۳۰ شهریور ۱۴۰۳

بحران در اقتصاد اسرائیل، کاهش بودجه و افزایش مالیات

روزنامه مارکر: جنگ، گزینه‌های زیادی برای اسرائیل باقی نمی‌گذارد؛ کاهش شدید بودجه و افزایش مالیات لازم است.

افزایش مداوم حدود 20 میلیارد شکل سالانه در هزینه‌های نظامی و جهش میلیاردها شکل در هزینه‌های بهره، افزایش مالیات‌ها و کاهش شدید بودجه را برای دولت اسرائیل اجتناب ناپذیر می‌کند.

تارنمای روزنامه اسرائیلی «مارکر» توضیح می‌دهد که رشد دائمی بودجه جنگ به میزان 1 تا 1.5 درصد تولید ناخالص داخلی، یعنی افزایش دائمی سالانه بودجه جنگ به میزان 20 تا 30 میلیارد شکل، بر وضعیت زندگی اسرائیلی‌ها تأثیر منفی خواهد گذاشت.

خزانه‌داری، بانک اسرائیل، وزارت دفاع و کل دستگاه اقتصادی در حال آماده شدن برای روز بعد از جنگ هستند، زمانی‌که هزینه‌های جنگی اسرائیل به طور منظم سالانه حدود 20 میلیارد شکل افزایش می‌یابد. به گفته مارکر، این افزایش قابل توجهی است که پیامدهای جدی دارد، زیرا دائمی است.

طبق برآورد این روزنامه، هیچ شرکت و سازمان اقتصادی، تحت تأثیر یکباره هزینه‌های جنگ غزه قرار نخواهد گرفت، حتی اگر طبق برآورد بانک اسرائیل، این هزینه‌ها به 160 میلیارد شکل برسد. یک شوک یکباره چیزی است که اقتصاد می‌داند چگونه آن را مهار کند، اما تغییر مداوم  و افزایش ادامه‌دار این هزینه‌ها در حال حاضر یک مشکل است.

مارکر توضیح می‌دهد که این روند منعکس کننده مسیر اقتصاد اسرائیل از آغاز دهه اول قرن بیست و یکم است، از آغاز سال 2000 تا پیش از جنگ، اقتصاد اسرائیل شاهد کاهش هزینه‌های بهره و هزینه‌های جنگ بود که به تامین مالی افزایش هزینه‌های غیرنظامی و کاهش هزینه‌ها کمک کرد. بار مالیاتی این چهار معیار، موجب رونق اقتصادی و افزایش کیفیت استاندارد زندگی، همراه با موفقیت فناوری پیشرفته عمل کردند. تمام این موارد پس از جنگ غزه، در حال وارونه شدن هستند.

با توجه به افزایش هزینه‌های جنگی که انتظار می‌رود سالانه حدود 20 میلیارد شکل افزایش یابد، هزینه‌های بهره نیز احتمالاً سالانه میلیاردها شکل افزایش می‌یابد که دلیل آن افزایش بهره، افزایش بدهی و افزایش حق بیمه خطر اسرائیل است. این جهش شدید در هزینه‌ها، اسرائیل را ملزم می‌کند که بین سه اقدام زیر:

کاهش هزینه‌های غیرنظامی، افزایش مالیات، یا افزایش کسری بودجه و همچنین ایجاد کاهش رشد اقتصادی و خطر بحران مالی.

یکی را انتخاب کند. اکنون تلاش‌ها به سمت دو مرحله اول هدایت می‌شوند: کاهش هزینه‌های غیرنظامی و افزایش مالیات. این دو اقدام به معنای آسیب دائمی به استاندارد زندگی در اسرائیل است.

Capture 50

کاهش مورد نیاز در بودجه سال 2024 بیش از 10 میلیارد شکل خواهد بود که این کاهش، دائمی است و بنابراین ممکن است نیمی از افزایش دائمی هزینه‌های جنگ را جبران کند.  این به سرمایه گذاران و بازارهای سرمایه نشان می‌دهد و گوش زد می‌کند که اسرائیل، مسئولیت مالی را بر عهده دارد و میانه راه مورد نیاز برای جلوگیری از جهش خطرناک و کنترل نشده، در کاهش بودجه خواهد بود. نصف دیگر، اگر گزینه دیگری نباشد، از افزایش مالیات خواهد آمد.

اکنون چراغ‌ها در وزارت مالیه روشن است تا یک طرح جامع برای افزایش عواید مالیاتی آماده شود. این افزایش‌ها ممکن است در اوایل سال 2024 رخ ندهد، زیرا از ترس آسیب رساندن به رشد شکننده است، اما از سال 2025، بازگشت به دوران بار مالیاتی بالا ممکن است اجتناب ناپذیر باشد.

البته چهار مالیات اصلی عبارتند از: مالیات بر سرمایه، مالیات شرکت‌ها، مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده. تغییر نرخ مالیات بر درآمد (از جمله مالیات شرکت‌ها) و افزایش مالیات بر ارزش افزوده در دسترس‌ترین راه حل برای افزایش درآمدهای مالیاتی است.

این وب سایت اسرائیلی اشاره می‌کند که همه مالیات‌های اعمال شده بر سرمایه، شرکت‌ها و درآمد، مالیات‌هایی هستند که سرمایه گذاری و کار را منع می‌کنند و در نتیجه به رشد آسیب می‌رسانند. اگر کاهش شدیدی در درآمدهای دولت وجود داشته باشد، لازم است همه این مالیات‌ها با هم افزایش یابد.

نویسنده مقاله در آخر افزود:  البته گزینه جسورانه دیگری برای مقابله با افزایش مورد انتظار در هزینه‌های دفاعی و بهره وجود دارد: انجام اصلاحات ساختاری، که رشد را تسریع می‌کند، برای انجام چنین تحرکات ساختاری جسورانه‌ای، شما به یک وزیر دارایی قوی و یک نخست وزیر قوی نیاز دارید که هر دوی اینها امروزه وجود ندارند.

 

لینک خبر: https://www.themarker.com/allnews/2023-12-03/ty-article/0000018c-2fed-da74-afce-affdf9ad0000

→ خواندن مطلب قبلی

هاآرتص ادعای دروغین کودک کشی حماس را تکذیب کرد

خواندن مطلب بعدی ←

کابینه صهیونیستی افزایش میزان سوخت به نوار غزه را تصویب کرد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *