۳۰ شهریور ۱۴۰۳

تصویب قطعنامه‌ای علیه اسرائیل برای آتش‌بس فوری در مجمع عمومی سازمان ملل

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز گذشته، در جلسه‌ای پیشنهاد قطعنامه مصر برای توقف جنگ در غزه را مورد بحث و بررسی قرار داد. این قطعنامه با اکثریت قاطع 153 رأی موافق و تنها 10 رأی مخالف تصویب شد.

نماینده مصر درباره پیشنهاد خود توضیح داد که قطعنامه‌ای که امروز ارائه می‌دهیم بسیار ساده و واضح است و فقط شامل 4 بند برای اجراست. البته با وجود شرایط بسیار اضطراری غزه، اجرای دو بند از آن در جلسات قبلی از سوی جامعه بین الملل انجام نشد. بعضی از جوامع حاضر در جلسه، در تلاشند تا با بهانه‌های مختلف به اسرائیل حق دفاع از خود را بدهند اما این حقی نیست که اسرائیل مستحق آن باشد. چراکه او اشغالگر و ظالم است و قوانین بین‌المللی را به صراحت نقض می‌کند.

آمار مخالفان و موافقان قطعنامه
آمار مخالفان و موافقان قطعنامه

در جریان این جلسه، گیلاد ارادن، نماینده رژیم صهیونیستی با در دست گرفتن برگه‌ای که روی آن شماره تماس یحیی سینوار نوشته شده بود، ادعا کرد که این شماره متعلق به او است و به سازمان ملل پیشنهاد بی‌شرمانه‌ای مطرح کرد که کشورهای عضو این مجمع با وی تماس بگیرند و از او درخواست آتش بس داشته باشند، نه از اسرائیل! ارادن در حالی‌که عصبانی بود با انتقاد از سازمان ملل، این سازمان را به بی عدالتی متهم کرد.

ادعای بی‌مورد ارادن در نقد قطعنامه
ادعای بی‌مورد ارادن در نقد قطعنامه

البته قبل از بحث و بررسی این قطعنامه در روز گذشته، دو اصلاحیه به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد. یکی از آنها از سوی ایالات متحده آمریکا بود که حماس را به تروریستی بودن متهم کرد. اما اصلاحیه دوم از سوی اتریش ارائه شد و تصریح کرد که اسرا در دستان حماس بازداشت هستند و بیشتر به آزادسازی اسرا توجه داشت. در هر صورت انتظار می‌رود که اکثریت صد کشور که به این قطعنامه رأی مثبت دادند، خواستار آتش بس فوری در غزه باشند.

نماینده امارات متحده عربی در سازمان ملل اعلام کرد: ما باید قبل از صحبت در مورد یک طرح راه‌حل دو دولتی، یک مسیر جدیدی را برای آینده غزه بررسی کنیم. در این میان، دیوید فرانسیس، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل گفت: آنچه ما می‌بینیم و به آن توجه داریم، قتل عام گسترده غیر نظامیان و نقض قوانین بین الملل در این جنگ است. همه چیز در دنیا قانون دارد، جنگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این درگیری ده‌ها هزار نفر در غزه کشته شده‌اند که فقط 70% از آنها زن و کودک هستند، همچنین صدهاهزار آواره شده‌اند و هیچ جای امنی برای جنگ‌زده‌های فلسطینی وجود ندارد.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد
رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد

وی همچنین ادامه داد: ما مسئولیت داریم که به درد و رنج انسانی رسیدگی کنیم و به آن پایان دهیم. من شخصا به عنوان رئیس این مجمع از تمام تلاش‌ها برای توقف خونریزی حمایت می‌کنم.

 

لینک خبر: https://www.israelhayom.co.il/news/geopolitics/article/14940931

→ خواندن مطلب قبلی

جنجال بر سر بودجه شهرک سازی

خواندن مطلب بعدی ←

هشدار بایدن به نتانیاهو: کابینه دولت را تغییر بده و از بمباران بی رویه دست بردار!

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *