۳۱ شهریور ۱۴۰۳

هشدار بیمارستان‌ها درباره کسری بودجه:ما در لبه پرتگاه هستیم!

کسری شدید بودجه بیمارستان‌ها به یک میلیارد شِکِل  نزدیک شده است و مدیران آنها ادعا می‌کنند که بودجه ناکافی، آنها را به سمت نابودی می‌کشاند.

“هشدار درباره بحران بودجه”

روز گذشته مدیران بیمارستان‌های مختلف با ارسال نامه‌ای به نتانیاهو، خواستار برگذاری مذاکرات موثر برای رفع کسری بودجه شدند که به گفته آنها ممکن است به حدود یک میلیارد شِکِل افزایش یابد.

در این نامه آمده است:«بودجه ناکافی به دلایل مختلف بیمارستان‌ها را به نابودی می‌کشاند و تمام تلاش‌های گسترده که مدیران آنها برای تعادل و همگرایی بودجه انجام داده‌اند بی‌ثمر خواهد شد.»

آماری از کسری بودجه بیمارستانها

“فرآیندها تحت کنترل نیستند”

حدود دو هفته پیش، مدیران بیمارستان‌ها با مراجعه به دفتر مدیرکل وزارت بهداشت، خواستار گفتگو با وی برای یافتن راه حلی «به منظور ادامه انجام مأموریت خود در جهت خدمت سلامت برای شهروندان» شدند. مدیران در نامه خود به مدیرکل با بیان اینکه “بخش قابل توجهی از کسری بودجه‌های دولتی ناشی از فرآیندهای نظارتی است که خارج از کنترل آنهاست” هشدار دادند.

در جلسه اخیر مشکلاتی که بیشتر گریبان‌گیر بیمارستان‌های روان‌پزشکی می‌شود نیز مطرح شد و مدیران بیمارستان‌ها هشدار دادند که دیگر جایی برای سامان‌دهی بیماران ندارند. وزارت بهداشت در پاسخ به درخواست مدیران اعلام کرد:«ما موظف به رعایت چارچوب بودجه‌ای تعیین شده برای خود هستیم.»

بیمارستان‌ها در سال گذشته حدود 40 میلیون شِکِل به دلیل بودجه اختصاصی کرونا و 50 میلیون شِکِل دیگر به دلیل کاهش تعداد تولدها از دست داده‌اند. همچنین بیمارستان‌های دولتی ادعا می‌کنند که 158 میلیون شِکِل به دلیل اشکال در مکانیزم حسابداری بین آنها و صندوق‌های سلامت ضرر کرده‌اند.

بیمارستان های اسرائیل تحت فشار هستند
“کسری مداوم”

همچنین بعضی عوامل خارجی نیز کسری را شدت بخشیدند، از جمله افزایش حقوق و دستمزدها در زمینه اقتصاد، افزایش هزینه انرژی، خشکشویی و غذا و حتی کمک‌های مالی اضافی که تقریباً 60 میلیون شِکِل تخمین زده می‌شود و مدیران ملزم به پرداخت آن برای کادر درمان هستند.

البته افت شِکِل نیز در این امر بی‌تأثیر نیست. در واقع، دلیل دیگر کسری بودجه،‌ کاهش نرخ شِکِل در برابر ارزهای خارجی است که پرداخت دارو و تجهیزات را گران می‌کند. با وجود تنش‌ها و اعلام نارضایتی از وضع موجود، تاکنون هیچ پاسخی از دفتر نخست وزیری داده نشده است.

 

لینک خبر: https://www.israelhayom.co.il/health/article/14530566

اخبار مرتبط:

→ خواندن مطلب قبلی

توقف دوباره خطوط ریلی به دنبال اعتراضات

خواندن مطلب بعدی ←

نگاهی به سیستم آموزشی در اورشلیم

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *