۳۰ شهریور ۱۴۰۳

نتانیاهو: محور فیلادلفیا بین اسرائیل و مصر باید تحت کنترل اسرائیل باشد

نتانیاهو و گالانت در جلسه کابینه اعلام کردند که اسرائیل و آمریکا در تلاش هستند تا توافقاتی را برای مقابله با تونل‌های مرزی نوار غزه و شبه جزیره سینا تنظیم کنند.

Capture 221

در جلسه امروز (یکشنبه) کابینه، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو وزیر دفاع یوآو گالانت و رئیس بخش استراتژی ارتش اسرائیل ژنرال الیزر تولدانو، ایده‌هایی را برای کنترل محور فیلادلفیا ارائه کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی عصر دیروز در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: محور فیلادلفیا که منطقه اطراف نوار غزه و شهر رفح مصر است، باید تحت کنترل اسرائیل باشد.

نتانیاهو گفت: محور فیلادلفیا یا به طور دقیق‌تر نقطه توقف جنوبی (در غزه) باید تحت کنترل ما باشد. واضح است که هر ترتیب دیگری خلع سلاحی را که ما به دنبال آن هستیم، تضمین نمی‌کند

طی چند هفته گذشته، نتانیاهو بارها اهمیت تسلط اسرائیل بر این محور را اعلام کرده است. آخرین بار او در نشست خبری دیشب این را گفت: محور فیلادلفیا باید در دست ما باشد و باید بسته شود، معلوم است که هر ترتیب دیگری به خواسته ما نمی‌رسد.

Capture 220

تارنمای وای نت نوشت: اسرائیل کنترل محور فیلادلفیا را در دست داشت تا اینکه در سال 2005 از غزه خارج شد و آن را به تشکیلات خودگردان فلسطین تحویل داد و به دنبال آن توافقنامه جدیدی امضا شد که حضور نیروها را تنظیم و هماهنگی امنیتی بین اسرائیل و قاهره را امکان پذیر می‌کند. از آن زمان، مصر نیروی نظامی محدودی را به کار گرفته است که هدف رسمی آن جلوگیری از نفوذ و قاچاق است.

اظهارات اسرائیل در مورد لزوم کنترل محور فیلادلفیا، واکنش‌های خشم آلود مصری‌ها و فلسطینی‌ها را به دنبال دارد. مصطفی باکری، نماینده پارلمان مصر صبح امروز در توییتی نوشت: وقتی نتانیاهو می‌گوید که منطقه محور فیلادلفیا در مرز مصر باید تحت کنترل اسرائیل باشد، این نقض آشکار توافق صلح بین دو کشور است. نزدیک‌تر نشوید، مرز مصر. یک خط قرمز است. گویا شما ظرفیت و قدرت ارتش ما را نمی‌دانید.

حسین الشیخ، دبیر کمیته اجرایی ساف اخیرا گفت: اظهارات نتانیاهو درباره بازگشت اسرائیل برای کنترل محور فیلادلفیا و گذرگاه رفح در سمت فلسطین و ایجاد مناطق حائل و ترتیبات امنیتی جدید، گواه روشنی است بر تصمیم برای بازگرداندن کامل اشغال و از بین بردن توافقات با مصر. این امر مستلزم یک تصمیم متحد فلسطینی-عربی برای مقابله با عواقب آن است.

در طول جنگ، ارتش اسرائیل چندین بار در نزدیکی گذرگاه‌های مسیر فیلادلفیا حمله کرد و در یکی از موارد، چهار فلسطینی کشته شدند. اسرائیل با کنترل محور مرزی فیلادلفیا با مصر، نوار غزه را محاصره می‌کند. مقاومت این موضوع را نمی‌پذیرد، زیرا این به معنای انزوای کامل نوار از جهان است.

 

لینک خبر: https://www.ynet.co.il/news/article/syeqcard6#autoplay

→ خواندن مطلب قبلی

منابع اسرائیلی: اسرائیل در تلاش است تا آنروا را از نوار غزه خارج کند

خواندن مطلب بعدی ←

نظرسنجی: در صورت ادامه‌دار شدن جنگ، مشاغل بسیاری از بین خواهند رفت

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *