شورای امنیت بار دیگر قطعنامه‌ای را برای آتش‌بس فوری در غزه تصویب نکرد

روز جمعه، پس از استفاده ایالات متحده از وتوی خود، شورای امنیت سازمان ملل متحد از تصویب پیش نویس قطعنامه آتش‌بس در نوار غزه، ناکام ماند.

شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه، به آتش‌بس فوری در غزه رأی مثبت داد، اما پس از وتوی ایالات متحده، قطعنامه پیشنهادی باطل شد. 13 کشور از 15 کشور عضو شورای امنیت به قطعنامه رأی مثبت دادند.

پیشنهاد ارائه شده توسط امارات متحده عربی خواستار آتش‌بس فوری و ابراز نگرانی در مورد وضعیت انسانی در نوار است. در این پیشنهاد تاکید شد که این یک وضعیت فاجعه بار است که به زودی غیرقابل بازگشت خواهد بود و اعلام کرد که نیاز به حمایت از شهروندان فلسطینی و اسرائیلی مطابق با قوانین بین المللی بشردوستانه وجود دارد. پیشنهاد امارات به نامه دبیرکل سازمان ملل متحد، گوترش، اضافه شد که در آن وی خواستار آتش‌بس بشردوستانه و پایان دادن به رنج مردم فلسطین و همچنین آزادی بی قید و شرط گروگان‌های غزه شد.

Capture 69

گوترش پیش از این در بحث شورا گفت که هیچ مکانی در غزه برای غیرنظامیان امن نیست. به گفته گوترش، سیستم‌های بهداشتی در غزه در حال فروپاشی است و مردم غذا ندارند. وی افزود، اقدامات حماس در 7 اکتبر هیچ توجیهی ندارد، اما اقدامات آن مجازات دسته جمعی علیه مردم فلسطین را توجیه نمی‌کند.

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد در سخنانی با انتقاد از تصمیم دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی بر استفاده از ماده 99 و تشکیل شورای امنیت به این دلیل که جنگ در اسرائیل برای امنیت جهانی خطری ایجاد می‌کند، گفت: آیا جنگ اینگونه نیست؟

وی مدعی شد که حماس علاقه‌مند است تا تعداد قربانیان در میان غیرنظامیان را به حداکثر برساند و سازمان ملل را وادار کند که بر اسرائیل برای آتش‌بس فشار بیاورد و به اسرائیل اجازه دهد به فعالیت‌های ضد اسرائیلی خود ادامه دهد.

سفیر روسیه نیز در نشست شورای امنیت از اسرائیل به دلیل جنایات جنگی در غزه انتقاد کرد.

این دومین باری است که ایالات متحده از وتوی خود علیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای که خواستار آتش‌بس بشردوستانه در غزه می‌شود از زمان آغاز جنگ استفاده می‌کند.

 

لینک خبر: https://www.kan.org.il/content/kan-news/global/646493

→ خواندن مطلب قبلی

دستور بن گویر افراطی، انتقال زندانیان حماس به بخش زیرزمینی

خواندن مطلب بعدی ←

مصر، اسرائیل را تهدید به قطع روابط کرد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *