۳۰ شهریور ۱۴۰۳

مارکر تحلیل کرد، آیا خسارت‌های اقتصادی جنگ، اسرائیل را وادار به خاتمه جنگ می‌کند؟

روزنامه مارکر گزارش داد که خسارت‌های اقتصادی جنگ ممکن است که رژیم صهیونیستی را وادار کند تا جنگ را خاتمه دهد.

خسارت‌هایی که اقتصاد اسرائیل در کمتر از دو ماه از شروع جنگ در نوار غزه متحمل شده است، تصویری تیره و تار از عملکرد بخش‌های مختلف به تصویر می‌کشد. این خسارات، فشار زیادی را بر تصمیم اسرائیل برای ادامه جنگ وارد کرده است، زیرا تصمیمات دولت و صورت‌های مالی مکرر نشان می‌دهد که احتمال پایان جنگ به‌ویژه با توجه به عدم تمدید غرامت برنامه ریزی شده برای شرکت‌های آسیب دیده پس از نوامبر امسال به زودی وجود دارد.

روزنامه مارکر، درگزارش روز چهارشنبه خود نوشت: پیش بینی می‌شود سال 2023 با جهش 35 درصدی در تعداد شرکت‌های تعطیل شده به پایان برسد، معادل 57 هزار شرکت در سال جاری در مقایسه با 42 هزار شرکت در سال 2022. شرکت‌های کوچک 90 درصد از این نهادها به ویژه شرکت‌های فعال در ساخت و ساز را تشکیل می‌دهند. به گزارش این روزنامه بخش‌های کشاورزی، گردشگری و تفریحی از زمان شروع جنگ، تقریباً هیچ شرکتی کسب و کار جدیدی را آغاز نکرده است.

Capture 80
خسارات اقتصادی جنگ و تعطیلی کسب وکارها

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط شرکت اطلاعات تجاری Coface BDI برای روزنامه اقتصادی اسرائیل مارکر، در آغاز جنگ، 39.5 هزار شرکت تعطیل شده‌اند و انتظار می‌رود که 17.5 هزار شرکت دیگر به طور دائم در سه ماهه آخر سال تعطیل شوند.

این نظرسنجی که دیروز چهارشنبه توسط این روزنامه منتشر شد، حاکی از آن است که تعداد کل شرکت‌هایی که در سال جاری ورشکسته شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ورشکسته شوند، بیشتر از تعداد شرکت‌هایی است که افتتاح شده‌اند، که نشان از خسارت و رکود اقتصادی است. به نوشته این روزنامه، در یک سال عادی به طور متوسط ​​حدود 4500 شرکت افتتاح می‌شود، در حالی که پیش بینی می‌شود امسال تعداد 20000 شرکت ورشکسته شود.

تاهیلا یانایی، یکی از مدیران اجرایی Coface BDI می‌گوید: کاهش تعداد شرکت‌ها به معنای رکود در اقتصاد است و این، بر همه چیز تأثیر منفی می‌گذارد. این رکود به معنای رقابت کمتر، افزایش بیکاری، کاهش درآمد است که منجر به کاهش تقاضا و مصرف می‌شود و در نتیجه کاهش سرمایه‌گذاری خارجی را در پی خواهد داشت.

بر اساس بررسی‌های انجام شده، آسیب‌های وارده به ویژه در برخی بخش‌ها از جمله ساختمان‌سازی و املاک و مستغلات بسیار بیشتر است. این بخش، سال را به دلیل نرخ سود بالا در شرایطی مشکل‌آفرین آغاز کرد که منجر به افزایش هزینه‌های تامین مالی شد و بسیاری از پروژه‌ها در نتیجه کمبود شدید نیروی کار که تا حد زیادی به کارگران خارجی بستگی دارد، متوقف شد.

سایر صنایعی که به طور خاص تحت تأثیر قرار گرفته‌اند عبارتند از کافه‌ها، رستوران‌ها، سرگرمی‌ها، حمل و نقل و آژانس های مسافرتی. Coface BDI نشان داد که بخش‌های صنعتی و کشاورزی از آغاز جنگ متحمل خسارت‌های شدید شده‌اند و تقریباً هیچ کسب‌وکار جدیدی از زمان شروع جنگ باز نشده است.

یانایی می‌گوید: جنگ به اقتصاد اسرائیل که قبلاً به دلیل پیامدهای بحران اصلاحات قضایی، نرخ‌های بهره بالا و تورم، که منجر به کاهش درآمد قابل تصرف و کاهش قدرت خرید شد و در وضعیت بحرانی بود، خسارت وارد کرد. او می‌افزاید: حتی قبل از جنگ، ما تخمین می‌زدیم که تعداد شرکت‌هایی که در سال 2023 ورشکسته شوند بیشتر از سال قبل باشد.

Nadav Rappaport، یک رستوران‌دار در تل آویو، روز قبل از 7 اکتبر را به عنوان پرسودترین روز رستوران از زمان افتتاح، توصیف می‌کند، اما از قضا این آخرین روزی بود که رستوران باز ماند. بلافاصله پس از شروع جنگ، راپاپورت و شرکای او رستورانی را که تازه در مارس گذشته افتتاح شده بود، بستند. در ابتدا فکر می‌کردند که رستوران‌ها دوباره باز می‌شود، اما پس از سه هفته مطالعه و ارزیابی وضعیت، تصمیم گرفتند آن را برای همیشه تعطیل کنند.

خسارات ناشی از جنگ، شرکت‌های اسرائیلی را مجبور می‌کند برای پرداخت بدهی دارایی‌های خود را بفروشند، زیرا آنها به دنبال منابع نقدینگی هستند، و این امر کاهش ارزش دارایی‌ها را در پی دارد. در همی راستا بر اساس گزارش روزنامه اقتصادی اسرائیل گلوبز که شامگاه سه شنبه در سایت خود منتشر شد، شرکت «سرمایه گذاری تخفیف» به بورس اوراق بهادار تل آویو اعلام کرد که در حال مذاکره برای فروش 36 درصد سهام خود در شرکت مخابرات اسرائیل (تلکام اسرائیل) است.

هزینه جنگ و بدهی بالا

مارکر در گزارشی جداگانه نوشت: داده‌های رسمی اسرائیل نشان‌دهنده هزینه بالای جنگ است، زیرا برآوردهای وزارت دارایی نشان می‌دهد که هزینه جنگ به حدود یک میلیارد شکل در روز (268.8 میلیون دلار) می‌رسد.

انتظار می‌‎رود در کنار افزایش شدید بار بدهی‌ها و هزینه‌های جنگ، تولید داخلی اسرائیل نیز در نتیجه جنگ آسیب ببیند، از این رو بعید نیست که مقامات رژیم صهیونیستی به فکر خاتمه دادن به جنگ باشند.

لینک خبر: https://www.themarker.com/consumer/2023-11-29/ty-article/0000018c-1713-dd03-a7ff-bf3b6dc30000

→ خواندن مطلب قبلی

القسام، نامه تشکرآمیز یک گروگان آزاد شده را منتشر کرد

خواندن مطلب بعدی ←

عملیات ضد صهیونیستی در قدس، سه صهیونیست کشته شدند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *