۳۰ شهریور ۱۴۰۳

قطار عادی سازی اسرائیلی به مقصد خواهد رسید؟

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته در ابتدای جلسه کابینه اعلام کرد:«در آینده می‌توانیم اسرائیل را به عربستان سعودی متصل کنیم.»

اسرائیل هیوم به نقل از نیویورک تایمز گزارش داد که«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا ماه‌هاست که تلاش می‌کند روابط عربستان سعودی را با اسرائیل عادی سازی کند. «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی نیز چندین بار اسرائیلی‌ها را مورد انتقاد قرار داد. به عبارت دیگر، عربستان سعودی دیگر حاضر نیست کلید پیشرفت خود و کل منطقه خلیج عربی را به دست اسرائیلی‌ها بسپارد. به همین دلیل بود که بن‌سلمان با توافقنامه‌های صلح بین اسرائیل، امارات و بحرین موافقت کرد.

چالش عادی سازی رژیم صهیونیستی

نیمه عادی‌ سازی

«نیمه عادی‌ سازی» توصیفی از وضعیت کنونی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی است. از نظر اسرائیل، صلح با عربستان سعودی کاملا متفاوت است. سعودی‌ها مدت‌هاست که خواسته‌های خود را برای تقویت روابط خود با آمریکا مطرح کرده‌اند که دربرگیرنده موافقت‌نامه‌های اقتصادی، علمی و امنیتی گسترده‌ای است.

نتانیاهو موضع اصولی و تاریخی خود را در قبال مسئله فلسطین برای حل و فصل با عربستان سعودی تغییر نخواهد داد. راه دستیابی به یک پیشرفت به مذاکرات بین واشنگتن و ریاض بستگی دارد. همچنین اسرائیل و عربستان روابط پنهانی خود را حفظ می‌کنند، اسرائیل دلیلی ندارد اقداماتی را انجام دهد که به روابط آنها و آمریکا آسیب بزند.زیرا اتفاقاتی در این زمینه در حال شکل‌گیری است.

آمریکا برای عادی سازی میانجی گری می‌کند؟

در ادامه گزارش آمده است،‌ بر اساس آنچه در اسرائیل شناخته شده است، بایدن باید تا دسامبر تصمیم بگیرد که آیا “برای این کار می‌رود”. پس از آن، کارزار انتخابات ریاست جمهوری با سرعت بالایی پیش خواهد رفت. همچنین، توافق با عربستان سعودی مستلزم تأیید کنگره است و دولت مطمئن نیست که جمهوری خواهان که مجلس نمایندگان را کنترل می‌کنند، بخواهند چنین دستاورد تاریخی را به بایدن بدهند.

عربستان سعودی خواستار تعهد اسرائیل برای خودداری از اعمال حاکمیت در کرانه باختری تا چهار سال آینده نیست. این در مورد تمایل احتمالی اسرائیل برای ارائه چنین تعهدی در چارچوب توافق آتی بین ریاض و قدس اشغالی است.

 

لینک خبر: http://HTTPS://WWW.ISRAELHAYOM.CO.IL/NEWS/GEOPOLITICS/ARTICLE/14445676

اخبار مرتبط:

→ خواندن مطلب قبلی

3000 پزشک به فکر گریز از اراضی اشغالی!

خواندن مطلب بعدی ←

عبور جوانان لبنانی از حصار مرزی در شمال فلسطین اشغالی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *