۳۰ شهریور ۱۴۰۳

فرار به قبرس؛ «طرح B» اسرائیلی‌ها بعد از 7 اکتبر

وای نت: قبرس، پناهگاه جدید اسرائیلی‌ها بعد از کرونا، اصلاحات قضایی و 7 اکتبر است.

تحقیقی که امروز توسط تارنمای عبری وای نت منتشر شد، نشان می‌دهد که یک کمون اسرائیلی در قبرس در نتیجه مهاجرت هزاران اسرائیلی به آن پس از کرونا تشکیل شده است که پس از هفتم اکتبر دو برابر شد.

خبرنگار روزنامه بین لارناکا، نیکوزیا، بابوس و دیگر شهرهای جزیره قبرس سفر کرد و با اسرائیلی‌هایی که به دنبال استراحت و آرامش کشور را ترک کردند ملاقات کرد. تحقیقات این خبرنگار نشان می‌دهد که هجوم اسرائیلی‌ها به قبرس از حدود 20 سال پیش آغاز شده، اما این پدیده در ماه‌های اخیر به یک روند اصلی تبدیل شده است.

در ادامه تحقیقات ادامه می‌دهد: بنابراین، جای تعجب نیست که قبرس به «طرح B» در چندین حوزه زندگی برای هزاران اسرائیلی تبدیل شده است. در ابتدا هدف گردشگری بود و بعداً به بازار املاک و مستغلات تبدیل شد و سپس مکانی برای سکونت و اقامت موقت یا دائم شد.

Capture 81
اسرائیلی‌های آواره در قبرس

این پدیده را خاخام آریه زیو راسکین، رهبر معنوی گروه یهودی وابسته به جنبش چاباد توضیح  می‍‌دهد. او در سال 2003 از شهر اشدود که یک شهر فلسطینی است، وارد قبرس شد. در آن زمان تعداد اسرائیلی‌ها در قبرس به 70 خانواده رسید و بعداً تعداد آنها افزایش یافت و در ابتدا بازنشستگانی بودند که در جستجوی آرامش و آفتاب بودند و بعد از آنها افرادی مرفه بودند که در اسرائیل خانه داشتند. خانه‌ای در قبرس برای تفریح، و سپس کارشناسان با تکنولوژی بالا در جستجوی مالیات‌های کم تحمیل شده بر شرکت‌ها.

تحقیقات توضیح می‌دهد که تعداد اسرائیلی‌ها کم کم افزایش یافت تا اینکه هزاران نفر شدند. برخی از آنها ساکن شدند و برخی از آنها بین اسرائیل و قبرس نقل مکان کردند. با این حال، وضعیت در چهار سال گذشته متفاوت بوده است، زیرا هجوم آنها به قبرس این جزیره به دنبال ویروس کرونا افزایش یافت.

بر اساس تحقیقات، این تعداد پس از شروع اعتراضات و اختلافات در داخل اسرائیل در سال 2023 افزایش یافته است. خاخام راسکین می‌گوید: شکستگی بزرگ در جامعه اسرائیل، قبل از جنگ، نه تنها مخالفان اصلاحات قضایی، بلکه وی را نیز برانگیخت. حامیان مهاجرت کردند و با اشاره به جو مسموم اسرائیل این حرکت را توجیه کردند.

در ادامه تحقیقات می‌خوانیم که با این پیش‌زمینه، هفتم اکتبر فرا رسید و ناگهان جزیره پر از اسرائیلی‌ها شد، او می‌گوید که تعدادی از آنها به طور غریزی متوجه شدند که یک رویداد مهم رخ داده است که چیزی اساسی در زندگی آنها تغییر می‌دهد و با این غریزه که زنده ماندند، آنها به دنبال یک هواپیما بودند و قبرس در نزدیکی هدف محبوب بود.

او می‌گوید گردشگری در قبرس معمولاً در ماه اکتبر به اوج خود می‌رسد، با این حال اسرائیلی‌ها به هر آپارتمان یا اتاقی که فروخته یا اجاره شده بود حمله کردند و مردم محلی حتی پس از متاثر شدن از جنایات 7 اکتبر برای برخی از آنها به صورت رایگان سرپناه فراهم کردند.

پس از یک مرحله مشخص، اسرائیلی‌ها به کشور بازگشتند یا در سراسر جهان پخش شدند، اما وقتی گرد و غبار فرو نشست، تصویر روشن شد: جامعه یهودی قبرس، که سال‌ها پیش تنها شامل صدها یهودی می‌شد، امروز به حدود ده هزار اسرائیلی رسیده است و به طور دائم در چهار شهر قبرس زندگی می‌کنند: لارناکا، بابوس، لیماسول و نیکوزیا.

طبق تحقیقات مطبوعاتی، ده هزار اسرائیلی نیز بین قبرس و اسرائیل ساکن هستند، اما قدیمی‌ها ترجیح می‌دهند حریم خصوصی خود را حفظ کنند و بیشتر در جامعه قبرس ادغام شوند تا با تازه واردان اسرائیلی.

تحقیقات ژورنالیستی همچنین می‌گوید که اسرائیلی‌های جدید آماده هستند تا بیشتر صحبت کنند، اما مانند اسرائیلی‌های قدیمی جزیره، از حریم خصوصی و نام خود می‌ترسند و از صحبت کردن و افشای هویت خود طفره می‌روند.

تحقیقات به نقل از لیرون، از شهر اوفاکیم در جنوب، که یک هفته پس از 7 اکتبر وارد لارناکا شد، می‌گوید: می‌دانیم که در اسرائیل ما را به عنوان فراری در یک ساعت بحران می‌بینند، اما باید درک کرد که هر کسی دلایل خود را دارد در اینجا تعداد زیادی اسرائیلی هستند که در داخل خانه‌های خود در منطقه نوار غزه گیر کرده بودند و من یکی از آنها هستم. خدا را شکر هیچکس از خانواده‌ام آسیبی ندید و بعد از اینکه به خوبی فهمیدم اوضاع به کجا ختم می‌شود و زندگی ما به قبل از 7 اکتبر برنمی‌گردد، به سرعت شهر را ترک کردیم.

در قبرس اسرائیلی‌هایی هستند که بعد از اینکه فهمیدند جنگ با حزب الله طولانی خواهد شد از خانه‌های خود در جلیل آواره شدند و به جای پناهندگی در هتل‌های کوچک، به قبرس رسیدند و برای مدت طولانی خانه‌هایی اجاره کردند. و حتی فرزندان خود را در مدارس غیردولتی ثبت نام کردند، هرکس سریعاً این کار را انجام داد، عاقلانه این کار را انجام داد.

این روزنامه به نقل از یک معلم سابق، می‌گوید که اسرائیلی‌ها در قبرس به لایه‌های مختلف اجتماعی تعلق دارند: سکولار و مذهبی، و حتی خریدیم‌ها، و البته چپ‌ها و راست‌ها، حامیان نتانیاهو و مخالفانش، اما از بحث و گفت‌وگو پرهیز می‌کنند.

 

لینک خبر: https://www.ynet.co.il/vacation/article/yokra13838296

→ خواندن مطلب قبلی

افزایش 100 درصدی یهودی ستیزی

خواندن مطلب بعدی ←

شناسایی و کشف دو مورد مبتلا به بیماری مسری کرم حلقوی در اورشلیم

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *