۳۰ شهریور ۱۴۰۳

چگونه دریای سرخ، اقتصاد اسرائیل را می‌بلعد؟

کلکالیست؛ جنگ اقتصادی: نیمی از خطوط منتهی به اسرائیل از طریق دریای سرخ، متوقف شده است.

پس از حملات حوثی‌ها از یمن، مرسک و به دنبال آن دو شرکت بزرگ کشتیرانی دیگر، اعلام کردند که حمل و نقل کالا از طریق دریای سرخ را متوقف می‌کنند. این موضوع بحران اقتصاد اسرائیل را عمیق‌تر می‌کند.

وب سایت کلکالیست، روز شنبه نوشت که از آنجایی‌که تقریباً 12 تا 14 درصد تجارت جهانی از طریق کانال سوئز انجام می‌شود، تصمیمات برای توقف عملیات کشتیرانی به اسرائیل از طریق دریای سرخ به معنای افزایش قیمت کالاهایی است که از طریق کانال سوئز به اسرائیل ارسال می‌شوند.

کلکالیست اذعان کرد که این یک طوفان واقعی است و ممکن است بر قیمت کالاهای اساسی در اسرائیل تأثیر بگذارد.

به گفته دکتر الیاکیم بن هاکون از کالج علوم اطلاعات و فناوری در اسرائیل، حدود 99 درصد کالاها (از نظر حجم کالا) از طریق دریای سرخ به اسرائیل می‌رسد و تنها 40 درصد کالاهایی که به اسرائیل می‌رسد از طریق کانال سوئز است.

بر اساس آنچه بن هاکون به کلکالیست گفت: معنای توقف عبور کشتی‌ها در دریای سرخ چرخش در اطراف آفریقا است که بسته به منطقه مقصد، زمان تحویل را حدود دو هفته تا یک ماه افزایش می‌دهد. در یک تخمین تقریبی، این هزینه اضافی بین 400000 تا 1 میلیون دلار برای هر کشتی است.

Capture1 40

جایگزین‌های دریای سرخ گران هستند

یورام زیبا، رئیس اتاق کشتیرانی اسرائیل، هزینه اضافی مشابهی را برای هر کشتی برآورد می‌کند. وی گفت: اگر شرکت‌ها سفر به آفریقا را انتخاب کنند، هزینه خالص اضافه شده، حدود 1 میلیون دلار برای هر سفر است. اگر مسیر خاصی را کنسل کنند هزینه آن تقریبا نصف می‌شود زیرا در این صورت مصرف سوخت وجود ندارد. تمام خسارات واردکننده و صادرکننده و تأثیر اقتصادی بر مصرف کنندگان نهایی را باید به هزینه‌ها اضافه کرد. در نهایت، تمام شرکت‌هایی پیش از این، از این خط در زمان عادی بهره بردند، متضرر خواهند شد.

پس از اعلام مرسک، شرکت آلمانی Hapag-Lloyd نیز از توقف فعالیت کشتی‌های این شرکت در دریای سرخ، تا روز دوشنبه خبر داد. این شرکت‌ها در کنار شرکت MSC  که امروز از توقف حرکت‌های خود از طریق دریای سرخ خبر دادند، از بزرگترین شرکت‌های جهان هستند.

بن هاکون ادامه داد که مرسک یکی از شرکت‌های پیشرو در جهان و دومین شرکت بزرگ در کشتیرانی دریایی است و تصمیمی که گرفته‌اند در اقتصاد بین المللی تأثیر خواهد گذاشت.

سوال فوری که با تصمیم مرسک برای توقف عملیات در دریای سرخ مطرح می‌شود، میزان تأثیر آن بر جیب مصرف کننده است. بن هاکون تخمین می‌زند که در آینده نزدیک شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود. انتظار می‌رود که قیمت‌ها در ابتدا تا زمانی که ثبات برقرار شود، چه در قالب روش‌های دیگر حمل‌ونقل یا در قالب توسعه سایر جایگزین‌های عرضه، افزایش یابد.

به گفته بن هاکون، عواقب تأخیر در مسیرهای عرضه ممکن است به سایر بخش‌های صنعت، عمدتاً به دلیل تأخیر در حمل و نقل نفت خام و مواد اولیه گسترش یابد، از آنجایی که سوخت یک ماده خام برای طیف وسیعی از بخش‌ها است، اثرات اقتصادی بیشتری به‌ویژه در صنایع انرژی بر، دارند.

 

لینک خبر: https://www.calcalist.co.il/local_news/article/byan3uiit

→ خواندن مطلب قبلی

رئیس موساد با امیر قطر در اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد

خواندن مطلب بعدی ←

ارتش اسرائیل: ما برای سناریوی فرار گروگان‌ها آماده نبودیم

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *