۳۰ شهریور ۱۴۰۳

وضعیت نگران‌کننده اسرائیلی‌ها، اضافه وزن و افزایش مصرف سیگار

اداره تغذیه وزارت بهداشت: یک چهارم اسرائیلی‌ها تا سال 2030 دارای اضافه وزن خواهند بود.

بر اساس داده‌های اداره تغذیه وزارت بهداشت، اگر روند فعلی ادامه یابد، یک چهارم جمعیت اسرائیل تا سال 2030 به طور قابل توجهی اضافه وزن خواهند داشت و چاق می‌شوند. حدود هشت درصد از کودکان در سن هفت سالگی در حال حاضر بیش از حد چاق هستند.

وضعیت نگران‌کننده روز دوشنبه در کمیته بهداشت کنست مورد بحث قرار گرفت و یک پیشنهاد فوری برای دستور کار در مورد افزایش درصد چاقی، مصرف سیگار و شکاف در حال افزایش سلامت بین اسرائیلی‌های دارای وضعیت اقتصادی- اجتماعی ضعیف و خوب مطرح شد.

به گفته رئیس کمیته و یونی مشریکی Shas MK، کاهش شکاف در سلامت بسیار مهم است. این کمیته به زودی میزگردی را با کارشناسان وزارتخانه‌های بهداشت، کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش در این خصوص برگزار خواهد کرد.

وی در اولین قدم از وزارت بهداشت خواست که پدیده چاقی را به عنوان یک بیماری بشناسد. از آن وزارتخانه و وزارت آموزش و پرورش خواسته شد تا طرح‌های کاهش استعمال دخانیات و چاقی در بخش‌های عرب و خریدی را به کمیته ارائه دهند. از صندوق‌های بهداشت خواسته شد تا برنامه‌های پیشگیری از استعمال دخانیات و اطلاعاتی که در مورد میزان اثربخشی آنها در اختیار دارند را به کمیته ارائه کنند.

افزایش افراد سیگاری

افزایش نسبت سیگاری‌ها در سال گذشته به 21 درصد از جمعیت 16 تا 74 ساله (29.1 درصد مردان اسرائیلی) نگران کننده است. اورشلیم پست تاکید کرد رابطه تنگاتنگی بین بیماری‌ها و وضعیت اجتماعی-اقتصادی وجود دارد.

مردانی که از وضعیت اجتماعی-اقتصادی ضعیفی برخوردار هستند در مقایسه با مردان دارای وضعیت اجتماعی-اقتصادی بالا، تقریباً دو برابر بیشتر سیگار می‌کشند؛ 35.4 درصد در مقابل 18.3 درصد. پیامدهای چاقی آسیب به کیفیت زندگی و تحرک اجتماعی، آسیب به ظرفیت درآمد و همچنین عدم ثبت نام در نیروهای دفاعی اسرائیل است.

در جوامع عرب و بادیه نشین نیز فقر، منجر به مصرف مواد غذایی ناسالم و غیر مغذی شده است.

دکتر الا این مور هشدار داد که 8.5 درصد از کودکان هفت ساله با وضعیت اقتصادی-اجتماعی ضعیف از چاقی رنج می‌برند و تنها شش درصد از کودکان در این سن، در شرایط خوب اقتصادی و سلامت هستند. علاوه بر این وی خاطر نشان کرد که میزان مصرف سیگار در زنان با افزایش سن افزایش یافته است.

سیما وتزلر، هماهنگ‌کننده شبکه شهرهای سالم، تاکید کرد: اگرچه بخش خریدی در وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایینی قرار دارد اما به دلیل استفاده نکردن از گوشی‌های هوشمند و رایانه، نرخ چاقی کودکان نیز پایین است.

پروفسور رونیت اندولت، مدیر بخش تغذیه وزارت بهداشت، گفت که هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم این پدیده 20 میلیارد شکل در سال برای اسرائیل هزینه دارد که حدود 1.4 درصد از تولید ناخالص ملی است.

 

لینک خبر: https://www.jpost.com/health-and-wellness/article-794921

→ خواندن مطلب قبلی

ابتلای 30 درصد اسرائیلی‌ها به بیماری کبد چرب

خواندن مطلب بعدی ←

یورش شهرک نشینان به روستاهای رام الله

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *