۳۰ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل‌گران نظامی: اسرائیل باید بین از بین بردن حماس و بازگرداندن گروگان‌ها یکی را انتخاب کند

تحلیل‌گران اسرائیلی بر این باورند که دولت اشغالگر اسرائیل در مورد اهدافی که برای جنگ غزه در نظر گرفته است به یک مسیرِ برخورد، نزدیک می‌شود که باید بین دو هدف اصلی اعلام شده؛ از بین بردن حماس یا بازگرداندن گروگان‌ها، یکی را انتخاب کند.

آموس هارل، تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص، در مقاله‌ای تحلیلی که روز پنج شنبه نوشت، گفت: ارتباطات برای ادامه معامله مبادله‌ گروگان‌ها ممکن است در آغاز هفته آینده به بن بست برسد و این احتمال تجدید حمله اسرائیل را افزایش می‌دهد.

روز گذشته، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو گفت: ما فقط می‌توانیم تا آخر به جنگ با حماس بازگردیم. این سیاست من است و این سیاستی است که کل کابینه از آن حمایت می‌کند و کل دولت پشت آن ایستاده است، سربازان و مردم پشت آن ایستاده‌اند.

این نویسنده خاطرنشان کرد که روزهای اخیر شاهد گزارش‌هایی در مورد توافق همه برای همه بوده‌ایم که هدف آن آزادی تمامی اسرای اسرائیلی در نوار غزه در ازای آزادی تمامی اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیل و همچنین آتش‌بس طولانی‌مدت است. این نویسنده معتقد است که این پیشنهاد در حال حاضر عملی نیست و احتمال جلب حمایت عمومی گسترده در اسرائیل مورد تردید است.

نویسنده بر این باور است که اجرای چنین پیشنهادی در اختیار نتانیاهو است، نتانیاهو اکنون سعی دارد تصویری از خود ارائه دهد که او کسی است که در مقابل فشارهای خارجی ایستادگی می‌کند. همچنین خود را به عنوان تنها کسی که می‌تواند از تشکیل کشور فلسطین جلوگیری کند، نشان می‌دهد. نخست وزیری که نظرسنجی‌ها از فروپاشی او حمایت می‌کند.

این تحلیلگر صهیونیست همچنین معتقد است که آتش بس کامل بدون شکست حماس به عنوان یک رژیم و به عنوان یک نیروی نظامی به اهداف جنگی اعلام شده توسط اسرائیل که آینده سیاسی نتانیاهو را نابود خواهد کرد، دست یافتنی نیست.

این تحلیلگر نظامی خاطرنشان کرد: چندین طرف در منطقه وجود دارند که ممکن است از آتش‌بس منتفع شوند، اما مشکل منابع امنیتی اسرائیل این است که اسرائیل ظرف چند روز آینده با مانع مواجه خواهد شد. جنبش حماس از بازگرداندن گروگان‌ها در لیست دسته اول یعنی مادران و کودکان و همچنین بیماران و مجروحان خودداری می‌کند یا عدم یافتن برخی از آنها را اعلام می‌کند.

نویسنده بر این باور است که در این مرحله، این توهم از بین می‌رود که اسرائیل می‌تواند به هر دو هدف، یعنی ادامه جنگ و در عین حال بازگرداندن بازداشت‌شدگان دست یابد. وی همچنین خاطر نشان کرد: اسرائیل به یک معامله دیگر، با توجه به بهایی که حماس از آن می‌خواهد، نیازمند است و قطعا دستیابی به آن دشوار خواهد بود.

هارل معتقد است که با وجود خسارات بزرگی که جنبش حماس ممکن است متحمل شده باشد، به نظر می‌رسد که این جنبش از شکست نظامی فاصله زیادی دارد.

وی با بیان اینکه در جریان مذاکرات بین دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و مقامات اسرائیلی، چندین پیشنهاد آمریکایی مطرح شد، خاطرنشان کرد: ایالات متحده علاقه‌مند به ادامه تلاش برای دستیابی به توافق برای تمدید آتش بس است و ترجیح می‌دهد، در صورت جنگ مجدد، اسرائیل ابتدا به جای کار همزمان در جنوب، بر گسترش عملیات در شمال نوار غزه تمرکز کند. واشنگتن همچنین از ارتش اسرائیل می‌خواهد که از سلاح‌های دقیق‌تری استفاده کند و در مناطق پرجمعیت محتاط‌تر باشد.

این تحلیلگر نظامی هاآرتص، در پایان گفت: لحظه‌های تصمیم‌گیری نزدیک است. دیروز هرزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش، طرح ادامه عملیات زمینی را تصویب کرد و جلسه کابینه جنگ درباره برنامه‌های حمله ارتش اسرائیل در منطقه (جنوب نوار غزه)، چالش بزرگی که با آن روبروست، برگزار شد.

 

 

لینک خبر: https://www.haaretz.co.il/news/politics/2023-11-30/ty-article/.highlight/0000018c-1ce2-da36-a1de-5fe749bb0000

→ خواندن مطلب قبلی

عملیات ضد صهیونیستی در قدس، سه صهیونیست کشته شدند

خواندن مطلب بعدی ←

وزارت بهداشت غزه: ارتش اسرائیل به دنبال دستگیری 26 پرسنل پزشکی غزه است

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *