۳۰ شهریور ۱۴۰۳

پاسخ کوبنده لاپید به خاخام یوسف

یاییر لاپید، رهبر حزب اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در پی تهدید خاخام اسحاق یوسف، گفت: اگر از کشور خارج شوید باید شغل پیدا کنید!

جامعه ارتدوکس افراطی (خریدی) که بسیاری از آن‌ها کار نمی‌کنند و توانایی سازگاری با زندگی در خارج از اراضی اشغالی را ندارند، طرح لایحه همگانی شدن خدمت سربازی در کنست و اجباری شدن خدمت در ارتش برای خریدی‌ها را برنتابیدند و دولت را با اقدام به ترک اراضی اشغالی تهدید کردند.

شنبه شب، خاخام اسحاق یوسف درباره اجباری شدن خدمت گفت که اگر ما را مجبور به سربازی کنند، همه از اسرائیل خارج می‌شویم. چنین چیزی ممکن نیست.

یوسف

لاپید در رادیو، در واکنش به سخنان خاخام یوسف اظهار داشت: اگری خریدی‌ها به خارج از کشور بروند، متوجه خواهند شد که ارتدوکس‌ها در آنجا برای امرار معاش کار می‌کنند. آنها در خواب نمی‌توانند ببینند که کسی، آنها را از لحاظ مالی تامین کند.

همچنین وی تصریح کرد: اظهارات یوسف مایه شرمساری است و توهین به سربازان ارتش اسرائیل است که جانشان را برای دفاع از کشور و ارتش فدا می‌کنند. خاخام یوسف کارگزار دولت است و حقوق دولتی دریافت می‌کند، او نمی‌تواند دولت را تهدید کند.

لازم به ذکر است که روز یکشنبه یهودا آویدان، مدیرکل وزارت خدمات مذهبی در حمایت از خاخام یوسف گفت اگر دولت پیش‌نویس لایحه اجباری شدن سربازی برای خریدی‌ها را آغاز کند او نیز اراضی اشغالی را ترک خواهد.

دانشجویان یشیوا که برای تحصیل خود کمک‌های دولتی دریافت می‌کنند، سکولاریسم را تهدیدی برای هویت مذهبی و تداوم جامعه خود می‌دانند به همین دلیل در هفته‌های اخیر به خیابان‌ها آمدند و اعلام کردند که حاضرند بمیرند اما در ارتش ثبت نام نکنند.

براساس گزارش موسسه دموکراسی اسرائیل، در سال 2022، جمعیت خریدی‌ها حدود 1280000 نفر بود که حدود 13.3 درصد از کل جمعیت اسرائیل را تشکیل می‌داد. بر این اساس پیش‌بینی‌های شورای اقتصاد ملی نشان می‌دهد، تا سال 2050، تقریباً یک چهارم جمعیت اسرائیل خریدی خواهند بود.

در حالی که ائتلاف مورد حمایت خریدی‌ها، به‌دنبال وضع قانون جدیدی برای تمدید این معافیت است اما عملیات طوفان‌ الاقصی فشار زیادی بر ارتش اسرائیل وارد کرده است و این موضوع به طور فزاینده‌ای بحث برانگیز شده است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه اعلام کرد که با تمدید معافیت‌های کلی مخالف است و تنها از قوانینی حمایت می‌کند که توسط وزرای میانه‌رو بنی گانتز و گادی آیزنکوت تأیید شده باشد.

به گفته گالانت، کاهش فشار وارده بر نیروی انسانی ارتش در طول جنگ و در مرزهای شمالی مستلزم مشارکت همه بخش‌های جامعه است و معافیت‌هایی را که مردان خریدی برای تحصیل در یشیوا دریافت می‌کنند، غیرعملی می‌سازد.

 

لینک خبر: https://www.timesofisrael.com/assailing-chief-rabbi-lapid-says-haredim-would-have-to-get-jobs-if-they-moved-abroad

→ خواندن مطلب قبلی

خدمت سربازی برای همه به‌جز خریدی‌ها

خواندن مطلب بعدی ←

معاریو: نتانیاهو مانع دستیابی به توافق است نه حماس

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *