۳۰ شهریور ۱۴۰۳

عزم جزم احزاب مذهبی برای تضعیف دموکراسی در اسرائیل

احزاب مذهبی رژیم صهیونیستی به چالش جدی برای دموکراسی در اسرئیل تبدیل شده است.

این روزها رویکرد منفعت‌طلبانه احزاب مذهبی به عنوان یک گروه ضد دموکراسی به سوژه رسانه‌های خبری تبدیل شده‌است. اورشلیم پست در مقاله‌ای در انتقاد از عملکرد احزاب مذهبی در وضعیت کنونی اسرائیل نوشت: احزاب مذهبی، در کشاکش اصلاحات قضایی، حمله به دموکراسی را هدف قرار دادند. در حال حاضر در نهادهای دولتی به سرپرستی احزاب مذهبی سیاست‌های ناعادلانه و تبعیض‌آمیز حکم‌فرما است.


¶¶ احزاب مذهبی اسرائیل می‌خواهند دموکراسی، اخلاق و عقیده را از بین ببرند.

این رسانه افزود:« برای تثبیت و اجرای دموکراسی در اسرائیل، متوقف کردن قوانین ضدقضایی کافی نیست، ما باید سنت یهود را احیا کنیم تا احزاب سیاسی مذهبی در چارچوب قوانین پایه، دموکراسی،کرامت انسانی و برابری زندگی کنند. برای رهایی یهودیت از سلطه رهبری کنونی یهودیان مذهبی و سکولار ملزم به همکاری با یکدیگر هستند.

احزاب مذهبی شاس و یهودیت متحد تورات که در حال حاضر به حزب ضد دموکراتِ صهیونیسم مذهبی پیوسته‌اند؛ اعلان کردند که کلام خدا (آن‌گونه که آنها تفسیر می‌کنند) بر قوانین (دموکراتیک) اسرائیل، ارجح تر است.

دعوای سربازی خریدی‌ها

در ادامه آمده است: مخالفت خریدی‌ها با دیوان عالی بدین جهت است که احکام دادگاه، معافیت خریدی‌ها از سربازی را نقضِ برابری و دموکراسی تلقی می‌کند. احزاب خریدی با رشد قدرت سیاسی خود، با هدف معافیت، به تخریب قوه قضاییه روی آوردند و از آنجا که دموکراسی برای آنها حائز اهمیت نیست، گمان نمی‌کردند که اعتراضات چنین جدی و ادامه‌دار باشد.

واکنش حزب صهیونیسم مذهبی در برابر تجاوزات مستمر شهرک‌نشینان به روستاهای فلسطینی در کرانه باختری برداشتی تحریف شده از ارزش‌های مذهبی و ضد دموکراسی است. وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، بزالل اسموتریچ، رهبر حزب صهیونیسم مذهبی، خواهان محو کردن شهر فلسطینی حواره شد.


¶¶ حزب صهیونیستی مذهبی به تاریخ و افکار عمومی اسرائیل خیانت می‌کند.

ارزش‌های مذهبی دستاویز فساد

احزاب مذهبی تحت پوشش حمایت از تورات و ارزش‌های مذهبی، سیستم فاسدی ایجاد کرده‌اند. در این سیستم هیچ زنی اجازه ندارد به‌عنوان قاضی در دادگاه خاخام‌ها فعالیت کند. به طور کلی رفتار آنان با زن‌ها نابرابر و غیرعادلانه است. همچنین مسیحیان از دانش آموختگان یشیوا شکایت دارند. آنها می‌گویند که دانش آموختگان یشیوا از مسیحیان سوء استفاده می‌کنند، به روحانیون ما تف می‌اندازند و کلیساها را تخریب می‌کنند.

دموکراسی

یهودیان مذهبی و سکولار باید با اتحاد با یکدیگر مقابل هدایت یهودیت به عنوان یک نیروی ضددموکراسی بایستند. اولین گام این است که احزاب ائتلاف مذهبی را به علت فهم نادرست از تورات به چالش بکشانیم.

در پایان این مقاله می‌خوانیم: «مذهبی و سکولار باید تلاش کنند تا قدرتی را که این سنت‌گرایان دروغ‌گو با عرف و قانون به دست آورده‌اند، از بین ببرند.»

لینک خبر: https://www.jpost.com/opinion/article-755612

→ خواندن مطلب قبلی

همه یهودیان مذهبی از معافیت سربازی ارتش اسرائیل برخوردار نیستند

خواندن مطلب بعدی ←

اسرائیل در میانه موجی از عملیات‌های بی‌سابقه از سوی فلسطینیان

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *