۳۰ شهریور ۱۴۰۳

آخرین قرائت لایحه معقولیت در کنست

کنست روز یکشنبه رای‌گیری نهایی را برای تصویب لایحه استاندارد معقولیت آغاز می‌کند.

ائتلاف اولین پیروزی خود را در قانون‌گذاری برای کاهش نظارت‌های قضایی به دست خواهد آورد.

Capture1 80

انتظار می‌رود ائتلاف با در اختیار داشتن قدرت اکثریت در کنست، علی‌رغم هشدارهای فزاینده انصراف نیروهای ذخیره کلیدی ارتش و همچنین نگرانی‌های دیپلماتیک، حرفه‌ای، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی که توسط مقامات مهم رژیم صهیونیستی و متحدان بین‌المللی مطرح شده است، این لایحه را به تصویب برساند.

نگارش متن اصلی اصلاحات قضایی، به‌ عنوان یکی‌ از قوانین پایه‌ای فقط طی نه جلسه کمیته، صورت گرفت. اطاله بررسی این لایحه برای تبدیل شدن به قانون در کنست تا روز دوشنبه یا سه‌شنبه به‌ طول می‌انجامد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی، روز یکشنبه در بیمارستان بستری شده بود. دفتر نخست وزیری اعلام کرد:« نتانیاهو انتظار دارد تا یکشنبه برای حضور و اقدام به‌ موقع در کنست، مرخص شود.»

یک روز پس‌ از راهپیمایی ده‌هزار نفری معترضین از اورشلیم تا تل‌آویو و انصراف هزاران سرباز از انجام وظیفه در اعتراض به تصویب لایحه استاندارد معقولیت، امروز(یکشنبه) این لایحه پیش‌ از قرائت نهایی در کنست مورد بحث و مناظره قرار می‌گیرد.

این لایحه در یک بند مختصر، قانون اساسی را اصلاح می‌کند و به‌ طور کامل قوه‌ قضاییه را از ارزیابی”تصمیمات اداری که توسط کابینه یا وزرای آن گرفته می‌شود” بر اساس معقولیت منع می‌کند. معقولیت، سنجشی است که توسط دادگاه‌ها انجام می‌شود و از طریق آن بر تصمیمات غیر اصولی یا ناقص نظارت می‌شود. بر اساس قانون جدید اعضای کابینه از این بند معاف هستند.

حامیان این لایحه می‌گویند که قضاوت و اعمال نظر هیئت منتخب قضات در مورد مسائل اختیاری یا سیاستی که غالبا در حیطه تصمیمات اداری است، امری نابجاست.

در مقابل منتقدان معتقدند که حذف چنین نظارتی، نیاز و ضرورت دولت را از همان آغاز نسبت‌ به تصمیم‌گیری درست، کاهش می‌دهد و حذف پروتکل‌های انتصابات موجب نابودی استقلال و دموکراسی می‌شود.

Capture2 31

درحقیقت تصویب این لایحه مقدمه‌ای برای تغییرات اساسی‌تر در قوه‌ قضائیه است و رهبران ائتلاف می‌گویند که گام بعدی افزایش نفوذ کابینه و دستیابی به گزینش‌های قضایی است.

بی اعتنایی به بایدن

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مخالفت خود را پیرامون جاه‌طلبی‌های ائتلاف اعلام کرد و از نتانیاهو خواست تا روند مد نظر را آرام‌تر پیش بگیرد و قبل از تصویب لایحه، با مردم به یک اجماع و توافق برسد.

کنست

روز سه‌شنبه، جو بایدن طی یک اقدام کم‌سابقه از طریق توماس فریدمن، مقاله‌نویس نیویورک‌تایمز اعلام کرد:«ارزش‌های دموکراتیک مشترک و اتحاد دوجانبه میان اسرائیل و آمریکا در خطر تضعیف است و ممکن است دموکراسی اسرائیل را به شیوه‌ای جبران ناپذیر تهدید کند.» هشدار بایدن در پی تماس وی با نتانیاهو بود که ضمن آن گفت‌وگو نگرای خود را نسبت به اصلاحات ابراز کرده بود.

در پی مخالفت‌های شدید و تظاهرات مردمی، نیروهای ذخیره ارتش از خدمت داوطلبانه خود امتناع کردند. نخست وزیر و دیگر سیاستمداران ائتلاف،با انتقاد از عملکرد نیروهای ذخیره، اعلان کردند: «هیچ بهانه‌ای برای آسیب رساندن به نیروهای دفاعی اسرائیل وجود ندارد.»

لینک خبر: https://www.timesofisrael.com/knesset-to-begin-final-votes-on-reasonableness-law-curbing-court-review-of-decisions

 

→ خواندن مطلب قبلی

جنین‌های اشتباهی محصول بیمارستانی در اسرائیل

خواندن مطلب بعدی ←

ارتش نگران

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *