تحلیل: بنی‌گانتز و بازنشستگی؟/ انتخابات چه خواهد شد؟

معاریو: طبق تحلیل نظرسنجی‌های اخیر، بنی‌گانتز در آستانه بازنشستگی قرار دارد. ممکن است خود تصمیم بگیرد یا شرایط سیاسی بعد از جنگ مانع از ادامه فعالیت سیاسی او شود.

به گفته رسانه‌های عبری زبان، نظرسنجی‌هایی پیرامون تاثیرات جنگ بر فعالیت‌های گوناگون در زمینه‌های مختلف صورت گرفته است که با توجه به تحلیل آنها پیش‌بینی می‌شود در بُعد سیاسی، امکان بازنشستگی از طرف مقاماتی مانند بنی‌گانتز یا انتخابات و یا حتی تظاهرات مردمی وجود دارد.

در این میان بسیاری از نشریات نیز به این موضوع اشاره می‌کنند و می‌نویسند، سربازانی که در جنگ زخمی شده‌اند، زمانی‌که از میدان جنگ بازگشته و به بیمارستان منتقل می‌شوند، روزها و هفته‌ها تلفن‌همراه خود را بدون پاسخ گذاشته، با مسئولان خود قطع ارتباط می‌کنند و حاضر به پذیرفتن عیادت مسئولان سیاسی و نظامی خصوصاً نتانیاهو و بن‌گانتز نمی‌شوند.

البته ناگفته نماند که در این روزهای پایانی سال ۲۰۲۳ به دلیل نزدیک‌تر بودن زمان انتخابات، شاهد بسیاری از رفتارهای سیاسی از نتانیاهو، بنی‌گانتز و یوآوگالانت برای تبلیغات انتخاباتی و همچنین جمع کردن آراء مردمی به نفع خودشان هستیم. در این میان، طبق نظرسنجی‌های انتخاباتی، ممکن است انتخابات به صورت بسته و بدون ثبت رای شهروندان در رای‌گیری صورت بگیرد.

بنی‌گانتز و بازنشستگی؟/ انتخابات چه خواهد شد؟
بنی‌گانتز و بازنشستگی؟/ انتخابات چه خواهد شد؟

درحال حاضر نتانیاهو تنها کسی است که به انتخابات زودهنگام تمایل دارد. البته در هیچ کدام از نظرسنجی‌ها امتیاز مناسبی برای صلاحیت نامزد شدن کسب نمی‌کند و رتبه او از باقی موارد منتخب برای نخست‌وزیری بسیار پایین‌تر است و بالاتر نمی‌آید‌.

تصویر پیروزی در جنگ هنوز در افق دید این دولت قابل مشاهده نیست. همچنین برخلاف نتانیاهو، هیچ‌یک از دولتمردان و سیاستمداران تمایلی برای نامزد شدن در انتخابات پیش‌رو را ندارند، چراکه همه بر این واقفند بعد از جنگ، چه آنها پیروز میدان باشند و چه فلسطینیان، روزهای بسیار سختی را خواهند گذراند و این ترس از رویایی شدن با مشکلات مانع از قدم برداشتن آنها می‌شود.

اما بنی‌گانتز بر خلاف تمام دولتمردان، بیشترین علاقه را برای نامزد شدن در انتخابات نخست وزیری را دارد و به طور علنی این موضوع را مطرح کرده‌ است. ممکن است وی به دلیل آمار نظرسنجی‌های انتخاباتی، علاقمند به شرکت در انتخابات شده است، اما هیچ‌چیزی در پایان جنگ ثابت نمی‌ماند. حتی ممکن است او پس از نخست وزیر شدن در اوج باقی نماند و به سرنوشتی بدتر از نتانیاهو دچار شود.

با این وجود، بنی‌گانتز ممکن است خود تصمیم به بازنشستگی بگیرد، یا شرایط سیاسی بعد از جنگ باعث این تصمیم شود. همچنین مردم معترض مدت‌هاست نسبت به عملکرد دولت معترض هستند و تجمعات اعتراضی برپا می‌کنند و خواستار تغییر کابینه، نخست وزیری و برگشت اسرا هستند. معترضین، منتظر موجی از اتفاقات پیرامون جنگ هستند تا خواستار انتخابات فوری برای تغییر کابینه باشند. در این بین، رقابت سختی نیز بین بن گویر و بنی‌گانتز وجود دارد.

آمار رتبه های احزاب در نظرسنجی های اتخاباتی
آمار رتبه های احزاب در نظرسنجی های اتخاباتی

گانتز نیز اصرار دارد که قصد بن گویر برای اعمال اختیارات خود به عنوان وزیر امنیت ملی و انتصاب کمیسر جدید SBC، نقض آشکار توافق بین دو حزب اردوگاه دولتی و لیکود و همچنین به تعویق انداختن انتصابات مهم امنیتی بعد از جنگ است. بنی‌گانتز در این باره افزود: هیچکس به او اطلاع نداده است که در توافق نتانیاهو و گانتز از وی مشورتی گرفته نشده است. در کل این نبرد بر سر مقام نخست وزیری است، که یا او پیروز میدان انتخاباتی خواهد شد یا بن گویر.

با این وجود پیش‌بینی‌ها خبر از آماده شدن بنی‌گانتز برای بازنشستگی از دولت است و این نبرد سیاسی با بن گویر صرفاً به عنوان بخشی از حواشی برای خروج بی‌دردسرتر اوست. حتی با این تفاسیر، نتانیاهو در یک دردسر عمیقی خواهد افتاد، چرا که با بازنشستگی بنی‌گانتز باید با بن گویر رو در رو شود و این وضعیت باخت _ باخت را برای او رقم خواهد زد.

دعوای بنی‌گانتز و بن گویر نیز بی‌علت نبوده و هدف بنی‌گانتز از روبه رو کردن نتانیاهو با بن گویر و بازنشستگی ناگهانی خود می‌تواند یکی از عوامل این وضعیت نابسامان باشد‌. با این وجود، احتمالاً نتانیاهو ترجیح می‌دهد از بن گویر حمایت کند یا حداقل برای جلوگیری از فروپاشی ائتلاف در آستانه خروج غیر سیاسی خود و بنی گانتز، راه حل معقول‌تری را ارائه دهد.

 

لینک خبر: https://www.maariv.co.il/journalists/Article-1063741

→ خواندن مطلب قبلی

اسموتریچ: ما باید برای مدت طولانی بر غزه حکومت کنیم

خواندن مطلب بعدی ←

کاتز، جایگزین الی کوهن در وزارت خارجه شد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *