۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جزئیات مذاکرات آتش بس در نشست قطر

کانال 12 اسرائیل، جزئیات مذاکرات آتش بس بین اسرائیل و حماس در نشست قطر را فاش کرد.

طبق گزارش کانال 12، اسرائیل پیشنهاد آمریکا در مذاکرات را پذیرفته است و تخمین می‌زند که بین 3 تا 4 روز طول می‌کشد تا حماس به پیشنهادی که برای آن ارسال شده است، پاسخ دهد. اسرائیل پیشنهاد آمریکا را پذیرفت و به سمت موضع حماس در مورد تعداد اسرای فلسطینی که باید آزاد شوند، حرکت کرد.

کانال 12 عبری گزارش داد که برای اولین بار، به نظر می‌رسد که کابینه جنگ آماده گفت‌وگو در مورد بازگشت حتمی شهروندان غزه به شمال نوار غزه است.

در چارچوب سند ارائه شده از سوی اسرائیل، تعداد اسرای فلسطینی که بر اساس پیشنهاد ارائه شده در پاریس آزاد خواهند شد، دو برابر خواهد شد. آنها در مورد 800 زندانی صحبت می‌کنند، از جمله حدود 100 زندانی محکوم به حبس ابد، در مقایسه با 40 زندانی اسرائیلی. اسرائیل به ازای هر سرباز زن، هفت زندانی را به اتهام قتل، بدون وتوی اسرائیل بر روی اسامی پیشنهاد کرد.

با این حال، با توجه به توضیحات کانال 12، چشمگیرترین انعطاف پذیری این است که اسرائیل برای اولین بار موافقت می‌کند که موضوع بازگشت ساکنان به شمال نوار غزه را مورد بحث قرار دهد. این سند همچنین حاوی یک پیشنهاد دقیق آمریکایی است که در مورد هزاران نفر صحبت می‌کند که بازخواهند گشت. در اینجا نیز اسرائیل نشان می‌دهد که در صورت موافقت حماس، اسرائیل آماده بررسی و مذاکره درباره پیشنهاد آمریکا خواهد بود.

با این حال، طرف اسرائیلی سه خط قرمز را تکرار کرد؛ نه بازگشت کامل به شمال نوار غزه، نه عقب نشینی کامل ارتش اسرائیل از نوار غزه و نه توقف جنگ. طرف اسرائیلی آن را به سینوار منتقل کرد.

یک مقام ارشد اسرائیلی آشنا به مذاکرات گفت: در حال حاضر، تیم مذاکره کننده اسرائیل مأموریت لازم برای حرکت به جلو را دارد. اگر مشکلی وجود داشته باشد، ما می‌دانیم که چگونه آنچه لازم است را مطالبه کنیم. همین منبع افزود: اسرائیل باید به هر نحوی در مورد رفح تصمیم بگیرد، زیرا این سردرگمی به مذاکرات آسیب می‌زند.

 

لینک خبر: https://www.mako.co.il/news-diplomatic

→ خواندن مطلب قبلی

تهدید گانتز درباره خروج از کابینه جنگ

خواندن مطلب بعدی ←

تسلیح قبایل غزه

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *