۳۰ شهریور ۱۴۰۳

معاریو: نتانیاهو مانع دستیابی به توافق است نه حماس

روزنامه معاریو از بیانیه مشترک موساد و نتانیاهو درباره توافق، بدون هماهنگی با مقامات امنیتی خبر داد.

سایت روزنامه معاریو نوشت: موساد در بیانیه‌ای اعلام کرد که حماس به دنبال آتش زدن منطقه در ماه رمضان است. در همین راستا مقامات سیاسی و امنیتی اسرائیل اعلام کردند: بیانیه موساد که روز گذشته توسط دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل صادر شد، صحیح نیست.

طبق گزارش معاریو، تعدادی از مقامات گفتند که هدف از این بیانیه این است که بهانه‌ای برای اسرائیل فراهم کند تا ارتباطات در مورد معامله مبادله اسرا را متوقف کند و ادامه تعویق توافق به قیمت جان گروگان‌های اسرائیلی در غزه است.

این مقامات افزودند که تعداد کمی از اعضای کابینه جنگ اسرائیل وجود دارند که معتقدند مذاکرات می‌تواند ادامه یابد و ادعا می‌کنند که حماس درها را نبسته یا موضع سختی در برابر توافق ندارد. آنها به طرح پاریس پاسخ مفصلی دادند.

به گفته یکی از این مقامات، حماس به هر یک از موضوعات پاسخ داده است، هرچند در برخی از موضوعات، اختلاف‌های زیادی وجود داشت، اما مطمئناً جایی برای مذاکره، نوآوری، پیشنهادهای دیگر وجود دارد. وضعیتی که بیانیه موساد سعی در توصیف آن دارد این است که هیچ راهی برای معامله وجود ندارد و این درست نیست. واقعیت برعکس است. اگر کسی در اینجا وجود دارد که اکنون حاضر به گفتگو نیست، اسرائیل است. در حقیقت ما با توالی از دروغ روبه‌رو هستیم.

تحلیلگر معاریو به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی گفت: حماس به تمام شش نکته این طرح پاسخ داد و برخی از پاسخ‌ها می‌توانست مبنای توافق باشد و بخش‌های دیگر سخت‌گیرانه بود و نیاز به کار زیادی داشت، اما به هر حال آنها پاسخ دادند.

یکی دیگر از مقامات اسرائیلی افزود: بیانیه موساد دروغین است، مذاکرات و بحث‌هایی در مورد شرط‌های حماس، در جریان است و حماس پاسخ داده است، اما اسرائیل، تماس‌ها را متوقف کرد.

منابعی که با معاریو صحبت کردند، گفتند که بیانیه موساد، با وزرای کابینه جنگ و با سایر تسلیحات امنیتی هماهنگ نشده است و ارتش اسرائیل، بخش اطلاعات نظامی و شین بت، از این موضوع ناراحت هستند.

تحلیلگر معاریو خاطر نشان کرد که برخی از منابعی که وی با آنها صحبت کرده است به اشتباهات فاحش نتانیاهو در جریان مذاکرات اشاره کرده‌اند. به گفته یکی از منابع، از جمله اشتباهاتی که نتانیاهو مرتکب شد، توافق او با دیوید بارنیا، رئیس موساد، رئیس هیأت اسرائیلی در مذاکرات، بدون اطلاع کابینه جنگ، برای افزایش روزهای آتش بس در زمان اجرای مرحله اول معامله مبادله‌ای بود.

مقامات گفتند: بیانیه موساد داده‌ها را تحریف می‌کند، وضعیت را به شکلی گمراه کننده نشان می‌دهد و حقیقت را بیان نمی‌کند. گفتن اینکه حماس شروط را رد کرده و خواهان توافق نیست، درست نیست. آن خواهان آتش بس اما بر اساس شرایط آنها هستند و ما نیز خواهان توافق طبق شرایط خود هستیم. ما باید در مورد آن صحبت کنیم، اینجاست که ما با دروغ زندگی می‌کنیم.

به گفته معاریو، موضع مقاماتی که وی با آنها صحبت کرده است منعکس کننده مواضع اعضای کابینه جنگ، بنی گانتز، گادی آیزنکوت و آریه دری، و موضع وزیر دفاع، یوآو گالانت است. موضع وزیر ران درمر که نزدیک به نتانیاهو است و موضع شین بت سخت‌تر است، اما برای دستگاه امنیتی روشن است که حماس پاسخ منفی نداده است. در ارتش اسرائیل، آنها معتقدند که یک راهی برای ادامه مذاکرات وجود دارد.

معاریو به نقل از یک منبع ارشد امنیتی نوشت: مشکل این است که زمان می‌گذرد و به زودی مذاکره‌ای فایده‌ای نخواهد داشت، زیرا دیگر شخص ربوده شده‌ای وجود ندارد. نتانیاهو باید بداند که بدون بازگرداندن افراد ربوده شده، هیچ پیروزی وجود ندارد.

 

لینک خبر: https://www.maariv.co.il/news/politics/Article-1082475

→ خواندن مطلب قبلی

پاسخ کوبنده لاپید به خاخام یوسف

خواندن مطلب بعدی ←

اتوبوس‌های اجاره‌ای از جیب مردم برای عروسی نوه خاخام ارشد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *