۳۰ شهریور ۱۴۰۳

والا: اسموتریچ شکست خورده‌ترین انتصاب دولت نتانیاهو!

انتصاب اسموتریچ به عنوان بالاترین منصب در کمیته اجتماعی – اقتصادی، سیلی به صورت ساکنان جنوب در وضعیت جنگی است.

سایت خبری والا در انتقاد از عملکرد اسموتریچ در مدیریت اقتصاد اسرائیل در وضعیت جنگی، با این عنوان که انتصاب اسموتریچ به عنوان بالاترین منصب در نظام اجتماعی و مالی کمتر از سیلی زدن به چهره مردم جنوب اسرائیل نیست! به پردازش عملکرد اسموتریچ در وضعیت کنونی پرداخته است.

تحلیگر اقتصادی والا نوشت: در پایان دسامبر سال گذشته، درست قبل از ادای سوگند کابینه، ما در اینجا ابراز نگرانی کردیم که نتانیاهو اقتصاد اسرائیل را جدی نمی‌گیرد. زیرا او تصمیم گرفته سبد خزانه داری را هر دو سال یکبار بین بزالل اسموتریچ و آریه درعی تقسیم کند.

این اعتراض به میزان مهارت و توانمندی اسموتریچ و درعی نبود، بلکه به این واقعیت بود که آنها رویکردهای کاملاً متضادی را در رابطه با مدیریت اقتصاد دارند. اما واقعیت این است که نتانیاهو مطمئن است که در عمل، او کسی است که اقتصاد را مدیریت خواهد کرد.

در همین راستا، ما نسبت به خطراتی که اقتصاد اسرائیل در مواجهه با رکود جهانی متحمل می‌شود و همچنین کاهش ارزش نرخ مبادله شِکل که منجر به افزایش هزینه‌های زندگی می‌شود، هشدار دادیم، اما آنچه اتفاق افتاد فراتر از هشدارها بود.

Capture2 46

یک سال از فعالیت کابینه نتانیاهو گذشت، نتانیاهو کاملاً غرق در امور اصلاحات قانونی و از اقتصاد و امنیت کاملا غافل بود. همچنین او پست‌های کلیدی دولت خود را بر اساس دو پارامتر اصلی: چاپلوسی و جلوگیری از آسیب احتمالی که می‌تواند به او در عرصه حزب داخلی وارد شود، انتخاب کرد.

پست‌های دیگر سخاوتمندانه بین احزاب دیگر توزیع شد. وجه مشترک بین انتصابات دو چیز بود: ضعف کارکنان در پست‌های وزارت و بی تجربگی در مدیریت بود.

انتصاب اسموتریچ به سمت وزیر دارایی علی الظاهر قابل قبول به نظر می‌رسید اما او تجربه کافی برای پذیرش این پست را نداشت. به گفته همکاران وی در وزارت دارایی، اسموتریچ از ابتدا ایدئولوژی را به عمل ترجیح می‌داد. او پست‌های کلیدی وزارت خود را بر اساس معیار ایدئولوژیک و غیرحرفه‌ای انتصاب کرد نه براساس شایسته سالاری و تجربه. همزمان با مجموعه ای از انتصابات ناموفق، مشخص شد که خود وزیر نیز نمی‌تواند کنترل این موضوع را در دست بگیرد.

او بیشتر به سِمت دیگر خود، به عنوان مسئول در وزارت دفاع، علاقه‌مند بود، جایی که می‌توان از شهرک سازی‌ها مراقبت کرد و او فقط به وزارت دارایی آمد تا مطمئن شود که وجوه ائتلاف مطابق با توافق دولت به بخش فوق ارتدکس و نهادهای راستگرای اردوگاه ملی مذهبی منتقل شده است.

بی اغراق، به شما یادآوری می‌کنیم که این روش شکست خورده انتصابات – که بیش از همه یادآور روزهای سیاه تاریخ مپای است، زمانی که پست‌های بخش دولتی توسط افرادی که در آن زمان «مردم شلومونو» نامیده می‌شدند، پر می‌شد – در سایر وزارتخانه‌های دولتی نیز رایج شد.

مشکل این است که این روش بازنده با یک واقعیت اقتصادی پیچیده روبرو شد. به نظر می‌رسید با افزایش درآمد حاصل از صادرات دفاعی می‌توان از دست دادن درآمد حاصل از فناوری‌های پیشرفته را پوشش داد، اما دولت حتی مقابله با سایر چالش‌ها و مشکلات اقتصادی را کنار گذاشت و تمام وقت و انرژی خود را صرف اصلاحات قانونی کرد.

در ادامه می‌خوانیم: انتصاب بزالل اسموتریچ در مقام بالاترین پست در کابینه اقتصادی اجتماعی، ادامه سیاست انتصابی بازنده دولت فعلی و رهبر آن است. اینطور نیست که وزیر دارایی نمی‌خواهد به اقتصاد اسرائیل کمک کند بلکه او نمی‌تواند! زیرا تا پیش از این در مراکز بزرگ و کلان اجرایی مسئولیت نداشته است.

به باور تحلیلگر والا: رئیس بانک اسرائیل تنها شخصی است که در این موقعیت به درستی عمل می‌کند. ایده آل این بود که یک مجمع از افراد شایسته از مقامات ارشد مالی، تشکیل شود تا با اجرای یک طرح اعتباری سریع و همچنین برطرف کردن تمام موانع اجرای آن بودجه به تمام مردم به‌ویژه جنوب تعلق گیرد اما متأسفانه این اتفاق نخواهد افتاد.

48 ساعت زمان برد تا ارتش اسرائیل به عملیات حماس واکنش نشان دهد. از آن زمان به نظر می‌رسد که او با اعتراف به اشتباه، امور امنیتی را در دست گرفته و مدیریت می‌کند.

در نظام حکومتی اسرائیل، مردم نه تنها مسئولیت پذیری برایشان مشکل است، بلکه عمدتاً نمی‌توانند در امور دخالت کنند. انتصاب‌های تأسف بار وزیر دارایی ناکام به ریاست این وظیفه، بزرگترین سیلی به صورت ساکنان جنگ‌زده جنوب و همه شهروندان اسرائیل خواهد بود.

 

لینک خبر: https://finance.walla.co.il/item/3616950?utm_source=taboola&utm_medium=referral

→ خواندن مطلب قبلی

کنست افزایش سختگیری اسرائیل بر زندانیان امنیتی فلسطینی را تصویب کرد

خواندن مطلب بعدی ←

گستره فروپاشی اجتماعی به دانشگاه رسید / نامه اعتراضی دانشگاهیان به یوآو کیش

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *