۳۰ شهریور ۱۴۰۳

هشدار اقتصادی بانک مرکزی اسرائیل

بانک مرکزی اسرائیل نسبت به خطرات طرح اصلاحات قضایی به رهبری ائتلاف حاکم برای تضعیف قوه قضاییه و پیامدهای منفی آن بر اقتصاد اسرائیل هشدار داد.

 

به گزارش صهیون 24 تارنمای خبری وای‌نت اعلام کرد امروز بانک مرکزی رژیم صهیونیستی گزارش ثبات مالی نیمه اول سال 2023 را منتشر کرد که شاهد کاهش ارزش شیکل در برابر دلار و یورو و کاهش رشد اقتصادی در کشور بود.

گزارش ثبات مالی دو بار در سال منتشر می‌شود که در آن اقتصاددانان خطرهای مختلفی را که سیستم مالی در معرض آن قرار دارد و توانایی واحدهای اقتصادی و شهروندان مختلف برای مقابله با آنها بیان می‌کنند.

Capture1 8

بانک مرکزی با اشاره به دو عامل اصلی که در ماه‌های اخیر اقتصاد و نظام مالی اسرائیل را تحت تاثیر قرار داده است، اشاره کرد:

  • اولین عامل، افزایش مداوم نرخ بهره و کاهش رشد در اسرائیل و سراسر جهان است.
  • دومین عامل پیامدهای ناشی از اصلاحات قضایی در اقتصاد.

این بانک هشدار داد که تشدید این دو عامل یعنی قوانین قضایی و افزایش نرخ سود در میان مدت چالش‌هایی را بر نظام مالی تحمیل می‌کند. بانک مرکزی اسرائیل در خلاصه‌ای از نیمه اول سال جاری، سیستم مالی اسرائیل را باثبات دانست و به استحکام بانک‌ها و شرکت‌های بیمه اسرائیل اشاره کرد.

در رابطه با اصلاحات قضایی، در این گزارش آمده است: «وضعیت عدم اطمینان پیرامون قوانین منجر به افزایش خطرات برای اقتصاد (اسرائیل) و همراه باعث کاهش نرخ ارز و افزایش تورم شد.»

در اعلامیه بانک مرکزی آمده است که نسبت خطر در دو ماه اول سال جاری با پیشرفت قوانین اصلاحی قضایی افزایش یافت، در حالی که ارزش شِکل کاهش چشمگیری داشت. از سوی دیگر بازار بورس و سرمایه اسرائیل در مقایسه با شاخص‌های جهانی ضعیف عمل کرده است.

اقتصاددانان بانک مرکزی تصدیق کردند که به دلیل تورم ادامه‌دار در بازارهای مالی و افزایش هزینه‌های اعتباری، شاخص‌های ریسک سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستقلات بسیار کاهش یافت و خانواده‌ها و صاحبان مشاغل را با بدهی هنگفت مواجه کرد.

این گزارش نسبت به پیامدهای طولانی مدت طرح اصلاحات قضایی بر اقتصاد و نهادهای مالی از جمله بورس اوراق بهادار هشدار داد  و افزود: «خطرات ممکن است محدود به پیامدهای فوری نباشد، در نتیجه اقدامات قانونی و خطرات ناشی از تغییرات ساختاری که به عنوان تضعیف استقلال نهادها دیده می‌شود بدتر شدن مداوم اعتماد سرمایه گذاران و جذابیت اقتصاد است.

در همین حال، گزارش‌های جدید اسرائیل حاکی از کاهش قابل توجه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوپا اسرائیلی است که در پایین‌ترین سطح خود در 9 سال گذشته قرار دارد.

لینک خبر: https://www.ynet.co.il/economy/article/skn48dish

→ خواندن مطلب قبلی

ازدواج با غیر یهود، اولویت اول یهودیان خارج از اراضی اشغالی

خواندن مطلب بعدی ←

الحاق بی سروصدا؛‌ تصویب قوانین الحاق کرانه‌ باختری در کنست

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *