مارگارت اتوود

 

این اعتراضات توجه مارگارت اتوود، نویسنده سرگذشت ندیمه را به خود جلب کرد.

وی در توئیتر نوشت:

«بیش‌از 20 هزار اسرائیلی به 100 هزار معترض علیه اصلاحات قضایی یادآوری کردند که اگر عنان به دست گروهی از مردان متعصب و مذهبی بیفتد چه اتفاقی رخ می‌دهد.»

 

کمپین سرگذشت ندیمه متشکل‌ از زنان سکولار، حریدی، جناح راست، عرب و… است و نقطه مشترک بین آنها تمایل به ارتقای حقوق زنان در اسرائیل است. زنان ملبس به لباس ندیمه در چند هفته گذشته در شهرهای تل‌آویو، اورشلیم، حیفا، هرزلی، کفار و صبا حضور داشتند.

خدمتکار
تصویری از زنان معترض ملبس در هرزلیا

اولین راهپیمایی این کمپین با20 زن در اورشلیم برگزارشد اما طولی نکشید که تنها در عرض چند هفته، تعداد زنان معترض به 150 نفر افزایش یافت و سپس گستره اعتراضات به سایر نقاط اراضی اشغالی رسید.

سازماندهی این جنبش که در یک گروه واتس‌اپ شکل گرفته‌بود در حال‌ حاضر به 15 زیرگروه تبدیل شده است که به‌طور همزمان در نقاط مختلف تظاهراتی را بدین شیوه برپا می‌کنند.اخیرا نیز گروهی از معترضین به اصلاحات، در سانفرانسیسکو به این جنبش پیوستند.

لینک خبر: https://www.jpost.com/israel-news/article-734486

→ خواندن مطلب قبلی

کاهش ارزش پولی اسرائیل ،شِکِل، در سایه اعتراضات مردمی

خواندن مطلب بعدی ←

تلخی زندگی آلا پوگاچوا، ستاره بزرگ روس، در اسرائیل

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *