۳۰ شهریور ۱۴۰۳

افزایش فشار خارجی و داخلی بر نتانیاهو

پس از اینکه بایدن پیشنهاد آتش بس را پذیرفت، فشار داخلی و خارجی بر نتانیاهو افزایش یافت.

رئیس جمهور آمریکا شنبه شب اعلام کرد که پیشنهاد اسرائیل برای آتش بس را پذیرفته است، این برخلاف موضع مبهم بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است که تحت فشار داخلی و خارجی است.

بایدن در سخنرانی خود در کاخ سفید در خصوص تحولات اوضاع خاورمیانه گفت: اسرائیل پیشنهادی برای آتش بس پایدار در غزه و بازگرداندن گروگان‌ها در 3 مرحله ارائه کرد و به حماس ارسال شد.

این جنبش روز جمعه در بیانیه‌ای توضیح داد که به پیشنهاد اعلام شده توسط رئیس جمهور جو بایدن مثبت می‌نگرد.

نتانیاهو، اگرچه صراحتاً سخنان بایدن را رد نکرد، اما با صدور بیانیه‌ای تأیید کرد که شرایط اسرائیل برای پایان دادن به جنگ تغییر نکرده است و او به موضع خود درباره نابودی جنبش حماس، آزادی بازداشت‌شدگان و اطمینان از عدم موضع گیری در غزه بازگشت.

اظهارات بایدن مبنی بر اینکه این پیشنهاد اساساً اسرائیلی است و صدور بیانیه‌های مثبت جنبش حماس، بر خلاف ملاحظات نتانیاهو، حکایت از شکاف میان رهبران سیاسی اسرائیل دارد و در عین حال نخست‌وزیر را به عنوان مانع اصلی دستیابی به توافق نشان می‌دهد.

نتانیاهو اکنون بین فشار خارجی آمریکا و فشار داخلی به‌ویژه از سوی خانواده‌های زندانیان و همبستگان با آنها قرار گرفته است.

بایدن با اشاره به اینکه برخی از آنها در ائتلاف دولتی هستند، گفت: کسانی در اسرائیل هستند که مخالف این طرح هستند و می‌خواهند جنگ با اشغال غزه بدون پایان ادامه یابد و آزادی زندانیان را در اولویت های خود قرار نمی‌دهند.

در داخل، بنی گانتز عضو شورای نظامی اسرائیل از سخنرانی بایدن استقبال کرد و گفت که ایالات متحده از ابتدای جنگ برای آزادی اسرا و تامین امنیت کشور در کنار اسرائیل ایستاده بود و این پیشنهاد به اتفاق آرا در ارتش تصویب و خواستار تشکیل جلسه شورا با تیم مذاکره کننده به منظور تصمیم گیری در مورد مراحل بعدی شد.

ایهود اولمرت، نخست وزیر سابق، برای توقف عملیات نظامی در رفح و پایان دادن به آنچه وی به عنوان جنگ متزلزل در غزه توصیف کرد، به منظور بازگرداندن بازداشت شدگان، برای افزایش فشار بر نتانیاهو فراخوان داد.

فشارهای داخلی با تشدید اعتراض‌های خانواده‌های بازداشت‌شدگان ادامه یافت، آنها از ساکنان اسرائیل خواستند برای اطمینان از اینکه نتانیاهو توافق را خنثی نمی‌کند، به خیابان‌ها بیایند و پیشنهاد بایدن را به‌عنوان یک امید واقعی در نظر گرفتند.

طرح پیشنهادی اسرائیل از سوی بایدن شامل 3 مرحله است. مرحله اول شامل یک آتش بس 6 هفته‌ای است که عقب نشینی ارتش اسرائیل از غزه، مبادله گروگان‌ها و بازگشت ساکنان غزه به خانه‌هایشان را در بر می‌گیرد.

مرحله دوم، حماس و اسرائیل در مورد شرایط توقف دائمی خصومت‌ها با توقف نبرد در طول دوره مذاکره، مذاکره خواهند کرد.

مرحله سوم شامل طرح جامع بازسازی نوار غزه خواهد بود.

نتانیاهو متهم است که از پایان دادن به درگیری کنونی با جناح‌های فلسطینی از طریق راه‌های دیپلماتیک خودداری می‌کند.

 

لینک خبر: https://www.maannews.net/news/2118643.html

→ خواندن مطلب قبلی

موزه بروکلین در تصرف حامیان فلسطین

خواندن مطلب بعدی ←

تهدید به سرنگونی دولت نتانیاهو به دلیل پیشنهاد آتش بس در غزه

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *