۳۰ شهریور ۱۴۰۳

قطر، دوست یا دشمن اسرائیل؟/ این میانجی‌گری می‌تواند در نابودی حماس به اسرائیل کمک کند

هاآرتص تحلیل کرد: قطر چگونه می‌تواند به نابودی حماس کمک کند.

مدیریت روابط اسرائیل با قطر و گفتمان‌های پیرامون آن از تاریخ 7 اکتبر تاکنون، عمدتاً بر مذاکرات برای آزادی اسرای اسرائیلی متمرکز است و در عین حال اسرائیل از نقش قطر در تضعیف حماس در غزه سوءاستفاده می‌کند.

درحال حاضر، واضح است که قطر در نقش میانجی‌گر در موضوع بازگرداندن اسرا، مؤثر‌تر به نظر می‌رسد و از این رو با تمام کاستی‌های قطر، برای اسرائیل دارای ارزش است. البته این امکان وجود دارد که اسرائیل به اندازه کافی برای استفاده از ظرفیت‌های میانجی‌گری در به سرانجام رساندن اهداف کلی جنگ، طی زمان بلند مدت که سرنگونی حکومت حماس و ایجاد یک دولت جایگزین است، تلاش نکند.

دیدار محمد بن سلمان با امیر قطر
دیدار محمد بن سلمان با امیر قطر

در حقیقت، اگر قطر بخواهد، می‌تواند به حماس آسیب برساند و برای انجام این کار با ابزارهای متعددی از جمله آسیب اقتصادی؛ اخراج یا ترور رهبران حماس؛ امتناع از بازگرداندن نوار غزه به دست فلسطینیان، به تدریج می‌تواند به حماس ضربه وارد کند. همانطور که می‌دانید، هم طرف اسرائیلی و هم قطری به دنبال منافع خود از این پیمان همکاری هستند. در این میان منافع این کشور در انجام این کار به شرح زیر است:

  • جایگزین کردن یک نیروی تازه نفس:

قطر در این درگیری از سوی اسرائیل تشویق می‌شود که با هنر خود در سیاست‌های رفتاری با حماس و فلسطینیان، خود را به عنوان دوست این مردم معرفی کند. در ادامه شاهد روند نزدیک‌تر شدن این کشور عربی به همسایگان خود در حاشیه خلیج فارس هستیم. در ماه گذشته، دیدارهای مهمی بین امیر قطر و سران امارات و عربستان سعودی برگزار شد و پروژه‌های جدیدی با بحرین و  دیگر کشورهای منطقه که تا همین اواخر با یکدیگر دشمنی داشتند، آغاز شد.

  • تهدید نظامی امنیتی:

مهمترین نقطه ضعف این کشور، ناتوانی آن در عرصه امنیتی است. بنابراین واضح است که چرا قطر از اسرائیل درخواست تعهدی مبنی بر عدم حذف اعضای حماس در خاک خود را به عنوان شرط مذاکره کرده است. اسرائیل توانسته است علناً اعلام کند که از آسیب رساندن به رهبری حماس در هیچ کجای جهان دریغ نخواهد کرد و از این طریق یکی از مهمترین برگه‌های چانه زنی خود را به کار خواهد گرفت. ثابت شده است که تهدید امنیتی حتی فراتر از احتمال ترور هدفند فرماندهان حماس مؤثر است. بنابراین این کشور باید درک کند که ادامه حمایت از حماس برخلاف منافع امنیتی استراتژیک این کشور است.

  • بررسی اهداف سیاسی:

درحالی‌که حماس خواستار نابودی اسرائیل است، قطر همواره خواستار حل و فصل سیاسی مسالمت آمیز با فلسطینی‌ها بر اساس راه حل دو کشوری بوده است. البته علی‌رغم جهان‌بینی مذهبی نزدیک بین این کشور با حماس، نباید این رابطه را با توجه به دیدگاه‌های سیاسی آنها به عنوان یک ارتباط ایدوئولوژیک در نظر گرفت. در تحلیل‌های سیاسی عبری زبان، استدلال شد که بدون پیشنهاد خاصی، این کشور می‌تواند همچنان کنترل خود را بر حماس حفظ کند. اسرائیل قصد دارد با کمک گرفتن از میانجی‌گری، دولت دیگری به جز حماس را بر فلسطینیان ساکن نوار غزه بگمارد تا از ادامه جنگ جلوگیری کند و اهداف و منافع دیگر خود را از جنگ محقق سازد.

 

لینک خبر: https://tinyurl.com/4jbjcahv

→ خواندن مطلب قبلی

حملات رژیم صهیونیستی به جنوب غزه

خواندن مطلب بعدی ←

شکاف در لیکود/ روابط بین گالانت و نتانیاهو شکرآب شده است

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *