۳۰ شهریور ۱۴۰۳

سناریوی لیکود برای بعد از جنگ، استعفای نتانیاهو

پس از شکست خفت‌بار رژیم صهیونیستی در جنگ با حماس، لیکود سناریوی قوی استعفای نتانیاهو را فاش کرد.

Capture1 216

مقامات لیکود فضای حاکم بر حزب را ناامیدی شدید توصیف می‌کنند. اکثریت اعضای لیکود مطمئن هستند که نتانیاهو پس از جنگ در سِمت خود باقی نخواهد ماند. به باور آنها خشم مردم نه تنها متوجه نتانیاهو، بلکه متوجه کل حزبی است که در زمان جنگ حزب حاکم بوده است.

بر اساس برآوردهای لیکود، سناریوهای مختلفی برای بعد از جنگ وجود دارد که یکی از آنها تصمیم نتانیاهو برای استعفا از سمت خود پس از جنگ است.

برآوردها نشان می‌دهد که نتانیاهو متقاعد شده است که دیگر نمی‌تواند موقعیت خود را در نظر عموم مردم بهبود بخشد و هیچ شانس سیاسی ندارد. تعدادی از مقامات ارشد لیکود معتقدند که نتانیاهو شانسی برای اینکه به میل خود تصمیم به استعفا بگیرد، ندارد.

به گفته آنها، اگر رئیس لیکود تمایل به ادامه فعالیت سیاسی خود داشته باشد، هیچ شانسی ندارد چراکه یا انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد و یا انقلابی در لیکود رخ می‌دهد.

لازم به ذکر است که سازوکار لیکود اجازه استیضاح فوری رئیس حزب و نخست وزیر را نمی‌دهد، اما لیکود می‌تواند با اکثریت آرا درباره برگزاری انتخابات مقدماتی زودهنگام برای رهبری حزب تصمیم گیری کند. اگر انتخابات زودهنگام اتفاق بیفتد احتمال تشکیل گروه در جناح بسیار زیاد است و رای دادن به نتانیاهو و اطاعت از توافق‌های ائتلاف متوقف خواهد شد.

در کنار این ارزیابی‌های اعضای لیکود که برای نتانیاهو بسیار نگران کننده است، اعضای این حزب از جمله اعضای کنست و وزرا معتقدند اگر جنگ با پیروزی قانع کننده به پایان برسد، نتانیاهو تمام اختیاراتی که او پس از فاجعه 7 اکتبر از دست داده را به دست خواهد آورد.

یکی از اعضای باسابقه لیکود دراین باره توضیح داد: اعضای لیکود در تشییع جنازه‌ها شرکت می‌کنند و با مردم از نزدیک در ارتباط هستند. آنها دقیقاً جو و حال و هوای عمومی را می‌دانند. اعضای لیکود خود را در مورد فردای جنگ گول نمی‌زنند!

علی‌رغم ارزیابی‌های بدبینانه، اعضای لیکود ترجیح می‌دهند در جریان درگیری‌ها، سکوت کنند و در گفتمان سیاسی شرکت نکنند. به گفته منابع در این حزب، چند دلیل سیاسی برای سکوت وجود دارد: همه کسانی که خود را نامزد رهبری لیکود می‌دانند و با احتمال اینکه جانشینی نتانیاهو قریب‌الوقوع است، سکوت می‌کنند و کسانی‌که در گفتمان‌های سیاسی شرکت می‌کنند خیلی زود، ممکن است نبرد را ببازند.

علاوه بر موارد فوق، ملاحظات دیگری وجود دارد که باعث می‌شود اعضای لیکود ترجیح دهند صحبت نکنند. یکی از اعضای لیکود گفت: حتی اگر فکر می‌کنید نتانیاهو باید برود، امروز اوست که جنگ را رهبری می‌کند. به همین دلیل است که باید با صحبت‌های سیاسی در مورد او پایان کار او از درون تقویت شود. از دست دادن حمایت عمومی و سیاسی و خشم عمومی که اکنون بی سر و صدا در حال جوشیدن است بعد از جنگ کاملا آشکار خواهد شد.

در ادامه می‌خوانیم: افرادی که در تمام این مدت به عنوان وفادارترین و بابیستی‌ترین افراد به نتانیاهو شناخته می‌شدند، ممکن است غیرمنتظره نتانیاهو را غافلگیر کنند. آنها اتفاقات را رصد می‌کنند و اگر متقاعد شوند که نتانیاهو شانسی ندارد، در آن لحظه نتانیاهو تنها خواهد ماند.

 

لینک خبر: https://www.maariv.co.il/news/israel/Article-1048204?dicbo=v2-1HLcgpW

→ خواندن مطلب قبلی

جنایت فجیع صهیونیست‌ها در جبالیا با بمب‌های آمریکایی

خواندن مطلب بعدی ←

ارتش رژیم صهیونیستی منزل صالح العارودی را منفجر کرد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *