۳۱ شهریور ۱۴۰۳

تشکیل جلسه اضطراری/ پس از شکست امنیتی، تردید نتانیاهو می‌تواند به شکست سیاسی نیز منجر شود!

نتانیاهو اولین کسی بود که به گانتز پیشنهاد پیوستن به جلسه اضطراری را داد؛ اما از آن زمان تاکنون او این درخواست را تکرار نکرده است و به نظر نمی‌رسد که مشتاق این ایده باشد. با جود اینکه مذاکرات صبح امروز بین لیکود و اردوگاه دولتی آغاز می‌شود، اما همچنان سوءظن‌های شدیدی بین آنها حاکم است.

صبح امروز (دوشنبه) تیم‌های مذاکره‌کننده از جناح‌های لیکود و اردوگاه دولتی برای اولین‌بار در مورد تشکیل جلسه اضطراری با یکدیگر گفتگو کردند. ترس نتانیاهو بیانگر این است که اگر جنگ در نهایت موفقیت‌آمیز باشد، گانتز این اعتبار را از او بدزدد و در صورت شکست عملیات، در زمان مناسب ناپدید شود. سوءظن‌ها حتی در سخت‌ترین روزهای یک کشور، تأثیر خود را می‌گذارد.

تشکیل جلسه اضطراری به منظور حذف حماس

یک منبع نزدیک به نتانیاهو گفت: ای کاش دولت بهتری تشکیل می‌شد، اما همین دولت هم خوب است فقط شکاف‌های زیادی در آن باعث اختلافات عمیق شده است. با این حال، پس از رسوایی امنیتی-اطلاعاتی که به قیمت کشته شدن صدها اسرائیلی و زخمی شدن هزارن نفر تمام شد، سخت است تصور کنیم نتانیاهو به دنبال رسوایی سیاسی است اما شواهد حاکی از اهداف دیگری است.

در دو روز گذشته، حقیقتی آشکار شد که هیچکس باور نمی‌کرد هرگز اتفاق بیفتد، رهبران مخالف، لاپید، گانتز، لیبرمن، آیزنکوت و گیدئون ساعر آماده همکاری با دولت بنیامین نتانیاهو هستند. هرکسی با شرایط خودش می‌آید اما اصل مشخص است. همه می‌توانند در این وضعیت اضطراری به جامعه اسرائیلی کمک کنند و هرکس سازش نکند یا تسلیم نشود، به خود و جامعه‌اش پشت پا می‌زند.

گانتز در این میان پیشتاز است. او آماده شده تا به همراه شرکای خود در اردوگاه دولتی آیزنکوت و ساعر بلافاصله وارد دولت شود. این سه نفر خواهان عضویت در کابینه سیاسی-امنیتی هستند. نتانیاهو باید بدون شرط این معامله را بپذیرد. در این مرحله هفت نفر حضور خواهند داشت: نتانیاهو، گالانت (وزیر دفاع)، الی کوهن (وزیر خارجه)، ران درمر و گانتز (وزیر امور استراتژیک)، آیزنکوت و ساعر.

این لحظه برای نتانیاهو و همچنین برای سایرین به وجود آمده است تا با یکدیگر متحد شوند و در راستای اهداف جلسه اضطراری عمل کنند. همانطور که رئیس جمهور رژیم صهیونیستی، اسحاق هرتزوگ، شب گذشته اعلام کرد که دولت باید حواسش را به خوبی جمع کند. اپوزیسیون، لاپید و لیبرمن، نیز آماده‌اند تا با این جلسه مخالفت کنند و چالش جدیدی را علیه نتانیاهو و هم‌پیمانانش رقم بزنند.

حذف اسموتریچ و بن‌گویر از جلسه اضطراری، خواسته اپوزیسیون

لاپید از نتانیاهو خواسته اسموتریچ و بن‌گویر را از گروه جلسه اضطراری حذف کند. این خواسته، غیر واقعی و حتی مضر است. جامعه اسرائیل اکنون برای بحران سیاسی-ائتلافی با مذهبی‌های افراطی ساخته نشده است. لاپید باید به شرایط داخلی توجه داشته باشد نه به مسائل دیگر. او باید جایگاه خود را در دولت پیدا کند تا بتواند واقعاً تأثیرگذار باشد.

لیبرمن برای حضور در جلسه شرط گذاشت: حذف حماس در اولویت جلسه باشد!

شرط لیبرمن برای حضور در جلسه: حذف حماس در اولویت جلسه باشد!

لیبرمن نیز تنها در صورتی حاضر است به دولت بپیوندد که حماس در این درگیری سرنگون شود. زمانی که او وزیر دفاع بود، قسم خورد که حماس را سرنگون کند، اما شکست خورد. آن هم به این دلیل که مدعی شده بود نتانیاهو تسلیحات کافی را به آنها ارائه نداده است و پس از گذشت مدتی از سِمَت خود استعفا کرد. اما امروز دولت متعهد شده است که توانایی نظامی حماس را از بین ببرد، با این حال لیبرمن می‌تواند وارد کارزار شود، اما به نظر می‌رسد که او نمی‌تواند به همکاری با نتانیاهو فکر کند. این نکته را نیز فراموش نکنیم که تها کسی که با لیبرمن برای حذف حماس از منطقه اشغالی موافقت کرد، بن‌گویر بود.

به عبارت دیگر در راه رسیدن به اهداف بزرگی چون مقابله و حذف حماس، ملاحظات کودکانه نیز مطرح است که باید رفع شوند. گرچه وحدت داخلی و خارجی و همفکری مشترک این روزها بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارد. اما اگر چنین چیزی رخ ندهد دولت نتانیاهو روزبه‌روز به زوال خود نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود، همچنین امنیت سراسر اراضی اشغالی نیز تحت شعاع قرار خواهد گرفت.

 

لینک خبر: https://www.zman.co.il/427491

اخبار مرتبط

→ خواندن مطلب قبلی

موج جدید چالش‌ها در رژیم صهیونیستی

خواندن مطلب بعدی ←

وضعیت جنگی در اسرائیل فعالیت‌های فرهنگی را لغو کرد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *