۳۰ شهریور ۱۴۰۳

پاسخ نرم یا خشن؟ واکنش اسرائیل به حمله ایران چه خواهد بود؟

 اسرائیل در اقدامی که نشان دهنده تشدید تنش در منطقه است، تصمیم گرفت به حمله ایران در 14 آوریل پاسخ دهد.

حمله ایران در پاسخ به یک سری حملات اسرائیل انجام شد که آخرین آن هدف قرار دادن کنسولگری اسرائیل در دمشق در اول آوریل بود که منجر به کشته شدن تعدادی از سربازان اسرائیلی شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، این تصمیم به اتفاق آرا توسط شورای جنگ اسرائیل اتخاذ شد. این تصمیم موفقیت بزرگی برای نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل محسوب می‌شود که پس از ناکامی در دستیابی به اهداف خود موفق شد دایره جنگ را در منطقه گسترش دهد.

نتانیاهو می‌داند که ادامه شکستش ممکن است او را در معرض پاسخگویی قانونی قرار دهد، بنابراین تصمیم گرفت برای نشان دادن عزم و قدرت خود، پاسخ نظامی دهد که شامل دو گزینه بود: فشار از سوی ایالات متحده برای توقف جنگ در صورت بدتر شدن اوضاع و دوم منطقه و ایالات متحده را مسئول جنگ احتمالی دانستن.

اسرائیل اکنون با دو گزینه برای واکنش به حمله ایران روبه‌رو است:

پاسخی نرم و محدود؛ در ازای موافقت با حمله به رفح

پاسخ تند؛ یک پاسخ نظامی یا اطلاعاتی در داخل خاک ایران، بر اساس تجزیه و تحلیل موقعیت‌های سیاسی و استراتژیک، اعتقاد بر این است که اسرائیل یک پاسخ نظامی معادل حمله ایران را برای بازگرداندن قدرت بازدارندگی خود انتخاب خواهد کرد.

به نظر می‌رسد ایران آماده پاسخگویی به هرگونه حمله اسرائیل با بهره‌مندی از اتحادهای منطقه‌ای و حمایت بالقوه بین المللی است.

ایران بر اساس خوانش خود از تغییر وضعیت جهانی وارد مرحله اقدام استراتژیک شده است.

در این زمینه، انتظار می‌رود دو طرف وارد یک مارپیچ از واکنش و واکنش متقابل شوند که ممکن است در ماه‌های آینده منطقه را به رویارویی آشکار بکشاند، مگر اینکه فشارهای خارجی آنها را مجبور به عقب‌نشینی یا تغییر استراتژی کند.

 

لینک خبر: https://www.ashams.com/article/369832

→ خواندن مطلب قبلی

کاهش شدید تولید ناخالص داخلی اسرائیل در سه ماهه چهارم سال 2023

خواندن مطلب بعدی ←

کانال 12 عبری: پاسخ ایران بی‌نظیر بود

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *