۳۰ شهریور ۱۴۰۳

گزارش: افزایش میزان مصرف سیگار و دخانیات در بین نوجوانان

وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی گزارشی از مصرف سیگار و دخانیات در سال گذشته را منتشر کرد که نشان می‌دهد از سال 2021 تعداد سیگاری‌ها مخصوصاً سیگارهای الکترونیکی افزایش یافته است.

وزارت بهداشت صبح امروز گزارشی از مصرف سیگار در سال 2022 را به کنست ارائه کرد که به نظر می‌رسد در سال گذشته افزایش قابل توجهی نسبت به سال 2021 داشته است. بر اساس این گزارش سالانه حدود 8000 نفر بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.

این گزارش داده‌هایی از نظرسنجی برنامه تحقیقاتی بین‌المللی برای سلامت و رفاه جوانان با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پرورش است. بر اساس این گزارش، 3% از دانش‌آموزانی که دخانیات استعمال می‌کنند در مقطع پنجم و ششم و 10% از نوجوانان پایه دهم حداقل 6 روز در هفته سیگار الکترونیکی می‌کشند.

حتی دود سیگار و دخانیات باعث بیماری بقیه نیز می شود
حتی دود سیگار و دخانیات باعث بیماری بقیه نیز می شود

این گزارش نشان می‌دهد افرادی که دخانیات مصرف نمی‌کنند نیز در معرض خطراتی هستند به طوری که 64.5% از بزرگسالان و 33% از کودکان که دخانیات مصرف نمی‌کنند، به دلیل استنشاق دود در معرض مصرف دخانیات غیرفعال هستند.

اپیدمی استعمال دخانیات یکی از مهم‌ترین تهدیدها برای سلامت جامعه است. ورود وسایل دخانی الکترونیکی به بازار به طور قابل توجهی مشکل را بدتر کرده است. این محصولات قبلاً در اسرائیل و در سرتاسر جهان قیمت بالایی داشته‌اند، اما امروزه در دسترس بودن و سهولت استفاده از آنها باعث جذابیت آنها در بین کودکان و نوجوانان شده و نتیجه آن افزایش استفاده از آنها در سنین پایین‌تر است.

مرکز کنترل بیماری آمریکا اعلام کرد که حتی قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت می‌تواند باعث مشکلات جدی سلامتی در بین افرادی شود که دخانیات مصرف نمی‌کنند. مسئولیت مقابله با این پدیده به اشتراک گذاشته شده است و با توجه به افزایش استفاده از وسایل دخانی الکترونیکی در بین نوجوانان، مهم است که بگوییم هیچ محصول دخانی ایمنی وجود ندارد، بیایید مراقب فرزندان خود باشیم و از ورود آنها به چرخه اعتیاد جلوگیری کنیم!

وزارت بهداشت اسرائیل امسال در مبارزه با اپیدمی استعمال دخانیات اقداماتی را انجام داده است. با این حال، راه کاهش تعداد افراد سیگاری در اسرائیل با تأکید بر جلوگیری از شروع مصرف سیگار در میان کودکان و نوجوانان است، اما هنوز راه درازی در پیش است و مانند همیشه فقط با اجرا و آزمایش نتیجه مشخص می‌شود.

903512512

وضعیت استعمال دخانیات در اسرائیل به شدت نگران کننده است! این بیماری همه‌گیری است که هر هفته جان 154 اسرائیلی را می‌گیرد. کاهش میزان مصرف دخانیات و کاهش مضرات آن تنها بر عهده وزیر بهداشت نیست، بلکه همه جامعه باید با هم متحد شوند و مشکل را از ریشه حل کنند. اولویت، مبارزه با عامل شماره یک مرگ و میر قابلِ پیشگیری در جهان است.

برگزاری جلسات آموزشی با موضوع مضرات استعمال دخانیات در موسسات آموزشی و برگزاری کمپین‌های گسترده آگاهی بخشی نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی در خصوص مصرف مواد دخانی، در مقابل نیروهای عظیم شرکت‌های دخانیات و نیکوتین، در دستور کار قرار گرفته است. سیگار باعث انواع سرطان، بیماری قلبی، سکته، دیابت و بیماری انسداد مزمن ریه که شامل آمفیزم و برونشیت مزمن می‌شود.

وزیر بهداشت اسرائیل
وزیر بهداشت اسرائیل

طرحی برای مبارزه با سیگار:

چند هفته پیش، وزارت بهداشت بر اساس توصیه‌های یک تیم پزشکی به سرپرستی وزارت بهداشت و شامل بسیاری از شرکا از جمله وزارتخانه های دولتی، انجمن ها، محلی، برنامه اقدامی برای مبارزه با استعمال دخانیات از جمله سیگار عادی و  الکترونیکی منتشر کرد.

از جمله اقدامات انجام شده توسط این وزارتخانه، محدود کردن فروش تنباکو و محصولات سیگاری، از جمله سیگارهای الکترونیکی، اعمال هشدارهای گرافیکی برای همه این محصولات؛ کاهش تعداد نقاط فروش؛ مالیات بر سیگارهای الکترونیکی و افزایش سن فروش به 21 سال و بیشتر بوده است.

 

لینک خبر:https://13tv.co.il/item/news/domestic/health/r6ouq-903707394/?pid=62&cid=902992383

اخبار مرتبط:

→ خواندن مطلب قبلی

خاورمیانه جدید/ دست‌آورد صلح اسرائیل با عربستان

خواندن مطلب بعدی ←

توحش پلیس اسرائیل

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *