۳۰ شهریور ۱۴۰۳

استیضاح عضو کنست برای حمایت از شکایت آفریقای جنوبی

طرح استیضاح اوفر کاسیف، عضو حزب هداش تعال به علت امضای طومار حمایت از اقدام آفریقای جنوبی در دادگاه بین‌المللی لاهه برای متهم کردن رژیم صهیونیستی به نسل کشی، در کنست کلید خورد.

اورشلیم پست در گزارش روز سه شنبه نوشت: فرآیند استیضاح، روز دوشنبه آغاز شد و انتظار می‌رود تا سه‌شنبه با رای‌گیری در کمیته به پایان برسد. برای ادامه رای‌گیری در نشست کنست، حداقل سه چهارم اعضای کمیته باید به استیضاح کاسیف رای مثبت بدهند. این کمیته 17 عضو دارد بنابراین 13 نفر باید با استیضاح موافقت کنند تا طرح تصویب شود. سپس حداقل 90 نفر از اعضای کنست باید رای به اخراج وی دهند. همچنین در صورت استیضاح، کاسیف حق دارد به تصمیم دیوان عالی اعتراض کند.

اورشلیم پست توضیح داد که طبق قوانین پایه اسرائیل، در صورتی‌که یکی‌ از اعضای کنست از مبارزه مسلحانه دولت یا سازمانی علیه دولت اسرائیل حمایت کند، می‌توان او را استیضاح کرد.

در طوماری که کاسیف امضا کرده، آمده است:

اسرائیل در راستای نابود کردن، گرسنگی دادن، سوء استفاده و اخراج جمعیت غزه، گام‌های اساسی و هدفمند برمی‌دارد و مغرضانه جمعیت زیادی از دانشگاهیان، نخبگان، نویسندگان، پزشکان، گروه‌های پزشکی، روزنامه‌نگاران و شهروندان ساده را می‌کشد.

آویتال سومپلینسکی، معاون دادستان کل، روز سه‌شنبه در جریان دومین روز رسیدگی به بازخواست کاسیف در کمیته داخلی کنست گفت: استناد به این دلایل برای استیضاح کافی نیست.

به گفته سومپلینسکی نمی‌شود برای استیضاح وی قدمی برداشت و تنها می‌توان رویه مناسبی برای تحریم کاسیف در کمیته اخلاق کنست مانند منع سخنرانی در نشست برای مدتی معین، در پیش گرفت.

پروسه استیضاح پس‌ از اقدام عضو حزب اسرائیل بیتنا، اودد فور آغاز شد و 85 رای را کسب کرد. ساگیت افک، مشاور حقوقی کنست در ابتدای مناظرات روز دوشنبه و سه‌شنبه تاکید کرد که کاسیف فقط به‌ خاطر اقداماتش در کنست فعلی استیضاح می‌شود، نه اقدامات و اظهارات گذشته. همچنین افزود: اعضای کمیته باید بی‌طرف باشند و ملاحظات سیاسی را در نظر نگیرند.

استیضاح

‌‎ فور روز دوشنبه استدلال کرد که امضای این طومار از سوی کاسیف، به منزله حمایت از مبارزه مسلحانه علیه دولت اسرائیل است، و در صورت پذیرش شکایت آفریقای جنوبی، اسرائیل مجبور می‌شد جنگ خود در غزه را متوقف کند.

مایکل اسفارد، وکیل کاسیف، روز دوشنبه در پاسخ گفت که مخالفت کاسیف با جنگ به معنای حمایت وی از مبارزات مسلحانه حماس نیست.

اسفارد روز دوشنبه در دفاع از موکل خود، نقل قول‌هایی از کاسیف را پس‌ از آغاز جنگ در 7 اکتبر ایراد کرد که وی ضمن محکوم کردن حمله حماس، آن را شیطانی توصیف کرده است، وی گفت: موضع‌گیری کاسیف نشان می‌دهد که وی از حماس حمایت نمی‌کند.

 

لینک خبر: https://www.jpost.com/israel-news/politics-and-diplomacy/article-784306

→ خواندن مطلب قبلی

هشدار فروپاشی دولت اضطراری

خواندن مطلب بعدی ←

افزایش قیمت بنزین به بالاترین سطح در 18 ماه گذشته

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *